• Ellie.kbr

Jobbigt med övernattande gäster

Hej, jag har ett litet problem. Det är nämligen så att vi ska fira jul hos oss i år blev det bestämt. Eftersom vi fick barn för inte så jättelängesedan hade jag sett fram emot en lugn jul utan stress med något över huvud taget. Jag är absolut fine med att vi är här och det var delvis vår idé (jag och sambon) just på grund av att det är smidigt med vår lilla knodd (som kommer vara 2,5 månad då). Sambon har en bror m familj som bor i umeå men i övrigt har han sin familj här, både mor och far. De ska vara med och fira tillsammans med oss.

Nu till problemet: Sambons bror med familj vill bo hos oss i 1-2 veckors ti då vi bor i södra Sverige och det är långt att åka.. Detta har nu ävenmin sambo ok:at UTAN mitt samtycke. Jag har tidigare varit tydlig till brodern med att jag inte är säker på om jag orkar med detta nu när vi nyligen blivit föräldrar när han har frågat mig själv. De har två små barn, vilket innebär att vi ska vara 4 vuxna och 3 barn här under denna tid. De har tidigare bott hos oss och jag har fått agera städpersonal. Jag som person är rätt ordningsam av mig o(nästan pedantisk vill jag erkänna) ch klarar inte av saker överallt, ostädat snusk och gammal mat framme på bänkarna, och när man är så många så blir det extra viktigt. Jag vill ex att när man tagit en macka så plockar man undan efter sig och använder DISKTRASAN. Då vi har djur (både katt och hund) så krävs det också att man städar ofta. Detta gör jag varje dag, då det annars skulle vara en heltäckningsmatta på golvet. Dessa personer lämnar mat framme, grejer slängda överallt och har nog aldrig ens sett en disktrasa eller dammsugare, när de bott hos oss tidigare gånger. De känns inte som de har någon respekt över hur jag vill ha det i mitt hem. De har även barn som inte lyssnar på dem och får göra som de vill, uppkäftig, bråkar, SPRINGER runt och äter m.m.) Broderns sambo har även starka åsikter om hur man ska bete sig när man hat gäster hemma vilket innebär att man ska underhålla dem oavsett om de vill vara uppe sent eller kliva upp tidigt. Ja man ska helt enkelt rätta sig efter deras villkor i VÅRT hem? (Som om jag bett dem bo hos oss???????????)

Som nybliven förälder hade jag sett fram emot en lugn jul där folk kommer och umgås men sedan går hem. Nu ska vi ha folk hos oss dygnet runt inkl 2 andra barn. Vi kommer inte få någon lugn och ro över huvudtaget och jag känner redan nu hur stressad jag blir över situationen. Att exempelvis bara kunna liggamma i soffan när man är trött nu blir omöjligt då jag inte kommer få plats, ungar som skriker till höger och vänster, att springa efter och städa för att hemmet inte ska förfalla helt, ha folk som springer i vårt kylskåp, laga mat m.m. Viktigt att tillägga är att de faktiskt har möjlighet att sova hos någon av sina föräldrar. Varför de inte tänkt göra det vet jag inte.

Efter jag fick reda på detta vill jag knappt fira jul i år. Vill bara börja gråta. Funderar inom mig, varför får man ens för sig att fråga om att få bo hos en nybliven familj så pass länge och med 2 egna barn? vet att det är viktigt för min sambo då de inte ses så ofta och att det är trots allt bara är 2 veckor av ett år. Han tycker inte alls det är jobbigt. Dock orkar jag inte ha folk hemma under dessa omständigheter så min fråga är, vad ska jag göra? Är det jag känner överdrivet? Hur hade ni själv reagerat i denna situation? Vet inte alls hur jag ska ta upp detta utan att bli utmålad som svarta häxan....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2018-12-10 00:13
    Att tillägga... vår dotter har börjat fått ont i magen om kvällarna/nätterna och är INTE GLAD....

• Svar på tråden Jobbigt med övernattande gäster
  • Mongoliet

Jag förstår dig. Detta är en anledning till att jag aldrig vill vara i en familj. Har inte energin till allt det du målar upp. Undrar bara om du lämnar ut så mycket detaljer som du gör nu för att det ska bli läst av broderns familj?

