• Anonym (anonym)

    hon tänker ta ensamvårdnad

    min flickvänn har tappat känslorna för mig och lämnat mig. och igår fick jag ett samtal där hon tänker vägra gemensam vårdnad och eventuellt vägra låta mig skriva på faderskapet . av den anledning att hon gick igenom ett sånt krig med sitt ex med deras barn . 

    Jag har ett fast jobb,är utbildad ,skötsam osv 

    Jag har läst och googlat om andra i denna situationen och man blir mörkrädd.

    Hon tänker försöka ta ifrån barnet sin pappa . och jag vill vara med på allt

    Jag har följt med på varenda koll,möte osv med glädje. Jag har betalat alla grejer, barnvagn,skötbord m.m som vi ställde hos hennes föräldrar under tiden jag tänkte tapetsera om barn rummet .  Vi är inte skrivna på samma adress. utan hon hos sina föräldrar om det spelar någon roll. 

    Jag känner mig helt uppriven. Vad ska jag göra?!

  • Svar på tråden hon tänker ta ensamvårdnad
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-12-17 04:44:57 följande:

    I min värld så kan ingen förälder "ta" ensam vårdnad om inte båda parter är överens. Finns en pappa som vill vara förälder så har han också rättigheter. En del kvinnor (korkade) har svårt att förstå det.


    Din värld stämmer inte överens med lagstiftningen
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2018-12-17 06:21:07 följande:
    Din värld stämmer inte överens med lagstiftningen
    Okej. Så en mamma kan ta barnet och sticka iväg vart som helst medan pappan bara får betala underhåll och se glad och lite snopen ut?
  • Tomelilla15
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-15 20:32:30 följande:

    min flickvänn har tappat känslorna för mig och lämnat mig. och igår fick jag ett samtal där hon tänker vägra gemensam vårdnad och eventuellt vägra låta mig skriva på faderskapet . av den anledning att hon gick igenom ett sånt krig med sitt ex med deras barn . 

    Jag har ett fast jobb,är utbildad ,skötsam osv 

    Jag har läst och googlat om andra i denna situationen och man blir mörkrädd.

    Hon tänker försöka ta ifrån barnet sin pappa . och jag vill vara med på allt

    Jag har följt med på varenda koll,möte osv med glädje. Jag har betalat alla grejer, barnvagn,skötbord m.m som vi ställde hos hennes föräldrar under tiden jag tänkte tapetsera om barn rummet .  Vi är inte skrivna på samma adress. utan hon hos sina föräldrar om det spelar någon roll. 

    Jag känner mig helt uppriven. Vad ska jag göra?!


    Jag tror att du kan tjäna på att dokumentera så mycket som möjligt. Spara allt, sms, mail. Spela gärna in samtal. Skaffa en app som automatiskt spelar in samtal så du slipper tänka på att starta det direkt när ni pratar i telefon.

    Tror också du tjänar på att vara lugn och balanserad både mot henne och myndighetskontakter och helt enkelt visa dig mycket bättre än hennes ex.
  • fjanten
    tobbe01 skrev 2018-12-17 06:43:57 följande:

    Okej. Så en mamma kan ta barnet och sticka iväg vart som helst medan pappan bara får betala underhåll och se glad och lite snopen ut?


    Umgängesrätten och vårdnaden hänger inte ihop. Umgängesrätten kan mamman inte ta, men när barnet föds kommer bara mamman ha vårdnaden. Så kan pappan stämma henne om han vill, men den processen tar ett tag. Då hinner mamman förhoppningsvis vara föräldraledig innan, så hon inte behöver riskera att barnet får en pappa som bara SKA behålla sina dagar, men inte tar ut föräldraledighet. Då sitter hon i skiten.

    Jag förstår henne. Jag hade inte heller vågat skriva på för gemensam vårdnad på en gång om jag varit i hennes skor.
  • tobbe01
    fjanten skrev 2018-12-17 06:55:20 följande:
    Umgängesrätten och vårdnaden hänger inte ihop. Umgängesrätten kan mamman inte ta, men när barnet föds kommer bara mamman ha vårdnaden. Så kan pappan stämma henne om han vill, men den processen tar ett tag. Då hinner mamman förhoppningsvis vara föräldraledig innan, så hon inte behöver riskera att barnet får en pappa som bara SKA behålla sina dagar, men inte tar ut föräldraledighet. Då sitter hon i skiten.

    Jag förstår henne. Jag hade inte heller vågat skriva på för gemensam vårdnad på en gång om jag varit i hennes skor.
    TS skriver att den blivande modern EV inte kommer låta honom "skriva på faderskapet" och då är man ju inte ens på ruta ett. Hon kan välja att inte ange ngn far och då finns ingen pappa hon kan mjölka pengar ur. TS borde sluta med romantiska fantasier, växa upp och fortsätta med sitt fria liv.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-12-17 06:43:57 följande:
    Okej. Så en mamma kan ta barnet och sticka iväg vart som helst medan pappan bara får betala underhåll och se glad och lite snopen ut?
    Ungefär så, eftersom en kvinna, som är ogift, med automatik får ensam vårdnad och faderskapet (med dess rättigheter och skyldigheter) kommer inte in, förrän faderskapet är fastställt.

