• Iri
    Äldre 12 Dec 15:55
    798 visningar
    7 svar
    7
    798

    Tygblöjor?

    Hejhej

    Jag funderar på tygblöjor till min bebis som föds om ett par månader. Aldrig testat till mina äldre barn men nu är jag lite nyfiken?

    Är det besvärligt, håller de tätt osv? Jag vill veta alla fördelar och nackdelar tack :)

  • Svar på tråden Tygblöjor?
  • Äldre 12 Dec 16:09
    #1

    Finns bara nackdelar enligt mig, bara äckligt och tar en massa tid.

  • Äldre 12 Dec 17:56
    #2

    Mina tre barnbarn har alla haft tygblöjor, billigt och miljövänligt. Dessutom så blir de torra och rena tidigare då de vanligt pappersblöjorna är så bekväma så att barnen känner inget obehag av att kissa på sig.
    Det behövs en uppsättning som räcker ett par dagar, egen tvättmaskin samt möjlighet att skölja av tygblöjan direkt. 
    Det finns många olika märken, prata med BVC de kan säkert tipsa om andra föräldrar som använder tygblöjor.

  • Äldre 12 Dec 19:17
    #3

    Vi använder tygblöjor förutom på natten till vår 1,5-åring. Jag tycker dom är toppen! Ja, i perioder har de läckt men det gör även plastblöjorna. Miljövänligt, betydligt billigare (räkna på ca 15 000 kr för plastblöjor till ett barn, ca 5000 kr för tyg), snyggare, bättre för huden, mindre sopor att bära ut, luktar mindre...

    Nackdelarna som jag kan se är att du behöver lägga ut mer pengar på en gång än med plastblöjor och att du behöver tvätta. Men det är ärligt talat inte särskilt jobbigt att tvätta dom heller :)

    Det finns en uppsjö av varianter och märken, men många börjar med vikblöjor och skal till nyfödda. Vi har mest använt såna och s.k. formsydda med skal. När sonen blev större gick vi över till s.k. pockets.

    Jag skulle rekommendera dig att gå med i gruppen Tygblöjor på Facebook, där kan du få massa tips och råd! Finns även en köp- och säljsida där du kan köpa begagnade blöjor. Köp några olika sorter och prova den första tiden, alla blöjor passar inte alla barn. Min son kunde inte ha samma blöjor som kompisens dotter och vice versa.

    Lycka till! :)

  • Äldre 12 Dec 21:01
    #4

    Jag använder tygblöjor till mitt tredje barn, som är tio månader nu. När de andra var små för ca tio år sen tyckte jag att det verkade krångligt men nu tycker jag det är toppen!

    Har köpt tygblöjor av märket alvababy, från en svensk sida som heter Babyleo.se och via e-bay från kina. Alltså samma märke men från två olika leverantörer.

    Blöjorna är skitbra. Man kan ha samma blöjbyxor under hela blöjperioden (utom kanske för de allra mest nyfödda, gissar jag?) då de kan knäppas ihop på massor av olika sätt och därmed justera storleken. Vi började med tygisar när lillen var tre månader, mest för att vi inte riktigt orkade ta reda på hur det funkade innan.

    Vi använder den typ av blöjor som man stoppar i ett inlägg i. När man vet ungefär när bebisen brukar bajsa kan man lägga i ett rispapper som samlar upp bajset så att det inte blir geggigt i blöjan. Rispappret är biologiskt nedbrytbart och ska gå att spola ner i toan, men vi gör inte det eftersom pappret inte löses upp i vatten och därmed tänker jag att det kan täppa till avloppet på sikt. Vi lägger istället pappret i en plastpåse/sophink på balkongen och slänger senare.

    De smutsiga blöjorna läggs i en blöjpåse i tyg med dragkedja som stänger inne lukten. Alltså inget geggande med blöjor i en hink med vatten eller en massa sköljande eller liknande. Blöjpåsen köpte vi på dels babyleo.se och en större modell på tradera, så vi har en i skötväskan och en i badrummet.

    Vi har ca 18 blöjbyxor och ännu fler inlägg (vid nuv ålder behövs oftast dubbla inlägg men tidigare använde vi bara ett inlägg per blöja).

    Blöjorna tvättas i 60 grader, brukar köra en tvätt per kväll så att de hinner torka under natten/nästkommande dag. Det kanske går åt sju-åtta blöjor per dag, så medans de tvättade torkar så har man ändå tillräckligt antal rena blöjor.

    Vi använder tygblöjor både på natten o dagen.

    Det bästa är att man sparar massor med pengar, slipper bidra till en sämre värld/ett gigantiskt blöjberg och springa o köpa blöjor hela jävla tiden.

    Vi använder inte ens våtservetter längre utan tygtrasor som vi tvättar samtidigt som blöjorna. Med mina första barn kunde jag inte föreställa mig att vara utan våtservetter.

  • Äldre 12 Dec 21:04
    #5

    Kan tillägga att BVC i somras när det var så otroligt varmt kommenterade att det var skönt för vår son att få ha tygblöjor, att de andas mer och att det var bättre för hans hud.

  • Iri
    Äldre 13 Dec 02:41
    #6

    Tack så mkt för era svar! Tänker att jag ska köpa några stycken och testa sen iaf.

  • Äldre 13 Dec 14:36
    #7

    Jag ser inga nackdelar med tygblöjor som det är nu, förutom om man inte har egen tvättmaskin. Då skulle det bli lite krävande att få tid i tvättstugan hela tiden osv.

    Ska tillägga att de blöjor vi använder har roliga färger/mönster som inte bleknat det minsta i tvätten. Inte heller har tryckknapparna gett med sig eller dragit sönder tyget vid fästet, vilket är rätt så imponerande med tanke på att man tar i en del när man knäpper upp dem.

    Provade en äldre variant av ImseVimse tygblöjor en sväng (köpte på blocket), som hade kardborrband. Kardborrarna fastnade gärna i inläggens tyg i tvättmaskinen och det blev allmänt kaps/slitage. Så undvik gärna kardborrblöjor.

Svar på tråden Tygblöjor?