• Anonym (anonym)

hon tänker ta ensamvårdnad

min flickvänn har tappat känslorna för mig och lämnat mig. och igår fick jag ett samtal där hon tänker vägra gemensam vårdnad och eventuellt vägra låta mig skriva på faderskapet . av den anledning att hon gick igenom ett sånt krig med sitt ex med deras barn . 

Jag har ett fast jobb,är utbildad ,skötsam osv 

Jag har läst och googlat om andra i denna situationen och man blir mörkrädd.

Hon tänker försöka ta ifrån barnet sin pappa . och jag vill vara med på allt

Jag har följt med på varenda koll,möte osv med glädje. Jag har betalat alla grejer, barnvagn,skötbord m.m som vi ställde hos hennes föräldrar under tiden jag tänkte tapetsera om barn rummet .  Vi är inte skrivna på samma adress. utan hon hos sina föräldrar om det spelar någon roll. 

Jag känner mig helt uppriven. Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden hon tänker ta ensamvårdnad
  • Tow2Mater
    Anonym (PappaBarn) skrev 2018-12-17 22:48:59 följande:
    Sök på lagrådet och i riksdagensarkiv
    hmm... lyckade inte hitta...
  • Anonym (Åhgud)

Åh gud, vad jag lider med dig när jag läser denhär tråden... jag har nämligen färsk erfarenhet av exakt hur lite en pappa har att säga till om i detta samhälle. Jag är partner till en sån pappa, en pappa som kämpat i evighet för sitt barn. Denhär mamman i fråga i min historia är ett skräck exempel också.

Här i vår kommun var rekommendationerna att inte ha övernattningar förrän barnet är 3 år, gissa om mamman höll hårt i detta? Först när barnet var 3,5 år så fick pappan ha sitt barn varannan helg. Och det efter otaliga möten, scheman, advokater, rättshjälp och en stor summa pengar i rättskostnader.

Mamman satt bara och sa nej nej nej på varenda möte de gick på, och tydligen vill inte ens socialen lyssna på en pappa. Men advokaten var duktig och spelade ut mamman under mötena enda till den punkt att hon inte fann några bortförklaringar att komma med längre och det var då som varannan helg gick igenom.

Håller med någon annan som skrev här, försök ligga ett steg före mamman. Hon har så jävla stora rättigheter så man behöver vara smart och gärna ha en advokat.

• Anonym (mor)

Är det här barnet ens fött? Framgår inte.

• Anonym (ensamvårdnad)
    Mimosa86 skrev 2018-12-17 21:18:49 följande:

Fast ett spädbarn ska inte vara separerad från mamman första året. Det finns adekvat forskning som stödjer det och ligger till grund för lagstiftningen. Delad vårdnad absolut, men BARNET måste vara redo för det. Och det brukar amn bedöma är efter ett år. Det måste ändå utgå ifrån barnets bästa. Får inte glömma att barn och moder redan har starka band innan barnet föds. Barnet kan mammans dagsrytm, känner hennes röst och hennes hjärtljud, känner lukt av hennes mjölk. Detta är band som inte kan trollas bort. Fokus ska vara på barnets behov av sina föräldrar, inte föräldrarnas behov av barnet.

Men ursäkta? En pappa kan väl lika gärna vara anknytningperson? Såklart ska inte en liten bebis vara ifrån sin anknytningperson hur länge som helst. Det är därför man rekommenderar varannan vecka boende från 3 år. Men dessförinnan kan man ha kortare umgängen t ex varannan helg. Men det handlar inte om barnets tidsperspektiv, inte om dennes anknytning till mamman. Barnet kan lika gärna ha en anknytning till pappan och då helst ha kortare umgängen hos mamman.
  • Anonym (mor)
    Anonym (ensamvårdnad) skrev 2018-12-18 06:48:14 följande:
    Men ursäkta? En pappa kan väl lika gärna vara anknytningperson? Såklart ska inte en liten bebis vara ifrån sin anknytningperson hur länge som helst. Det är därför man rekommenderar varannan vecka boende från 3 år. Men dessförinnan kan man ha kortare umgängen t ex varannan helg. Men det handlar inte om barnets tidsperspektiv, inte om dennes anknytning till mamman. Barnet kan lika gärna ha en anknytning till pappan och då helst ha kortare umgängen hos mamman.
    Ursäkta att jag lägger mig i här MEN i TS fall så ska han ju inte leva ihop med mamman. Hon vill inte ha ngt med honom att göra så då är det nog bäst om mamman har babyn själv första månaderna i alla fall. Vet inte om TS barn ens är fött än?
  • Anonym (Le)
    Anonym (PappaBarn) skrev 2018-12-17 22:48:59 följande:

