Less på speltjatet!
2 timmar och 45 minuter? Det är ju all tid efter skolan? Och de har varsitt ps4 och du undrar vad som är fel och vad du ska göra?
2 timmar och 45 minuter? Det är ju all tid efter skolan? Och de har varsitt ps4 och du undrar vad som är fel och vad du ska göra?
Ja, jag skrev om det ovan. Att göra barnen delaktiga i besluten om hur deras vardag ska se ut. Min erfarenhet (och jag är inte ensam om den) är att beslut barn kunnat vara med och påverka är mycket enklare att hålla än beslut som fattats över deras huvuden.
Jag hoppas verkligen inte att ditt liv ser ut som det du inför för dina barn. Att om du är lite besviken över att något roligt tar slut (typ en bra film på bio) och uttrycker det, då säger din partner att om du ska gnälla så här så blir det ingen mer bio den här månaden. Eller att din partner klockar tv-tiden hemma så den aldrig blir mer än 2 timmar, oavsett om det bara är skräp en dag, om det är två program som du verkligen vill se eller om du bara är jättetrött en kväll och inte har lust med något annat än att slappa framför dumburken.
Barn i skolåldern är kompetenta nog att inom vissa ramar få bestämma om sin vardag. Vi har exempelvis vissa rutiner vad gäller sysslor hemma. Men min yngste har bett om att slippa göra något på lördagar för han vill ha en helt ledig dag. Då får han det men han får göra en extra sak på söndag i stället vilket han förstår och respekterar.
Mitt tips är att läsa exempelvis Petra Krantz Lindgren eller Ross Greene om du vill hitta till en relation med mindre konflikter och mer ömsesidig respekt med dina barn.
Var har barn så lång skoldag?