• Anonym (Vän)
    Äldre 11 Dec 15:42
    941 visningar
    14 svar
    14
    941

    Dna test/ faderskapstest

    Vilka är fördelarna med att göra ett faderskspstest? nackdelen ja kan se är att mamman blir sur men pappan har väll till 100% rätt att också vara säker på att det är hans barn?

  • Svar på tråden Dna test/ faderskapstest
  • Äldre 11 Dec 15:49
    #1
    Anonym (Vän) skrev 2018-12-11 15:42:46 följande:

    Vilka är fördelarna med att göra ett faderskspstest? nackdelen ja kan se är att mamman blir sur men pappan har väll till 100% rätt att också vara säker på att det är hans barn?


    Bara för pappan att begära.


  • Anonym (l)
    Äldre 11 Dec 15:56
    #2

    Om du inte lever med mamman så är det en självklarhet.
    Lever du tillsammans med mamman så måste du ju fråga dig varför du vill leva tillsammans med någon du inte litar på. Ni har verkligen ett allvarligt grundproblem. Gör du ett dna test så kommer du att föra in misstro i relationen. Det kan ju vara bra att du är medveten om det och att det kommer få konsekvenser i er relation.

  • Anonym (Hasse­)
    Äldre 11 Dec 15:57
    #3

    Du kan göra det utan moderns vetskap. Gå in på pappatest.se

  • Anonym (man)
    Äldre 11 Dec 16:01
    #4
    +1
    Anonym (l) skrev 2018-12-11 15:56:53 följande:

    Om du inte lever med mamman så är det en självklarhet.
    Lever du tillsammans med mamman så måste du ju fråga dig varför du vill leva tillsammans med någon du inte litar på. Ni har verkligen ett allvarligt grundproblem. Gör du ett dna test så kommer du att föra in misstro i relationen. Det kan ju vara bra att du är medveten om det och att det kommer få konsekvenser i er relation.


    Eller så kan mamman förstå att en man aldrig kan vara lika säker på att barnet är hans som hon är och fatta att det inte behöver handla om misstro utan om att känna sig 100% säker.

    Personligen tycker jag att faderskapstest borde vara rutin vid varje förlossning så det slipper bli "tjafs" om det.
  • Anonym (l)
    Äldre 11 Dec 16:05
    #5
    Anonym (man) skrev 2018-12-11 16:01:49 följande:
    Eller så kan mamman förstå att en man aldrig kan vara lika säker på att barnet är hans som hon är och fatta att det inte behöver handla om misstro utan om att känna sig 100% säker.

    Personligen tycker jag att faderskapstest borde vara rutin vid varje förlossning så det slipper bli "tjafs" om det.
    Allt i en relation bygger på att man litar på varandra.
    Jag vet inte om en man avlar barn vid sidan av. Jag sätter inte på honom gps- spårning eller tar prover på honom om det finns bevis.

  • Anonym (Vän) Trådstartaren
    Äldre 11 Dec 16:07
    #6

    Vi är inte tillsamans och det var hon som valde att behålla barnet efter att först sagt att hon skulle göra abort.

    Vill veta helt säkert att det är mitt, för är det de vill jag ta mitt ansvar.

  • Äldre 11 Dec 16:10
    #7
    Anonym (Vän) skrev 2018-12-11 16:07:52 följande:

    Vi är inte tillsamans och det var hon som valde att behålla barnet efter att först sagt att hon skulle göra abort.

    Vill veta helt säkert att det är mitt, för är det de vill jag ta mitt ansvar.


    Säg det till henne, att du inte tänker skriva på faderskapet utan test.


  • Anonym (l)
    Äldre 11 Dec 16:11
    #8
    Anonym (Vän) skrev 2018-12-11 16:07:52 följande:

    Vi är inte tillsamans och det var hon som valde att behålla barnet efter att först sagt att hon skulle göra abort.

    Vill veta helt säkert att det är mitt, för är det de vill jag ta mitt ansvar.


    Om ni inte är tillsammans ska du självklart göra ett DNA-test.
  • Anonym (Ka)
    Äldre 11 Dec 16:11
    #9
    +1
    Anonym (l) skrev 2018-12-11 16:05:38 följande:
    Allt i en relation bygger på att man litar på varandra.
    Jag vet inte om en man avlar barn vid sidan av. Jag sätter inte på honom gps- spårning eller tar prover på honom om det finns bevis.
    Men du vet att det barn du fött är ditt.

    Tycker också det skulle vara rutin vid födseln. Jag ser ingen nackdel i att båda är säkra på att barnet är deras gemensamma. Och om det är obligatoriskt behöver mamman inte känna sig krängt.
  • Anonym (Kvinn­a)
    Äldre 11 Dec 16:14
    #10

    Som jag ser det finns det bara fördelar. Även om det inte finns någon misstanke om otrohet från mannens sida så borde ju alla kvinnor förstå att det finns många män som vill kunna se det på papper, för att verkligen känna att det är deras.

    Det hade jag velat om jag vore man.

    En kvinna som inte har något att dölja borde inte känna sig hotad av det, såvida inte mannen beskyller henne för en otrohet som inte finns, men då lär nog förhållandet ta stryk förr eller senare vare sig man testar eller inte...

  • Anonym (Öppna kort)
    Äldre 11 Dec 16:15
    #11

    Har man inget att dölja är det väl inga problem.

    Sen kan jag förstå att det inte är kul att bli ifrågasatt.

  • Anonym (man)
    Äldre 11 Dec 17:01
    #12
    +1
    Anonym (l) skrev 2018-12-11 16:05:38 följande:
    Allt i en relation bygger på att man litar på varandra.
    Jag vet inte om en man avlar barn vid sidan av. Jag sätter inte på honom gps- spårning eller tar prover på honom om det finns bevis.
    Japp så BORDE det vara, men sen vet ju alla att det inte alltid är så och att typ 50% av befolkningen springer omkring och knullar andra samt att 3-7% av alla ungar har en annan pappa än vad de tror.

    Att göra ett faderskapstest behöver inte betyda att man tror att frun varit otrogen för då hade man förmodligen dragit, det kan lika väl betyda att man visst tror att frun varit trogen och att barnet är mitt men att man vill ha ett kvitto på det så man aldrig någonsin behöver tvivla på det.

    Normalt funtade kvinnor med bra självkänsla fattar det, osäkra kvinnor med dålig självkänsla verkar inte fatta det utan tolkar det som misstro, för det är ju självklart att hon är totalt felfri och aldrig skulle kunna göra något sånt, och det ska han ju självklart bara veta... alternativ kvinnor med jävligt dåligt samvete som är panikslagna för allt som kan tänkas avslöja sanningen om dem.
  • Äldre 11 Dec 17:20
    #13

    Dnatest borde tas på alla barn efter förlossningen på rutin så att pappor slipper be om det. Mycket jobbigt skulle kunna undvikas på det sätter.

  • Anonym (Misse­)
    Äldre 11 Dec 17:23
    #14

    Klart att det handlar om misstro om man i en relation eller äktenskap begär faderskapstest.

    TS: när vi varit på familjerätten och skrivit på faderskap så har de frågat pappan om han vill göra faderskapstest.

    Säg att du vill göra det. Ni lever inte tillsammans och har ingen relation, så du har ingen anledning att lita på henne. Blir hon sur så får hon bli det.

Svar på tråden Dna test/ faderskapstest