• Anonym (Oliven)

    Vem betalar?

    En omyndig tonåring övningskörde med en bekant i dennes bil utan föräldrars kännedom. Tonåringen krockade, ingen skadades förutom bilen.

    Blev en dyr utgift.

    Vem betalar den?

  • Svar på tråden Vem betalar?
  • Cat71

    Den som övningskör med någon (dvs som inte har körkort ännu) är ansvarig förare, både juridiskt och ekonomiskt.

  • Sharper

    Givetvis ägaren till bilen. Var ägaren handledare till tonåringen, alltså gått kursen? Isåfall tycker jag att man delar på kostnaden. Har personen inte gått kursen utan tonåringen övningskörde olagligt får ägaren stå för sin egen dumhet.

  • Kjell2
    Anonym (Oliven) skrev 2018-12-11 11:23:00 följande:

    En omyndig tonåring övningskörde med en bekant i dennes bil utan föräldrars kännedom. Tonåringen krockade, ingen skadades förutom bilen.

    Blev en dyr utgift.

    Vem betalar den?


    Är det en ok övningskörning med tillstånd, handledarintyg mm?

    Vad finns det för försäkringsskydd?


  • Anonym (Oliven)

    Tillstånd finns, men de har inte gått handledarkursen tillsammans. Vet inget om vad för försäkringar hen har.

  • sextiotalist
    Anonym (Oliven) skrev 2018-12-11 11:23:00 följande:

    En omyndig tonåring övningskörde med en bekant i dennes bil utan föräldrars kännedom. Tonåringen krockade, ingen skadades förutom bilen.

    Blev en dyr utgift.

    Vem betalar den?


    Jag gissar att det inte var något handledarintyg för just den ungdomen, eftersom det skedde utan föräldrarnas kännedom.
    Så det låter som att det är föraren som får ta det hela (och som handledare har man alltid det juridiska ansvaret när man övningskör)
  • sextiotalist
    Anonym (Oliven) skrev 2018-12-11 11:37:05 följande:

    Tillstånd finns, men de har inte gått handledarkursen tillsammans. Vet inget om vad för försäkringar hen har.


    OK, så denna person har tillstånd att köra med ert barn från transportstyrelsen. Då har även denna person tagit på sig det juridiska ansvaret om något händer.
  • Kjell2
    Anonym (Oliven) skrev 2018-12-11 11:37:05 följande:

    Tillstånd finns, men de har inte gått handledarkursen tillsammans. Vet inget om vad för försäkringar hen har.


    Upprepar frågan 

    Har ungdomen övningskörningstillstånd?
    Har den som satt bredvid sökt och fått handledartillsånd för ungdomen?

    Hur mycket jag än vrider och vänder på detta landar ansvaret på bilägaren och den som satt bredvid. Undantag skulle jag säga är om bilen framfördes grov oaktsamt av tonåringen tväret emot instruktioner från den som satt bredvid. Då tycker jag ägaren med viss rätt kan ställe ersättningsanspråk  tonåringen
    .
  • PH76

    "Övningskörde" låter som en förfining, det låter som en solklar olovlig körning vilket är olagligt. Givetvis så borde föraren betala detta.

  • Anonym (drz)

    Antar att ni inte vill blanda in försäkringar och rättsväsendet med tanke på att det inte verkar gått helt legitimt till, olovlig körning samt tillåten olovlig körning.

    Vem som moraliskt ska betala skulle jag säga beror på hur olyckan gick till, men lutar åt 50/50.

  • Fliselisan

    Hade dom ansökt om den bekanta som medåkare vid övningskörningen? Alltså var det lagligt?

    Jag skulle nog oavsett säga att föräldrarna som var ovetandes inte ska betala.

Svar på tråden Vem betalar?