• Stuppis1

Jag hade känt exakt samma sak. Hade inte velat ha en hel familj boendes hos mig så lång tid och särskilt inte med ett nyfött barn.

Din sambo får styra upp detta, han har tabbat sig och lovat utan att kolla med dig. Om hela hans familj bor nära er kan väl hans bror bo hos någon av dem. Deras föräldrar blir kanske glada över att få ha barnbarnen hos sig?

Tycker absolut inte att du överreagerar.

• annabellelee

De kanske gillade att du höll så rent och fint sist och det är därför de vill bo hos dig och inte föräldrarna?

Prova att överdriva dotterns skrikande, tex "Jag vill bara varna att det blir gallskrik mellan midnatt och klicka fyra varje natt, så att ni vet", så ångrar de sig kanske.

Funkar inte det, var inte så tillmötesgående. Gästerna kanske har krav på att det ska vara sig och så, men du måste inte godta dem. Du behöver inte underhålla dem om de inte vill. Säg också att ni turas om att ha ansvaret för maten, så slipper du laga varje kväll. Är det inte lika lyxigt för dem kanske de inte kommer så ofta.

Sen är det ju faktiskt så att de ansträngt sig och rest över hela landet för att NI ville det. Det är ju faktiskt ganska trevligt av dem.

• Ellie.kbr

Ja som sagt, jag förstår inte alls varför de envisas med att bo här. Vi bor visserligen i en 3a så plats finns. Men sambons föräldrar har en 4a På gångavstånd så det finns ännu mer plats där.

Och.. om de råkar läsa så får de väl göra det. Kanske leder till något bra. *blink*, nej men inga sådana avsikter fanns. Tror faktiskt inte de läser familjeliv men vem vet.

• Ellie.kbr

De har inte ansträngt sig för oss för att vi ville att de skulle komma. Vi meddelade bara att vi skulle fira hemma pga dottern och de ville då komma... vi har som sagt inte gjort något speciellt av denna julen pga omständigheterna

• Ellie.kbr

De har inte ansträngt sig för oss för att vi ville att de skulle komma. Vi meddelade bara att vi skulle fira hemma pga dottern och de ville då komma... vi har som sagt inte gjort något speciellt av denna julen pga omständigheterna

• annabellelee
    Ellie.kbr skrev 2018-12-10 00:43:17 följande:

Ok, så ni vill fira ju ensamma, utan familj? Var ni tydliga med det när ni talade med släkten? Det låter ju som att de fattat det som att ni vill fira tillsammans hos er?
  • EmberEyes

Det är väl bara att ringa upp svågern och säga att det blivit ett missförstånd, att de inte kan bo hos er och att de får prata med föräldrarna om de kan bo där och ev. informera dem om lägenhetshotell eller liknande de kan hyra dessa veckorna? 
    Jag förstår ärlig talat inte varför så många låter sig köras över av släkt och "vänner". Man har rätt att sätta gränser, man har rätt att ställa krav i sitt eget hem.

• nernu

De har frågat och fått ett ja. Du kan inte bli arg på dem för det. Det är din sambo som har gjort fel och det är han som får rätta till det. Säg till honom antingen ringer han och säger att det inte går och om han inte gör det så kommer du ändå göra det. Det finns ju bra alternativ i det här fallet så ni lämnar inte dem i sticket.

• lucinda

Infektionsrisken skulle jag skyllt på och även att man är för trött.

Förstår inte mig på folk som frivilligt vill komma o sova över flera nätter synnerhet hos en nyfödd. Skulle på min höjd gått in 1 tim max o sen sagt good bye

• erikaABC

Nej det är orimligt! Det finns mammor som fått hela amningen pajad för att släkten invaderat. Har man en baby orkar man med gäster ett par timmar. Ni är föräldrar nu och måste se till barnets behov i första hand.
    Din sambo får ordna upp det här. Går det så långt att du själv måste ringa svågern säger du att det inte går och att det är på grund av att babyn skriker så mycket på nätterna och att det inte skulle bli roligt för som. Om det går så långt att du själv måste ringa, ringer du även ett samtal till familjerådgivningen och beställer tiid där.