Sök på lagrådet och i riksdagensarkiv

Vem är denna ?lagstiftaren? som du hänvisar till? Riksdagen röstade så sent som mars 2017 nej till förslaget om gemensam vårdnad från födseln för ogifta föräldrar. De har dessförinnan röstat nej till frågan ett flertal gånger. De enda som driver frågan är SD och KD.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Le) skrev 2018-12-18 07:05:54 följande:
    Vem är denna ?lagstiftaren? som du hänvisar till? Riksdagen röstade så sent som mars 2017 nej till förslaget om gemensam vårdnad från födseln för ogifta föräldrar. De har dessförinnan röstat nej till frågan ett flertal gånger. De enda som driver frågan är SD och KD.
    Fast vad skulle det göra för skillnad för TS om det var gemensam vårdnad ABSOLUT som gällde när ett barn föds? Liksom mamman vill inte ha med honom att göra så VARFÖR ens ge sig in i det hela? Det vanliga är väl att det är pappan som drar sig undan men TS har bestämt sig för att göra sitt liv till ett elände(?)
  • Anonym (Le)
    Anonym (mor) skrev 2018-12-18 07:18:10 följande:

Fast vad skulle det göra för skillnad för TS om det var gemensam vårdnad ABSOLUT som gällde när ett barn föds? Liksom mamman vill inte ha med honom att göra så VARFÖR ens ge sig in i det hela? Det vanliga är väl att det är pappan som drar sig undan men TS har bestämt sig för att göra sitt liv till ett elände(?)

Det har inget med ts att göra, jag ifrågasatte personen som sprider osanning i tråden ang lagstiftning.

Det andra du skriver förstår jag inte alls, självklart ska ts inte backa utan kämpa för sitt barns rätt att få träffa sin pappa. Mamman ifråga verkar ha sett för många Hollywood filmer när hon tror att hon kan neka ts att skriva på om faderskapet.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Le) skrev 2018-12-18 07:30:46 följande:
    Det har inget med ts att göra, jag ifrågasatte personen som sprider osanning i tråden ang lagstiftning.

Det andra du skriver förstår jag inte alls, självklart ska ts inte backa utan kämpa för sitt barns rätt att få träffa sin pappa. Mamman ifråga verkar ha sett för många Hollywood filmer när hon tror att hon kan neka ts att skriva på om faderskapet.
    Ja vill TS dra på sig elände i onödan så. Jag tror inte att TS barn ens är fött (?) och har han bundit sig så känslomässigt till detta barn (vars mamma inte vill se honom) tror jag det är romantiska fantasier. Jag tycker han ska gå vidare och träffa en kvinna som vill ha honom. Mamman hittar snart en ny pojkvän som kan vara pappa.
  • Anonym (Le)
    Anonym (mor) skrev 2018-12-18 07:36:04 följande:

Ja vill TS dra på sig elände i onödan så. Jag tror inte att TS barn ens är fött (?) och har han bundit sig så känslomässigt till detta barn (vars mamma inte vill se honom) tror jag det är romantiska fantasier. Jag tycker han ska gå vidare och träffa en kvinna som vill ha honom. Mamman hittar snart en ny pojkvän som kan vara pappa.

Eh lägg ner va.
  • Anonym (PappaBarn)
    Anonym (Le) skrev 2018-12-18 07:05:54 följande:
    Processen med en ny lagstiftning är en ganska lång och komplicerad process och jag har aldrig påstått att det finns ett färdigt förslag som gått igenom alla remissrundor.

När det gäller hur arbetet går till innan en lag klubbas i genom i Sveriges Riksdag får du läsa på om, ingenting som jag tänker utveckla här då det skulle ta allt för stort utrymme i tråden och flytta fokus från TS frågeställning.

Ett otal utredningar såväl internationellt som nationellt visar på att det är i barnets bästa att föräldrarna har gemensam vårdnad, därför så kommer det med stor sannolikhet bli så att detta får genomslag även i lagstiftningen.
  • Anonym (mor)
    Anonym (Le) skrev 2018-12-18 07:47:35 följande:
    Eh lägg ner va.
    Jaså? Bestämmer du vad man får tycka här? Är du TS?
  • Anonym (Ö)
    tobbe01 skrev 2018-12-17 06:43:57 följande:

Okej. Så en mamma kan ta barnet och sticka iväg vart som helst medan pappan bara får betala underhåll och se glad och lite snopen ut?

Precis. Om pappan och mamman är ej gifta.

Ingen tvingar dig att skaffa barn med din ? korkade ? KK.

Om folk inte skaffade barn till höger och vänster skulle färre ha dessa problem.

Korkad man + korkad kvinna = synd om barnet
Svar på tråden hon tänker ta ensamvårdnad