• Anonym (Eller?)

Äta ättika?

Stod man skulle ha några droppar ättika i frostingen till pepparkaksbaket. Hade 12% hemma men nu när jag läser kan det vara frätande. Är det bara 24%ig eller? Blev nog mer än några droppar i men inget som smakade..

• Svar på tråden Äta ättika?
  • sextiotalist
    Anonym (Eller?) skrev 2018-12-10 11:02:54 följande:

Stod man skulle ha några droppar ättika i frostingen till pepparkaksbaket. Hade 12% hemma men nu när jag läser kan det vara frätande. Är det bara 24%ig eller? Blev nog mer än några droppar i men inget som smakade..

Den ättikan som säljs i matvaruaffärer är inte frätande. Och ättika används i inläggningar bl.a
  • Anonym (Sara)
    sextiotalist skrev 2018-12-10 11:36:37 följande:

Den ättikan som säljs i matvaruaffärer är inte frätande. Och ättika används i inläggningar bl.a

Jo det är den. Speciellt den 24%-iga. Men i matlagning spär man ut ättikan och använder en sådan liten mängd av den, och då är det inte farligt.
  • EmberEyes
    Anonym (Sara) skrev 2018-12-10 11:57:46 följande:
    Jo det är den. Speciellt den 24%-iga. Men i matlagning spär man ut ättikan och använder en sådan liten mängd av den, och då är det inte farligt.
    Ättika är surt men inte direkt hälsovådligt, om du inte får de i ögat eller har en abnormal reaktion. Jag använder 24% outspädd ättika till bl.a rengöring utan att få frätskador. Dock svider de som citron att få i t. ex. ett sprucket nagelband.
  • Pentra

Skojar du? Vet du inte hur mycket ättika det finns i t.ex. inlagd sill och andra inläggningar? ... /Pentra

• Anonym (Eller?)
    Pentra skrev 2018-12-10 17:12:03 följande:

Skojar du? Vet du inte hur mycket ättika det finns i t.ex. inlagd sill och andra inläggningar? ... /Pentra

Jag äter inte inlagd sill! Och jag läser inte inte ingredienserna på saltgurkan, nej.
  • klyban
    Anonym (Eller?) skrev 2018-12-10 22:52:22 följande:
    Jag äter inte inlagd sill! Och jag läser inte inte ingredienserna på saltgurkan, nej.
    Och du läste inte heller om ättika, för hade du så hade aldrig tråden existerat.
    hur många meter var det?
  • Pentra
    Anonym (Eller?) skrev 2018-12-10 22:52:22 följande:

Och du har t.ex. aldrig gjort egen tvål, eller sett TV-serien "Rent hus" eller förstått/känt sambandet mellan Salubrin och Ättika...? o_O ... /Pentra
  • Anonym (Eller?)
    Pentra skrev 2018-12-11 02:18:48 följande:

Och du har t.ex. aldrig gjort egen tvål, eller sett TV-serien "Rent hus" eller förstått/känt sambandet mellan Salubrin och Ättika...? o_O ... /Pentra

Nopp! :) Vet inte ens vd Salubrin är. Möjligtvis en generationsfråga. Samt intresse. Alltid lika roligt när man ställer frågor på familjeliv och folk blir så förbluffade över ens okunskap gällande något som för dem är så självklart.

Msn jo, jag har haft för mig man använder ättika i diverse inläggningar men ramla över en tråd där personens barn fått i sig och där stod det att det tydligen kan vara frätande. Och då jag själv har barn som möjligtvis ska äta av pepparkakshuset med frostingen innehållande lite ättika, vill iaf jag hellre vara mer säker.

Något mer du undrar över? Om jag inte kollar på Jul med Ernst eller så?
  • Lilyje

Ett par droppar ättika i frostingen är ingen fara, men om du är så orolig så funkar ett par droppar citron lika bra.

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (allmänbildning?)
    Anonym (Eller?) skrev 2018-12-11 05:49:52 följande:
    Nopp! :) Vet inte ens vd Salubrin är. Möjligtvis en generationsfråga. Samt intresse. Alltid lika roligt när man ställer frågor på familjeliv och folk blir så förbluffade över ens okunskap gällande något som för dem är så självklart.

Msn jo, jag har haft för mig man använder ättika i diverse inläggningar men ramla över en tråd där personens barn fått i sig och där stod det att det tydligen kan vara frätande. Och då jag själv har barn som möjligtvis ska äta av pepparkakshuset med frostingen innehållande lite ättika, vill iaf jag hellre vara mer säker.

