Inlägg från: Anonym01 |Visa alla inlägg
  • Anonym01

Less på speltjatet!

Har inte samma problem så jag vet inte om mitt tips funkar...men hur som helst. Kan ni försöka hitta på andra saker? Vi har mina barn varannan vecka och när de är hos oss försöker vi prioritera att göra nåt kul ihop. Tex ut i skogen, grilla korv, spela något vanligt familjespel, baka, laga mat ihop, bygga nåt etc. ibland blir det städdag då alla får skriva upp sig på något och sen fikar vi efter någon timme eller så. Låter kanske inte kul men barnen verkar faktiskt uppskatta detta. Bi försöker göra det roligt genom att alla får välja nån favvolåt medan vi städar tex.( Detta är alltså på helgen.) Umgås aktivt fast lite lagom enkelt med nåt som även jag och deras bonuspappa tycker är okej. Sen blir det absolut att barnen tittar på teve och spelar men jag upplever inte nåt tjat om det.

På vardagarna är det ganska inrutat och det finns inte jättemycket tid för teve och spel. Vi läser fortfarande typ Kalle Anka för dem varje dag trots att de kan läsa själva. Och så prioriterar vi mysiga middagar även på vardagar där alla ska vara närvarande. Fokuserar på vanligt mysigt umgänge. Inte så mycket på att begränsa skärmtid, det känns mer positivt så. Sen har skärmtiden minskat ändå. Hos sin pappa har de massa skärmtid och inte så mycket umgänge. De trivs hos honom med men det märks att de inte alls har samma kontakt och pratar lika mycket med honom.

Hoppas du kan hitta till ett positivt vardagsliv och njuta mer tillsammans! Tjat är så trist.

Svar på tråden Less på speltjatet!