• Anonym (Ledsen)

    Måste stanna hos alkoholist pga barnen..

    Jag och min sambo ska separera. Han har under perioder druckit för mycket och nu har det slutat i att han ljuger om allt, sårar mig och våra barn. Jag måste skydda dom. Han försöker sluta men trillar dit gång på gång. Nu senast kom det fram att han tagit med sig vår 1,5åring när han drack sig full.

    Jag har precis fått ett nytt jobb, börjar 7:00 och har en restid på 45min. Förskolan har ju inte öppet då. Får panik för att jag ?måste? stanna för att jag behöver sambon. Får panik för att jag måste lämna våra barn med honom trots att jag inte litar på honom. Vad tusan gör man i en sån här sits?

    Önskar att jag kunde byta jobb men det går inte riktigt, jobbar som personlig assistent och det här är enbart måndag-fredag och dagtid. I princip alla andra kräver att man ska kunna jobba helger och kvällar.

    Jag vill bara att våra barn ska ha det bra.

  • Svar på tråden Måste stanna hos alkoholist pga barnen..
  • Anonym (...)

    Bra och modigt att du tagit beslutet att separera.

    Om du inte kan byta jobb, finns det ingen möjlighet för dig att flytta närmare jobbet och få tillgång till barnomsorg nära din arbetsplats?

    Tills du kan lösa situationen, har du ingen förälder/släkting eller nära vän som kan hjälpa dig med lämning/hämtning. 

  • Anonym (sessan)

    Dagis ska anpassa sina öppettider. Här öppnar dagis klockan 06. Om du förklarar situationen så borde de kunna lösa det. Tänk om din man/sambo är påverkad när han lämnar barnen?

    Finns det möjlighet att prata med din arbetsgivare? Det kanske går att flexa lite på morgonen. Om natt personalen kan tänka sig att arbeta lite längre. Jag tror inget är omöjligt, det gäller bara att hitta lösningar. Bra att du inser att du inte kan stanna. Låt inte barnen växa upp i sådan miljö. Du kommer bara att må sämre och sämre om du stannar.

  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (...) skrev 2018-12-17 14:36:32 följande:

    Bra och modigt att du tagit beslutet att separera.

    Om du inte kan byta jobb, finns det ingen möjlighet för dig att flytta närmare jobbet och få tillgång till barnomsorg nära din arbetsplats?

    Tills du kan lösa situationen, har du ingen förälder/släkting eller nära vän som kan hjälpa dig med lämning/hämtning. 


    Bor i Stockholm så det är egentligen inte så lång bort men åker kollektivt, har faktiskt kollat förskoleplats nära jobbet men köerna är helt sjuka.

    Min lillasyster kan hjälpa till i början av nästa år men det är bara två-tre veckor innan hennes egen skola börjar.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (sessan) skrev 2018-12-17 16:46:40 följande:

    Dagis ska anpassa sina öppettider. Här öppnar dagis klockan 06. Om du förklarar situationen så borde de kunna lösa det. Tänk om din man/sambo är påverkad när han lämnar barnen?

    Finns det möjlighet att prata med din arbetsgivare? Det kanske går att flexa lite på morgonen. Om natt personalen kan tänka sig att arbeta lite längre. Jag tror inget är omöjligt, det gäller bara att hitta lösningar. Bra att du inser att du inte kan stanna. Låt inte barnen växa upp i sådan miljö. Du kommer bara att må sämre och sämre om du stannar.


    Här anpassar de bara förskoletiden mellan 6:30-18:30.. skulle behöva lämna absolut senast 6:15.

    Jag önskar verkligen att jag kunde flexa en kvart men det går inte då en av mina arbetsuppgifter är att hämta brukaren för att sen åka vidare direkt då jag börjar. Allt så extremt hopplöst.