Men det handlar inte om generationsfråga eller intresse, det handlar om allmänbildning, eller i absolut värsta fall, förmåga att läsa på flaskan. Och även en insikt i att ett par eller tio droppar av vilket frätande ämne som helst, utblandat i låt oss säga 1dl vätska är helt ofarligt ur frät-synpunkt.
  • Anonym (Eller?)
    Anonym (allmänbildning?) skrev 2018-12-11 07:28:51 följande:

Men det handlar inte om generationsfråga eller intresse, det handlar om allmänbildning, eller i absolut värsta fall, förmåga att läsa på flaskan. Och även en insikt i att ett par eller tio droppar av vilket frätande ämne som helst, utblandat i låt oss säga 1dl vätska är helt ofarligt ur frät-synpunkt.

Aha! Men då kan ni ju alla baserat på detta dra slutsatsen att jag är dåligt allmänbildad. Också kan de som faktiskt har något att bidra med svara i tråden, och inte de som är förundrade över min okunskap och i kombination med det verkar ha något slags tvångsbeteende där man bara måste få detta ur sig.
  • Anonym (Eller?)

Och för er information hade personen vars barn fått i sig en liten mängd 24% ättika fått invärtes brännskador. Så inte alls konstigt jag ställer mig frågande efter att ha läst detta.

• Anonym (Hmmmm....)
    EmberEyes skrev 2018-12-10 17:02:25 följande:
    Ättika är surt men inte direkt hälsovådligt, om du inte får de i ögat eller har en abnormal reaktion. Jag använder 24% outspädd ättika till bl.a rengöring utan att få frätskador. Dock svider de som citron att få i t. ex. ett sprucket nagelband.
    Vet en kvinna som drack 24%-ig ättika. Hur tror du hennes hals var efter det???

Men som sagt TS, några droppar i kristyr eller i marängsmeten eller lite mer än så i inläggningar är ingen fara.
  • klyban
    Anonym (Hmmmm....) skrev 2018-12-11 09:30:54 följande:
    Vet en kvinna som drack 24%-ig ättika. Hur tror du hennes hals var efter det???

Men som sagt TS, några droppar i kristyr eller i marängsmeten eller lite mer än så i inläggningar är ingen fara.

Inget som ett halv glas vatten tar bort direkt, om man nu inte sitter och begrundar sitt liv i par dagar först.

Morsan däremot hon kör ~75%, då kan vi prata om fräta rejält.

hur många meter var det?
  • Pope Joan II

Var det den där tråden där ts och hennes kille ställt ut koppar med ättika i för att bli av med någon odör och ts killes ettåring sedan druckit ur detta vid två (!!) tillfällen? 

Det är ju en avsevärd skillnad mellan ditt och det (fruktansvärda) exemplet. 
  • sextiotalist
    klyban skrev 2018-12-11 10:44:05 följande:

Inget som ett halv glas vatten tar bort direkt, om man nu inte sitter och begrundar sitt liv i par dagar först.

Morsan däremot hon kör ~75%, då kan vi prata om fräta rejält.

Och en halsbränna (saltsyra från magsäcken) är nog än värre än 24% ättika, för där kan man verkligen få frätskador.
  • Pentra
    Nopp! :) Vet inte ens vd Salubrin är. Möjligtvis en generationsfråga. Samt intresse. Alltid lika roligt när man ställer frågor på familjeliv och folk blir så förbluffade över ens okunskap gällande något som för dem är så självklart. Msn jo, jag har haft för mig man använder ättika i diverse inläggningar men ramla över en tråd där personens barn fått i sig och där stod det att det tydligen kan vara frätande. Och då jag själv har barn som möjligtvis ska äta av pepparkakshuset med frostingen innehållande lite ättika, vill iaf jag hellre vara mer säker. Något mer du undrar över? Om jag inte kollar på Jul med Ernst eller så?

Jisses, du späder ju ut ättikan i det du/ni sedan äter. Om ättika var skadligt i de mängder som finns upptagna i alla recept innehållande ättika så skulle ju större delen av Sveriges befolkning ständigt vara intagna på sjukhus för frätskador, vilket ju inte är fallet. ... Jo, jag undrar om du använder tvål? Det finns ofta kaustiksoda i tvål; och det är absolut betydligt mer frätande än ättika. (Och, upplysningsvis, vid tillverkning av tvål så används just ättika eller vinäger för att tvätta av, och neutralisera, verktyg och/eller händer etc. som kommit i kontakt med kaustiksodan eller luten.) ... Det går ofta alldeles utmärkt att tvätta/skölja kläder genom att hälla 1 dl ättika i skölvattnet ist för sköljmedel för att få bort dålig lukt. ... Utan att ha handskar på dig så funkar det utomordentligt att ha 24 %-ig ättika på en trasa när du torkar av diskbänken etc. ... "Jul med Ernst"? Nej, jag har antagligen inte tid att följa det i år heller... ... Med vänlig hälsning, Pentra
Svar på tråden Äta ättika?