• kela t

    Gratis bussresor

    Det blir inga gratis bussresor för ungdomarna nästa sommar, som det var denna sommar. Synpunkter.

  • Svar på tråden Gratis bussresor
  • Aniiee

    Min synpunkt är att jag vill ha underlag innan hag formulerar min/a synpunkt/er.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee

    Någon som kan länka direkt till budgeten (inte för att jag inte tror er utan för jag är nyfiken på resten).


    I have a growing lack of disgust for you
  • tobbe01
    kela t skrev 2018-12-15 19:44:19 följande:

    Det blir inga gratis bussresor för ungdomarna nästa sommar, som det var denna sommar. Synpunkter.


    Kan inte kommunerna själva bestämma det? ALLA kommuner kan väl inte hänga på fallrepet?
  • MR Xyz
    tobbe01 skrev 2018-12-16 09:51:39 följande:

    Kan inte kommunerna själva bestämma det? ALLA kommuner kan väl inte hänga på fallrepet?


    Jag kan ta västra götalandsregionen som exempel. Där kostade detta ca 65 miljoner. Staten stod för 58 av dessa miljoner. Var ska regionen ta 58 miljoner från? Så nej, kommuner och regioner har inte råd med detta. Det var därför staten gick in med dessa pengar.

    Det är mycket sällan jag säger att V har gjort något bra, men detta var verkligen något enormt bra för våra ungdomar. Synd att det nu försvinner.
  • cosinus

    Här i stan kan det inte kostat många kronor. Bussen ska gå ändå och många av de ungdomar som tog bussen när det var gratis hade cyklat annars.

    Förstår att det kan se väldigt annorlunda ut på andra ställen men här tyckte jag nästan det vad synd att de fick åka gratis. Stan är inte större än att man utan problem cyklar genom den om man går på högstadiet och motion är bra :)


    MR Xyz skrev 2018-12-16 18:45:17 följande:

    Jag kan ta västra götalandsregionen som exempel. Där kostade detta ca 65 miljoner. Staten stod för 58 av dessa miljoner. Var ska regionen ta 58 miljoner från? Så nej, kommuner och regioner har inte råd med detta. Det var därför staten gick in med dessa pengar.

    Det är mycket sällan jag säger att V har gjort något bra, men detta var verkligen något enormt bra för våra ungdomar. Synd att det nu försvinner.


  • tobbe01
    MR Xyz skrev 2018-12-16 18:45:17 följande:
    Jag kan ta västra götalandsregionen som exempel. Där kostade detta ca 65 miljoner. Staten stod för 58 av dessa miljoner. Var ska regionen ta 58 miljoner från? Så nej, kommuner och regioner har inte råd med detta. Det var därför staten gick in med dessa pengar.

    Det är mycket sällan jag säger att V har gjort något bra, men detta var verkligen något enormt bra för våra ungdomar. Synd att det nu försvinner.
    Ja det är ju tråkigt för många MEN alla sitter ju inte så trångt till att de inte kan kosta på sitt barn ett busskort? Korten för ungdom är ju mkt billigare än de för vuxna trots allt.........och ska man idka "välgörenhet" till folk som har pengar kan man ju också fråga sig. Ensamma mammor med många barn som sitter trångt till borde ju kunna få kort till sina barn och det vore väl inte omöjligt att göra en sådan gallring?
  • kela t

    M och kd finanspolitik..vänsterpartiet var de som godkände det innan att 12-åringar upp till de som gick på gymnasiet kunde åka gratis med ett sommarkort..

  • kela t
    cosinus skrev 2018-12-16 19:01:13 följande:

    Här i stan kan det inte kostat många kronor. Bussen ska gå ändå och många av de ungdomar som tog bussen när det var gratis hade cyklat annars.

    Förstår att det kan se väldigt annorlunda ut på andra ställen men här tyckte jag nästan det vad synd att de fick åka gratis. Stan är inte större än att man utan problem cyklar genom den om man går på högstadiet och motion är bra :)


    Gratis-turerna gällde i hela länet..ej bara inom staden..
  • tobbe01
    cosinus skrev 2018-12-16 19:01:13 följande:

    Här i stan kan det inte kostat många kronor. Bussen ska gå ändå och många av de ungdomar som tog bussen när det var gratis hade cyklat annars.

    Förstår att det kan se väldigt annorlunda ut på andra ställen men här tyckte jag nästan det vad synd att de fick åka gratis. Stan är inte större än att man utan problem cyklar genom den om man går på högstadiet och motion är bra :)


    Fast "stan" betalar väl till ett bussbolag som vill ha betalt per skalle de skjutsar?
  • cosinus
    tobbe01 skrev 2018-12-17 12:28:33 följande:
    Fast "stan" betalar väl till ett bussbolag som vill ha betalt per skalle de skjutsar?
    Ett bussbolag som på inga sätt går med vinst och som staden subventionerar för att hålla de flesta linjer med rimligt många turer. Detsamma gäller länstrafiken i länet.

    Det jag menar är att man inte kan räkna det som att x antal ungdommar nyttjade sitt fria kort och hade de betalat hade vi tjänat y kronor och därmed skulle det kosta y kronor att ge gratis busskort i framtiden.

    Inte när ett stort antal av ungdomarna inte tagit bussen om det inte varit gratis. Då hade bussen gått med 5 personer i ist för 10. Kostnaden för att köra bussen med 5 personer är samma som att köra den med 10 och inkomsten är oförändrad om de 5 ungdomarna väljer att cykla eller ta gratis buss (om det erbjuds)
  • tobbe01
    cosinus skrev 2018-12-17 13:15:34 följande:
    Ett bussbolag som på inga sätt går med vinst och som staden subventionerar för att hålla de flesta linjer med rimligt många turer. Detsamma gäller länstrafiken i länet.

    Det jag menar är att man inte kan räkna det som att x antal ungdommar nyttjade sitt fria kort och hade de betalat hade vi tjänat y kronor och därmed skulle det kosta y kronor att ge gratis busskort i framtiden.

    Inte när ett stort antal av ungdomarna inte tagit bussen om det inte varit gratis. Då hade bussen gått med 5 personer i ist för 10. Kostnaden för att köra bussen med 5 personer är samma som att köra den med 10 och inkomsten är oförändrad om de 5 ungdomarna väljer att cykla eller ta gratis buss (om det erbjuds)
    Okej, fast jag fattar inte vad som får ett bussbolag att leverera om där inte finns ngn vinst att hämta. Däremot så tycker jag som du att eftersom bussarna i kommunen går precis som vanligt OCH de får betalt hela året för skolungdomarnas resor så BORDE det inte kosta 65 miljoner (som i västra Götaland) och staten gör alldeles rätt i att de drar in de 58 miljonerna i stöd. Inte rimligt någonstans.
Svar på tråden Gratis bussresor