• Pentra

Äta ättika?

Skojar du? Vet du inte hur mycket ättika det finns i t.ex. inlagd sill och andra inläggningar? ... /Pentra

• Pentra
    Anonym (Eller?) skrev 2018-12-10 22:52:22 följande:
    Jag äter inte inlagd sill! Och jag läser inte inte ingredienserna på saltgurkan, nej.

Och du har t.ex. aldrig gjort egen tvål, eller sett TV-serien "Rent hus" eller förstått/känt sambandet mellan Salubrin och Ättika...? o_O ... /Pentra
  • Pentra
    Anonym (Eller?) skrev 2018-12-11 05:49:52 följande:
    Nopp! :) Vet inte ens vd Salubrin är. Möjligtvis en generationsfråga. Samt intresse. Alltid lika roligt när man ställer frågor på familjeliv och folk blir så förbluffade över ens okunskap gällande något som för dem är så självklart. Msn jo, jag har haft för mig man använder ättika i diverse inläggningar men ramla över en tråd där personens barn fått i sig och där stod det att det tydligen kan vara frätande. Och då jag själv har barn som möjligtvis ska äta av pepparkakshuset med frostingen innehållande lite ättika, vill iaf jag hellre vara mer säker. Något mer du undrar över? Om jag inte kollar på Jul med Ernst eller så?

Jisses, du späder ju ut ättikan i det du/ni sedan äter. Om ättika var skadligt i de mängder som finns upptagna i alla recept innehållande ättika så skulle ju större delen av Sveriges befolkning ständigt vara intagna på sjukhus för frätskador, vilket ju inte är fallet. ... Jo, jag undrar om du använder tvål? Det finns ofta kaustiksoda i tvål; och det är absolut betydligt mer frätande än ättika. (Och, upplysningsvis, vid tillverkning av tvål så används just ättika eller vinäger för att tvätta av, och neutralisera, verktyg och/eller händer etc. som kommit i kontakt med kaustiksodan eller luten.) ... Det går ofta alldeles utmärkt att tvätta/skölja kläder genom att hälla 1 dl ättika i skölvattnet ist för sköljmedel för att få bort dålig lukt. ... Utan att ha handskar på dig så funkar det utomordentligt att ha 24 %-ig ättika på en trasa när du torkar av diskbänken etc. ... "Jul med Ernst"? Nej, jag har antagligen inte tid att följa det i år heller... ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Äta ättika?