• Anonym (Stark)

Psykopat till chef

Jag har en psykopat till chef.

Hon tycker inte om mig eftersom jag vägrar att fjäska. Hon straffar mig subtilt hela tiden på olika sätt. Det går inte att bevisa något.

Jag har antecknat mycket och haft möten med facket. Men chefen vrider det och det blir bara ord mot ord.

Hon är ständigt på mig och letar fel. Visar sin makt på olika sätt, men lindar in det i fina ord eller dokument. Diskuterar inte och visar ingen hänsyn. Hon vill få bort mig.

Jag har läst mycket om sjuka chefer och om chefer som mobbar. Hon mobbar mig eftersom jag är duktig, är social mot de jag gillar och eftersom jag vägrar att bli en nickedocka.

Hon favoriserar och vänder andra emot mig. Hennes gäng psykar mig på olika sätt.

Jag får ingen hjälp eftersom det är ord mot ord och hon har dessutom närmsta kollegorna på sin sida.

Hennes chef håller henne om ryggen.

Jag vet att jag borde leta efter ett annat jobb, men jag är bra på mitt jobb och det känns som om de vinner då. Det är inte rätt.

• Svar på tråden Psykopat till chef
  • Anonym (Stark)

Jag vet att jag borde men det känns så fel att ge upp... Jag gillar jobbet och uppgifterna. Dessutom jobbade jag där innan hon blev chef!

Jag vill inte att mobbare ska vinna.

• Anonym (Svag)

Låter som oddsen är låga tyvärr, annars får du tänka ut en jvligt bra plan..

• Anonym (O)

Jag drog, för ganska precis ett år sedan, från en mycket sjuk arbetsplats med en narcissist el psykopat till chef med liknande taktiker.

Själv var jag utåtriktad, social och uppskattad bland övriga medarbetare - vilket denna chef inte tålde. Jag vägrade också att fjäska. Istället påtalade jag brister i arbetet och då tog det fyr ordentligt med repressalier och u name it... så - dra därifrån snabbt som fasen!

• Tomelilla15

Kan du inte beskriva något mer tydligt som hon gör? Så man kan förstå att det inte bara är du som uppfattat saker fel. Hur är skillnaden på hur du behandlas jämfört med dina kollegor?

• Anonym (Beentheredonethat)

Anteckna inte, spela in era samtal, helst med video , men ljudupptagning går också bra. Speciellt när chefen blir hotful och går över gränsen vad som är acceptabelt på en arbetsplats. Spara alla e-mail och sms. Då är det väl inte ord mot ord? Gå till facket med inspelningar. Är det svensk arbetsgivare? Vad vill du uppnå? Att hen skulle ändra sig? Börja gilla dig? 9 av 10 chefer är skit. Sluta hoppas och bytt jobb. Och sen bytt igen. Och igen. Sånt är livet.

• Anonym (Stark)
    Anonym (O) skrev 2018-12-19 23:02:37 följande:

Jag drog, för ganska precis ett år sedan, från en mycket sjuk arbetsplats med en narcissist el psykopat till chef med liknande taktiker.

Själv var jag utåtriktad, social och uppskattad bland övriga medarbetare - vilket denna chef inte tålde. Jag vägrade också att fjäska. Istället påtalade jag brister i arbetet och då tog det fyr ordentligt med repressalier och u name it... så - dra därifrån snabbt som fasen!

Precis så är det! Förutom de närmsta kollegorna.
  • Anonym (Stark)

Hon är avundsjuk och bara måste ha sin vilja igenom.

Jag har haft flera möten med facket och chefen har också tvingat mig till olika möten. Utåt låter hon övertygande och verbal. Kan tillägga att hon alltid pratar mycket om sig själv. Hon mejlar alltid korrekt så det finns inget där..

När något händer som hon inte gillar sker det genast en omorganisation eller så tillkommer en ny regel. Dolt i fina ord givetvis.

Hon särbehandlar genom att favorisera och tillåta vissa saker. Mycket sker subtilt. Men det märks att hon pratar skit och har hemligheter med andra av mina kollegor. Det sker många småmöten. Och deras sätt är utfrysande.

Problemet med att byta jobb är att liknande inte finns, så jag måste göra nåt annat. Det vill jag egentligen inte.

Och jag vill inte att hon ska få sin vilja igenom heller.

• Anonym (jol)

Det du beskriver är ju ett regelrätt krig som du för mot din chef. Jag menar, flera möten med facket etc. Det låter väldigt dramatiskt.... skulle vilja höra hennes version.

Ni verkar ha kommit på ont kant hos varann, men ni måste kunna agera proffsigt och vara kollegor, ni behöver inte gilla varann, men ni måste kunna respektera varann.

Ta hjälp av företagshälsan så ni kan få stöd.

• Anonym (Stark)

Företagshälsan har varit inkopplad i hela gruppen. Efter det blev det ännu värre med olika grupperingar.

Hon hatar när någon tycker annat eller argumenterar emot henne.

Hon kan inte vara genuint vänlig utan man ser hur ansträngd hon ser ut. Ingen empati.

Hon vill omge sig av personer som är sämre. Personer som ärligt talat är kuvade ja-sägare. Därför gillar hon inte mig.

Facket gör inte mycket. Tyvärr.

Svar på tråden Psykopat till chef