• Bennoh

Tappar snart förståndet

Jag fallit helt pladask för en tjej på jobbet. Det är helt obeskrivligt men jag visste knappt att jag kunde få såna här känslor. Jag har tappat aptiten, jag kan inte sova och kan inte koncentrera mig. Försöker hitta anledningar att gå och snacka med henne hela tiden och då står jag där och stammar och rodnar. Känner mig lite som en efterhängsen pajas. Börjar bli orolig vad hon ska tänka. Det känns upp och ner hela tiden. Ena stunden är jag helt euforisk för att sedan bli nojig och orolig och analysera minsta skiftning i hennes beteende.

Nu till problemen; hon är ganska mycket yngre än mig och jag är överordnad henne, även om jag inte är hennes chef. Det känns som att det är helt omöjligt att det skulle bli vi. Samtidigt känns den tanken fullständigt outhärdlig. Vad ska man göra?

• Svar på tråden Tappar snart förståndet
  • Anonym (B)
    Anonym (Normen) skrev 2018-12-19 23:06:56 följande:

Känner hon likadant för dig? Kan ni prata om det?

Det känns som att hon är intresserad. Men vet gör jag ju inte. Jag ser ju allt i ett rosa skimmer och kanske bara önsketänker. Det känns helt främmande för mig att vi ska hålla på och prata om vad vi känner.
  • Anonym (PöOmPö)

Kan du inte hinta lite subtilt om det då? Se hennes reaktion?

• Anonym (B)
    Anonym (Normen) skrev 2018-12-19 23:04:32 följande:

Åldern kan vara ett större problem här, hur gamla är ni?

Du har nog rätt i det. Det här så fruktansvärt pinsamt att säga men hon är 13-14 år yngre. Jag skäms och känner mig som en creepy pajas. Hur fan kan jag ens inbilia mig något. Patetisk!

Men samtidigt skiner hon upp som en sol när hon ser mig. Hon ler hela tiden. Vi pratar längre än vad som är nödvändigt för arbetet om allt möjligt och hon signalerar en inte vilja att jag ska gå. Vi ser varandra länge i ögonen. Flera sekunder längre än ?normalt?. Jag tror du vet vad jag menar.

Jag vet varken ut eller in
  • Anonym (Normen)
    Anonym (B) skrev 2018-12-20 08:49:07 följande:

Du har nog rätt i det. Det här så fruktansvärt pinsamt att säga men hon är 13-14 år yngre. Jag skäms och känner mig som en creepy pajas. Hur fan kan jag ens inbilia mig något. Patetisk!

Men samtidigt skiner hon upp som en sol när hon ser mig. Hon ler hela tiden. Vi pratar längre än vad som är nödvändigt för arbetet om allt möjligt och hon signalerar en inte vilja att jag ska gå. Vi ser varandra länge i ögonen. Flera sekunder längre än ?normalt?. Jag tror du vet vad jag menar.

Jag vet varken ut eller in

Jag förstår vad du menar. Kanske är det svårt för henne att ta något steg åt dig här, med tanke på att du faktiskt har en annan position än henne. Du vet inte hon kanske tror att du har fler som henne. Men jag vet hur tossig och förälskad man kan bli, går inte att få bort personen ur systemet, jag känner iof att det är lite ömsesidigt i mitt fall. Får bara inte rätt respons, från personen. Vad har du att förlora om du nämner något om det? Pratar ni privat? Ålder är en viktig erfarenhetsmarkering, dock så kan erfarenheterna vara något subjektiva och åldern blir liksom bara en siffra. Allt tyder på att ni känner lika, så något kanske måste hända om ni ska kunna konkretisera? det ni har.
  • linani

Vad jobbar du som? Läkare? Jurist? Känns som de två sista arbetskategorierna där man fortfarande är så upptagna med hierarkier att det skulle stå i vägen för att dejta vem man vill..

Att träffa sin partner på jobbet är vanligt. Varför skulle det inte fungera för er? Du är inte hennes chef, och om inte företaget har en uttalad policy mot att dejta - så är det bara att köra på. 

Tänk bara på om att hon arbetar i en servicetjänst på företaget, typ receptionist eller i caféteria, så ingår det i hennes jobb att vara trevlig och få dig att trivas, vilket lätt kan misstolkas som flört.

• Anonym (B)

[quote=79300820][quote-nick]linani skrev 2018-12-20 10:52:42 följande:[/quote-nick]Vad jobbar du som? Läkare? Jurist? Känns som de två sista arbetskategorierna där man fortfarande är så upptagna med hierarkier att det skulle stå i vägen för att dejta vem man vill..