    Egentligen skulle jag känna mig tryggare med att han lämnar barnet på förskolan påverkad än är med hen resten av dagen. Då vet jag iaf att barnet slipper honom..
  • hon mot strömmen

    Du meddelar förskolan att du behöver förskoleplats från kl 06 till kl 17 redan nu och då har de tid på sig ändra sina scheman. Tror att det är minst två veckor innan det börjar gälla.

  • Anonym (A)
    Anonym (...) skrev 2018-12-17 14:36:32 följande:
    Bra och modigt att du tagit beslutet att separera.

    Om du inte kan byta jobb, finns det ingen möjlighet för dig att flytta närmare jobbet och få tillgång till barnomsorg nära din arbetsplats?

    Tills du kan lösa situationen, har du ingen förälder/släkting eller nära vän som kan hjälpa dig med lämning/hämtning. 
    Det tycker jag med.
  • Anonym (Ledsen)
    hon mot strömmen skrev 2018-12-17 18:57:02 följande:

    Du meddelar förskolan att du behöver förskoleplats från kl 06 till kl 17 redan nu och då har de tid på sig ändra sina scheman. Tror att det är minst två veckor innan det börjar gälla.


    I Stockholm har man bara rätt att ha förskola från 6:30..
  • hon mot strömmen
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-12-17 19:05:26 följande:

    I Stockholm har man bara rätt att ha förskola från 6:30..


    Läs skollagen, där står det att föräldrar har rätt till att ha barnen på förskola under arbetstid och förändras restid till och från arbetet. Var obekväm och ta reda på fakta för de gör allt för att slippa undan.
  • Anonym (Ledsen)
    hon mot strömmen skrev 2018-12-17 19:09:27 följande:

    Läs skollagen, där står det att föräldrar har rätt till att ha barnen på förskola under arbetstid och förändras restid till och från arbetet. Var obekväm och ta reda på fakta för de gör allt för att slippa undan.


    Jag har såklart pratat med kommunen, här är 18:30-06:30 ob och då kan man söka nattis. Men då ska vi åka hemifrån vid 05 för att lämna dottern där 06 och sedan vid 06:30 får hon åka till sin vanliga förskola.. Det hade absolut fungerat om det låg i närheten.
  • Anonym (Varit där)

    Jag har varit i din situation. Vill råda dig att lämna honom, om det nu blir så att du måste sluta jobbet och gå på socialbidrag. Det kommer inte att bli bättre av att vänta. Gör det drastiska beslutet nu. Ta barnen och flytta hem till fötäldrar/kompis. Ring soc och förklara läget och kräv hjälp. Finns våld, hot eller kontroll med i bilden? Ring kvinnojouren. Dra i alla trådar med målet att du ska UT NU. Det kommer bli en jobbig och osäker fas i övergången. Kanske kommer du och barnen få gå igenom en fas när ni bor i kappsäck och det känns väldigt tungt. Men det kommer gå över, du kommer att kunna komma igen och bygga upp ert liv.

    Jag lämnade inte när jag borde gjort det och det har både barnen och jag lidit av.

  • hon mot strömmen
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-12-17 19:41:45 följande:

    Jag har såklart pratat med kommunen, här är 18:30-06:30 ob och då kan man söka nattis. Men då ska vi åka hemifrån vid 05 för att lämna dottern där 06 och sedan vid 06:30 får hon åka till sin vanliga förskola.. Det hade absolut fungerat om det låg i närheten.


    Läs skollagen och ta reda på fakta, var pain in the ass så de inte bara kör över dig.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ledsen) skrev 2018-12-17 19:41:45 följande:
    Jag har såklart pratat med kommunen, här är 18:30-06:30 ob och då kan man söka nattis. Men då ska vi åka hemifrån vid 05 för att lämna dottern där 06 och sedan vid 06:30 får hon åka till sin vanliga förskola.. Det hade absolut fungerat om det låg i närheten.
    Byt förskola till någon närmare jobbet.
Svar på tråden Måste stanna hos alkoholist pga barnen..