• Bennoh

Tappar snart förståndet

Jag fallit helt pladask för en tjej på jobbet. Det är helt obeskrivligt men jag visste knappt att jag kunde få såna här känslor. Jag har tappat aptiten, jag kan inte sova och kan inte koncentrera mig. Försöker hitta anledningar att gå och snacka med henne hela tiden och då står jag där och stammar och rodnar. Känner mig lite som en efterhängsen pajas. Börjar bli orolig vad hon ska tänka. Det känns upp och ner hela tiden. Ena stunden är jag helt euforisk för att sedan bli nojig och orolig och analysera minsta skiftning i hennes beteende.

Nu till problemen; hon är ganska mycket yngre än mig och jag är överordnad henne, även om jag inte är hennes chef. Det känns som att det är helt omöjligt att det skulle bli vi. Samtidigt känns den tanken fullständigt outhärdlig. Vad ska man göra?

• Svar på tråden Tappar snart förståndet
  • Anonym (B)

[quote=79302747][quote-nick]Anonym (Normen) skrev 2018-12-21 10:37:38 följande:[/quote-nick]Väldigt otydlig förklaring. Sköter du personens finanser? Eller är du en psykolog?[/Jag är inte psykolog

• Anonym (B)
    linani skrev 2018-12-21 11:13:42 följande:

Du går ju händelserna rätt mycket i förväg. Hon kanske inte ens är intresserad av dig. Men OM ni inleder något får du självklart vara transparent om detta. "Jag känner mig inte opartisk med att utvärdera X pga....".

Eller "i min utvärdering av X vill jag att ni beaktar att...."

Om ni jobbar normalstort bör det finnas andra som kan utvärdera förutom du?

Annars så ja, en sån förälskelse som du upplever, utan att knappt känna personen. Hur verkliga och långsiktiga är känslorna egentligen? Kanske är det mest ett uttryck för att du börjat bli uttråkad på din arbetsplats, i ditt förhållande (om du har ett), eller rastlös i livet på annat sätt.

Släck känslorna genom att minska all onödig kontakt med henne och fokusera din energi på något annat istället. En ny hobby eller vad som. Chansen är stor att det går över.

Jag förstår att det är en förälskelse. Jag har ju alla symptom på det. Men faktum är att det inte går att släcka känslorna. Förälskelsen är en rent biologisk reaktion som man inte kan styra över. Det är naturens sätt att tala om att nu är det dags att paras. Den sätter igång ett antal kemiska reaktioner i hjärnan och är en mycket stark kraft. Det går inte att tänka bort. Med tiden går den över av sig själv men det kan ta månader. Det klart att jag kan välja att inte agera på känslorna. Men det känns helt tröstlöst...
  • Chattisen
    Anonym (B) skrev 2018-12-21 11:43:21 följande:

Jag förstår att det är en förälskelse. Jag har ju alla symptom på det. Men faktum är att det inte går att släcka känslorna. Förälskelsen är en rent biologisk reaktion som man inte kan styra över. Det är naturens sätt att tala om att nu är det dags att paras. Den sätter igång ett antal kemiska reaktioner i hjärnan och är en mycket stark kraft. Det går inte att tänka bort. Med tiden går den över av sig själv men det kan ta månader. Det klart att jag kan välja att inte agera på känslorna. Men det känns helt tröstlöst...

Varför är det tröstlöst?
  • Anonym (B)
    Chattisen skrev 2018-12-21 12:04:12 följande:

Varför är det tröstlöst?

Därför att jag hoppas så att det ska det ska bli vi. Rätt eller fel vet jag inte. Och visst hon kanske är helt ointresserad och tycker att jag är allmän jobbig. Men om jag inte försöker då vet jag ju helt säkert att det inte blir vi. Sen vill jag av någon anledning att hon ska veta att jag är förälskad i henne.
  • Chattisen
    Anonym (B) skrev 2018-12-21 12:52:31 följande:

Därför att jag hoppas så att det ska det ska bli vi. Rätt eller fel vet jag inte. Och visst hon kanske är helt ointresserad och tycker att jag är allmän jobbig. Men om jag inte försöker då vet jag ju helt säkert att det inte blir vi. Sen vill jag av någon anledning att hon ska veta att jag är förälskad i henne.

Då kan du väl berätta det!?
  • Anonym (B)
    Chattisen skrev 2018-12-21 13:04:22 följande:

Då kan du väl berätta det!?

Berätta det rakt ut? Framstår man inte som desperat och knäpp då? Är det inte avtändande för en tjej att få allt serverat på ett fat?

Jag vill att hon ska veta vad jag känner utan att jag ska behöva ?spella det out?.
  • Chattisen
    Anonym (B) skrev 2018-12-21 13:39:33 följande:

Berätta det rakt ut? Framstår man inte som desperat och knäpp då? Är det inte avtändande för en tjej att få allt serverat på ett fat?

Jag vill att hon ska veta vad jag känner utan att jag ska behöva ?spella det out?.

Fast hon kanske har samma behov som dig, skriv det på näsan liksom. Klart man kan säga det rakt ut, varför skulle hon våga om inte du gör det som är hennes ?överhuvud??!

Ditt drag tycker jag rent spontant!

Hon är dessutom yngre än dig och är väl rädd att du tycker hon är för ung kanske..
  • Anonym (B)

[quote=79303206][quote-nick]Chattisen skrev 2018-12-21 14:07:03 följande:[/quote-nick]Fast hon kanske har samma behov som dig, skriv det på näsan liksom. Klart man kan säga det rakt ut, varför skulle hon våga om inte du gör det som är hennes ?överhuvud??!

Hon är dessutom yngre än dig och är väl rädd att du tycker hon är för ung kanske..[/

Visst kan man säga som det är bara helt enkelt. Men jag är en sån mes ibland. Det krävs ju lite mod. Å nej ush jag är inte hennes ?överhuvud?. Låter helskt. Hon är en vuxen självständig kvinna.

• Chattisen
    Anonym (B) skrev 2018-12-21 14:50:27 följande:

[quote=79303206][quote-nick]Chattisen skrev 2018-12-21 14:07:03 följande:[/quote-nick]Fast hon kanske har samma behov som dig, skriv det på näsan liksom. Klart man kan säga det rakt ut, varför skulle hon våga om inte du gör det som är hennes ?överhuvud??!

Hon är dessutom yngre än dig och är väl rädd att du tycker hon är för ung kanske..[/

Visst kan man säga som det är bara helt enkelt. Men jag är en sån mes ibland. Det krävs ju lite mod. Å nej ush jag är inte hennes ?överhuvud?. Låter helskt. Hon är en vuxen självständig kvinna.

Ja klart man kan säga precis som det är.

Lycka till!
  • Anonym (Gör det)
    Anonym (B) skrev 2018-12-21 13:39:33 följande:

Låt henne inte glida dig ur händerna... Fråga om hon vill ses och visa vad du känner utan att säga det rakt ut? Det finns en risk att bli djupt olycklig om förälskelsen håller i en längre tid utan att man vågade eller försökte. Jag borde göra precis likadant som jag råder dig till... Jag borde gjort det men nu är det nog försent.
Svar på tråden Tappar snart förståndet