Jobbigt med övernattande gäster
Hej, jag har ett litet problem. Det är nämligen så att vi ska fira jul hos oss i år blev det bestämt. Eftersom vi fick barn för inte så jättelängesedan hade jag sett fram emot en lugn jul utan stress med något över huvud taget. Jag är absolut fine med att vi är här och det var delvis vår idé (jag och sambon) just på grund av att det är smidigt med vår lilla knodd (som kommer vara 2,5 månad då). Sambon har en bror m familj som bor i umeå men i övrigt har han sin familj här, både mor och far. De ska vara med och fira tillsammans med oss.
Nu till problemet: Sambons bror med familj vill bo hos oss i 1-2 veckors ti då vi bor i södra Sverige och det är långt att åka.. Detta har nu ävenmin sambo ok:at UTAN mitt samtycke. Jag har tidigare varit tydlig till brodern med att jag inte är säker på om jag orkar med detta nu när vi nyligen blivit föräldrar när han har frågat mig själv. De har två små barn, vilket innebär att vi ska vara 4 vuxna och 3 barn här under denna tid. De har tidigare bott hos oss och jag har fått agera städpersonal. Jag som person är rätt ordningsam av mig o(nästan pedantisk vill jag erkänna) ch klarar inte av saker överallt, ostädat snusk och gammal mat framme på bänkarna, och när man är så många så blir det extra viktigt. Jag vill ex att när man tagit en macka så plockar man undan efter sig och använder DISKTRASAN. Då vi har djur (både katt och hund) så krävs det också att man städar ofta. Detta gör jag varje dag, då det annars skulle vara en heltäckningsmatta på golvet. Dessa personer lämnar mat framme, grejer slängda överallt och har nog aldrig ens sett en disktrasa eller dammsugare, när de bott hos oss tidigare gånger. De känns inte som de har någon respekt över hur jag vill ha det i mitt hem. De har även barn som inte lyssnar på dem och får göra som de vill, uppkäftig, bråkar, SPRINGER runt och äter m.m.) Broderns sambo har även starka åsikter om hur man ska bete sig när man hat gäster hemma vilket innebär att man ska underhålla dem oavsett om de vill vara uppe sent eller kliva upp tidigt. Ja man ska helt enkelt rätta sig efter deras villkor i VÅRT hem? (Som om jag bett dem bo hos oss???????????)
Som nybliven förälder hade jag sett fram emot en lugn jul där folk kommer och umgås men sedan går hem. Nu ska vi ha folk hos oss dygnet runt inkl 2 andra barn. Vi kommer inte få någon lugn och ro över huvudtaget och jag känner redan nu hur stressad jag blir över situationen. Att exempelvis bara kunna liggamma i soffan när man är trött nu blir omöjligt då jag inte kommer få plats, ungar som skriker till höger och vänster, att springa efter och städa för att hemmet inte ska förfalla helt, ha folk som springer i vårt kylskåp, laga mat m.m. Viktigt att tillägga är att de faktiskt har möjlighet att sova hos någon av sina föräldrar. Varför de inte tänkt göra det vet jag inte.
Efter jag fick reda på detta vill jag knappt fira jul i år. Vill bara börja gråta. Funderar inom mig, varför får man ens för sig att fråga om att få bo hos en nybliven familj så pass länge och med 2 egna barn? vet att det är viktigt för min sambo då de inte ses så ofta och att det är trots allt bara är 2 veckor av ett år. Han tycker inte alls det är jobbigt. Dock orkar jag inte ha folk hemma under dessa omständigheter så min fråga är, vad ska jag göra? Är det jag känner överdrivet? Hur hade ni själv reagerat i denna situation? Vet inte alls hur jag ska ta upp detta utan att bli utmålad som svarta häxan....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-10 00:13
Att tillägga... vår dotter har börjat fått ont i magen om kvällarna/nätterna och är INTE GLAD....