Att träffa sin partner på jobbet är vanligt. Varför skulle det inte fungera för er? Du är inte hennes chef, och om inte företaget har en uttalad policy mot att dejta - så är det bara att köra på. 

Tänk bara på om att hon arbetar i en servicetjänst på företaget, typ receptionist eller i caféteria, så ingår det i hennes jobb att vara trevlig och få dig att trivas, vilket lätt kan misstolkas som flört.[/

Hon har ingen servicefunktion. Däremot är jag överordnad.

• linani
    Anonym (B) skrev 2018-12-20 14:29:16 följande:

Hon har ingen servicefunktion. Däremot är jag överordnad.

Jo, jag förstod det, men förstår inte vad det spelar för roll. Sätter du hennes lön? Har ditt företag en policy mot att bli tillsammans med kollegor? Du verkar ha en hook up på er företagshierarki... jobbar ni i ett utländskt bolag? Kom över det, säger jag. Er eventuella relation ska ni väl ändå ha utanför arbetstid, och där är ni jämställda. 

Det viktiga blir att du har bra fingertoppskänsla och verkligen läser av henne rätt, så att hon inte blir obekväm i arbetsrelationen eller känner sig pressad till något. 

• Anonym (B)

[quote=79301299][quote-nick]linani skrev 2018-12-20 15:31:49 följande:[/quote-nick]Jo, jag förstod det, men förstår inte vad det spelar för roll. Sätter du hennes lön? Har ditt företag en policy mot att bli tillsammans med kollegor? Du verkar ha en hook up på er företagshierarki... jobbar ni i ett utländskt bolag? Kom över det, säger jag. Er eventuella relation ska ni väl ändå ha utanför arbetstid, och där är ni jämställda. 

Det viktiga blir att du har bra fingertoppskänsla och verkligen läser av henne rätt, så att hon inte blir obekväm i arbetsrelationen eller känner sig pressad till något. [/

Ok dina gissningar om yrke mm är i prick kan jag konstatera. Hon har ett kvinnligt yrke. Vill inte vara mer specifik än så. Det finns ingen policy, jag är inte hennes chef och sätter inte hennes lön. Förr eller senare kommer hon dock att utvärderas och då kommer jag tillfrågas vad jag tycker. Nu ser du kanske problemet?

• Anonym (Normen)
    Anonym (B) skrev 2018-12-20 23:01:03 följande:

[quote=79301299][quote-nick]linani skrev 2018-12-20 15:31:49 följande:[/quote-nick]Jo, jag förstod det, men förstår inte vad det spelar för roll. Sätter du hennes lön? Har ditt företag en policy mot att bli tillsammans med kollegor? Du verkar ha en hook up på er företagshierarki... jobbar ni i ett utländskt bolag? Kom över det, säger jag. Er eventuella relation ska ni väl ändå ha utanför arbetstid, och där är ni jämställda. 

Det viktiga blir att du har bra fingertoppskänsla och verkligen läser av henne rätt, så att hon inte blir obekväm i arbetsrelationen eller känner sig pressad till något. [/

Ok dina gissningar om yrke mm är i prick kan jag konstatera. Hon har ett kvinnligt yrke. Vill inte vara mer specifik än så. Det finns ingen policy, jag är inte hennes chef och sätter inte hennes lön. Förr eller senare kommer hon dock att utvärderas och då kommer jag tillfrågas vad jag tycker. Nu ser du kanske problemet?

Väldigt otydlig förklaring. Sköter du personens finanser? Eller är du en psykolog?
  • linani
    Anonym (B) skrev 2018-12-20 23:01:03 följande:

Du går ju händelserna rätt mycket i förväg. Hon kanske inte ens är intresserad av dig. Men OM ni inleder något får du självklart vara transparent om detta. "Jag känner mig inte opartisk med att utvärdera X pga....".
    Eller "i min utvärdering av X vill jag att ni beaktar att...."

Om ni jobbar normalstort bör det finnas andra som kan utvärdera förutom du?

Annars så ja, en sån förälskelse som du upplever, utan att knappt känna personen. Hur verkliga och långsiktiga är känslorna egentligen? Kanske är det mest ett uttryck för att du börjat bli uttråkad på din arbetsplats, i ditt förhållande (om du har ett), eller rastlös i livet på annat sätt.

Släck känslorna genom att minska all onödig kontakt med henne och fokusera din energi på något annat istället. En ny hobby eller vad som. Chansen är stor att det går över.

Svar på tråden Tappar snart förståndet