• Physalis

Alltså visst låter de inte jätteroliga att bo med, men den enda som gjort fel är din sambo. Det är han som godkänt att de ska komma och bo hos er utan hänsyn till dig eller er dotter. Det är också han som tidigare gånger lämpat över allt ansvar med städ på dig.

Det du får göra är att tala om för din sambo att han får dra tillbaka erbjudandet utan att någon skuld läggs på dig.

Korrekturläser som en kratta
  • lucinda

Jag tycker synd om dig TS... att folk inte begriper bättre. Jag som inte ens har barn själv har full förståelse att en nybliven mamma är helt slut. Ska du serva släkten med en nybliven på armen? Nej skit i detta, är dom så dumma att dom inte begriper intrånget själva så får du väl ringa/smsa/maila och håll dig kort "min sambo tänkte sig inte för, jag har ingen ork med gäster just nu, det förstår ni säkerligen också. Ha en mysig jul nu"

• MsFry

Det här är din mans uppgift att lösa: han måste kontakta släktingarna och förklara att han förhastade sig. Och sen får han hjälpa dem hitta något alternativt boende.

Självklart invaderar man inte en familj med spädbarn i två veckor. Faktiskt inte heller en familj utan spädbarn. Är de alltid så snyltiga?

• äldreochklokare

Du eller din sambo ringer dem och förklarar att det gick lite snabbt där när han ok:ade. De får väl bo hos nån annan släkting i stan? 

• lucinda
    MsFry skrev 2018-12-10 17:14:24 följande:

Det här är din mans uppgift att lösa: han måste kontakta släktingarna och förklara att han förhastade sig. Och sen får han hjälpa dem hitta något alternativt boende.

Självklart invaderar man inte en familj med spädbarn i två veckor. Faktiskt inte heller en familj utan spädbarn. Är de alltid så snyltiga?

Nä precis, vem VILL sova borta hos nån i 2 veckor? Sjukt
  • Amla07

Förstår dig, de kan väl bo hos föräldrarna istället? En natt eller två är väl ok, men allt över en vecka är heeelt orimligt. Särskilt när de har vilda barn och ni har en nyfödd. Om sambon inte löser detta så hade jag som nybliven mamma faktiskt tagit min bebis och stängt in mig i sovrummet större delen av tiden. Din sambo och hans bror med familj kan och bör laga mat och städa. Du och bebis behöver lugn och ro. Alltså... två veckor är ju helt otänkbart, förstår att du blir stressad.

• Alexi

Men alltså, finns det människor som vill bo hemma hos släktingar i TVÅ veckor? De måste vara jättekonstiga.

Det är väl bara att säga att de får bo hos era föräldrar.

När vi hade fått vårt första barn kom svärföräldrarna och hälsade på efter en månad och det var helt självklart att de inte fick bo hos oss utan bo på hotell de nätterna och vara hos oss på dagarna. Alla andra gånger har de bott hos oss men inte med en nyfödd.

• nnnnnnnn

Jag hade pratat med sambon om att han får erbjuda dem att sova 2 nätter hos er och sedan är de välkomna på fika, lunch eller middag någon/några andra dagar.
    Hade detta inte blivit av tex pga feg sambo som inte tar konflikten eller att gästerna inte kunnat ändra sig när de har fått ja tidigare - då hade jag nog blivit extremt barnslig...
    Tex: hade jag sagt att jag kan planera mat för 2 dagar, resten får de andra fixa. Sen inte lagt 2 minuter på att planera, köpa eller laga mat övriga dagar. Bara varit med barnet och liggammat i sovrummet eller tagit promenader.
    Hade jag varit uppe med skrikande barn på natten så hade jag gått utanför deras sovrum...
    tramsigt... men jag hade inte pallat vara städ och kökspersonal i 2 veckor.

• Dålig fantasi

Då får du väl säga till sambon att det är han som sköter markservicen eftersom det är han som sagt så kanske han tänker om. Så trött på alla som gnäller över att ha gäster till jul o så. Inte alla som ens har någon familj eller någon familj som bryr sig om dom. Vilket är värst?

Svar på tråden Jobbigt med övernattande gäster