  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-12-17 07:04:57 följande:
    TS skriver att den blivande modern EV inte kommer låta honom "skriva på faderskapet" och då är man ju inte ens på ruta ett. Hon kan välja att inte ange ngn far och då finns ingen pappa hon kan mjölka pengar ur. TS borde sluta med romantiska fantasier, växa upp och fortsätta med sitt fria liv.
    Men där går lagstiftningen in. Det går inte bara att ange "fader okänd", utan barnet har rätt att få veta vem som är ens pappa.
    Och som fjanten skrev, umgänget har barnet rätt till (det är alltså barnets rätt till umgänge, inte förälderns rätt till umgänge).
    Men en trilskande förälder kan göra rätt mycket för att hindra umgänge innan lagen kommer in och reglerar.

    Så ts kommer med all sannolikhet bli registrerad som pappa och därmed så kommer man kunna etablera ett umgänge.
    Men att få igenom gemensam vårdnad kommer troligen bli en längre process.
  • Anonym (mumin)
    Anonym (anonym) skrev 2018-12-15 20:32:30 följande:

    min flickvänn har tappat känslorna för mig och lämnat mig. och igår fick jag ett samtal där hon tänker vägra gemensam vårdnad och eventuellt vägra låta mig skriva på faderskapet . av den anledning att hon gick igenom ett sånt krig med sitt ex med deras barn . 

    Jag har ett fast jobb,är utbildad ,skötsam osv 

    Jag har läst och googlat om andra i denna situationen och man blir mörkrädd.

    Hon tänker försöka ta ifrån barnet sin pappa . och jag vill vara med på allt

    Jag har följt med på varenda koll,möte osv med glädje. Jag har betalat alla grejer, barnvagn,skötbord m.m som vi ställde hos hennes föräldrar under tiden jag tänkte tapetsera om barn rummet .  Vi är inte skrivna på samma adress. utan hon hos sina föräldrar om det spelar någon roll. 

    Jag känner mig helt uppriven. Vad ska jag göra?!


    Det säkraste för alla inblandade är att man gifter sig innan man bildar familj. Förstår inte hur ingen tänker på det!

    Försök upprätthålla en god relation med henne oavsett vad hon gör. Testa med samarbetssamtal på familjerätten och funkar inte det kan du stämma henne på umgänge och vårdnad i domstolen. Du behöver inte oroa dig. Lagstiftningen är till din (egentligen barnets) fördel. Du kommer att få igenom umgänge och boende (så småningom) och gemensam vårdnad.

    Har varit kvinnan i liknande situation. Under graviditeten och strax efter var jag extremt hormonell och kände mig extremt otrygg i situationen som ensam mamma. Det kändes som pappan försökte "stjäla" barnet (ja, var helt knäpp). Det lade sig någon månad efter att barnet kommit när hormonerna lagt sig och jag landat. Tror många är extra känsliga under graviditeten och det är inte läge att tjafsa då. Bättre att stötta lite diskret och när det värsta lugnat ner sig bara gå den lagliga vägen om man fortfarande har samarbetsproblem.
  • tobbe01
    sextiotalist skrev 2018-12-17 07:38:18 följande:
    Men där går lagstiftningen in. Det går inte bara att ange "fader okänd", utan barnet har rätt att få veta vem som är ens pappa.
    Och som fjanten skrev, umgänget har barnet rätt till (det är alltså barnets rätt till umgänge, inte förälderns rätt till umgänge).
    Men en trilskande förälder kan göra rätt mycket för att hindra umgänge innan lagen kommer in och reglerar.

    Så ts kommer med all sannolikhet bli registrerad som pappa och därmed så kommer man kunna etablera ett umgänge.
    Men att få igenom gemensam vårdnad kommer troligen bli en längre process.
    Fast om en flicka haft sex i fyllan och villan och inte har en SUSNING om vem som gjorde henne med barn? Det kan ju vara så att det finns vittnen eller att ngn känner ngn som vet vem han var................men säkert är det ju inte. Märkligt egentligen. JÄMT läser man gnäll från tjejer om att killarna inte tar ansvar och de blir ensamma med bebisarna men så när ngn löshäst (som det ju handlar om här) VILL ta ansvar jag då passar inte galoscherna.
  • sextiotalist
    tobbe01 skrev 2018-12-17 12:32:24 följande:

    Fast om en flicka haft sex i fyllan och villan och inte har en SUSNING om vem som gjorde henne med barn? Det kan ju vara så att det finns vittnen eller att ngn känner ngn som vet vem han var................men säkert är det ju inte. Märkligt egentligen. JÄMT läser man gnäll från tjejer om att killarna inte tar ansvar och de blir ensamma med bebisarna men så när ngn löshäst (som det ju handlar om här) VILL ta ansvar jag då passar inte galoscherna.


    Man läser om där det inte fungerar, i de absoluta relationer fungerar det.

    Det finns svin av båda könen
Svar på tråden hon tänker ta ensamvårdnad