• Anonym (Stark)

Psykopat till chef

Jag har en psykopat till chef.

Hon tycker inte om mig eftersom jag vägrar att fjäska. Hon straffar mig subtilt hela tiden på olika sätt. Det går inte att bevisa något.

Jag har antecknat mycket och haft möten med facket. Men chefen vrider det och det blir bara ord mot ord.

Hon är ständigt på mig och letar fel. Visar sin makt på olika sätt, men lindar in det i fina ord eller dokument. Diskuterar inte och visar ingen hänsyn. Hon vill få bort mig.

Jag har läst mycket om sjuka chefer och om chefer som mobbar. Hon mobbar mig eftersom jag är duktig, är social mot de jag gillar och eftersom jag vägrar att bli en nickedocka.

Hon favoriserar och vänder andra emot mig. Hennes gäng psykar mig på olika sätt.

Jag får ingen hjälp eftersom det är ord mot ord och hon har dessutom närmsta kollegorna på sin sida.

Hennes chef håller henne om ryggen.

Jag vet att jag borde leta efter ett annat jobb, men jag är bra på mitt jobb och det känns som om de vinner då. Det är inte rätt.

• Svar på tråden Psykopat till chef
  • Anonym (Praktisk)

Så du väljer att jobba kvar där istället för att byta jobb.

( ...och så tror du att det är chefen som är psyko Tomte )

• Anonym (A)
    Anonym (jol) skrev 2018-12-20 07:17:40 följande:
    Det du beskriver är ju ett regelrätt krig som du för mot din chef. Jag menar, flera möten med facket etc. Det låter väldigt dramatiskt.... skulle vilja höra hennes version.

Ni verkar ha kommit på ont kant hos varann, men ni måste kunna agera proffsigt och vara kollegor, ni behöver inte gilla varann, men ni måste kunna respektera varann.

Ta hjälp av företagshälsan så ni kan få stöd.
    Håller med
  • Anonym (Pia)

Jobba såsom hen förtjänar dig, sen huxflux blir du akut sjukskriven och då står hon där. Sök nya jobb under tiden.

Ett alternativ är att bara le, göra allt hon slänger åt dig utan att anstränga dig mer än rimligt, så hon inte kommer åt dig. Bara le.

• Occam

En tolkning av det du beskriver är att chefen inte alls är en psykopat (vilket ändå är svårt att se, det är ett starkt ord), utan snarare att du kanske har lite svårt att lyda order och anpassa dig till hur chefen vill. Du skriver bland annat att chefens chef håller henne om ryggen, ?jag är bra på mitt jobb? och ?hon tycker inte om att jag argumenterar emot?.

Jag undrar, för att kunna avfärda min tolkning, om du (i) alltid respekterar när chefen ber att få avsluta diskussionen eftersom hon likväl inte kommer att ändra sig och (ii) du alltid följer de riktlinjer och beslut som du har invänt emot?

Om svaret inte är ?ja? på båda frågorna så bör du inse att du också behöver ändra på dig, särskilt behöver du inse att arbetsplatsen inte är en demokrati och att din uppfattning om hur saker ska göras inte delas av ledningen. Om du kan svara ?ja? så kanske du likväl ska tona ned din kritik tills vidare OCH faktiskt byta arbete ändå ...

• Anonym (Stark)

Det är inte bara jag som anser detta, annars hade jag nog ifrågasatt mig själv.

Det finns ett test på nätet som heter ?Har din chef psykopatiska drag??. Japp, det har hon.

Jag har inga problem så länge det är rättvist, alla ska behandlas lika även om man inte fjäskar!

Jag kan argumentera för eller emot saker. Men hon har redan innan bestämt hur det ska bli, så diskussionerna är bara för syns skull.

Hennes egna chef är hennes kompis..

• Occam

Jag bryr mig inte om hur många andra som du tycker håller med. Jag vill veta om du kan svara ja på mina två frågor eller ej ...

• Anonym (Stark)

Svaret är ja

• Anonym (Stark)

Jag följer beslut. Men hon gillar inte de som tycker annat. Hon vill ha ja-sägare runt sig.

Hon tål inte att någon annan skiner eller blir populär. Hon ursäktar alltid fördelarna vissa får.

På möten hör man att hon i förväg redan diskuterat vissa punkter med de närmaste, vilket ju blir fel mot oss andra.

Allt ska se perfekt ut utåt, alla dokument tex. Men måendet bakom fasaden är inte så viktigt.

Hon letar fel, små fel hela tiden. Fel som egentligen inte rör arbetsuppgifterna eftersom jag sköter dem bra. Ett nålstick kan gå an, två tre också. Men när det blir många är det energikrävande.

Inga beröm alls. Jag jagar inte beröm, men när hon uppmärksammar sina favoriter hela tiden blir det märkligt.

Hon kan komma flera veckor efteråt och peka på nån liten detalj som inte påverkar annat än mitt mående.

• Anonym (ssw2)
    Anonym (Stark) skrev 2018-12-20 19:51:08 följande:

Jag följer beslut. Men hon gillar inte de som tycker annat. Hon vill ha ja-sägare runt sig.

Hon tål inte att någon annan skiner eller blir populär. Hon ursäktar alltid fördelarna vissa får.

På möten hör man att hon i förväg redan diskuterat vissa punkter med de närmaste, vilket ju blir fel mot oss andra.

Allt ska se perfekt ut utåt, alla dokument tex. Men måendet bakom fasaden är inte så viktigt.

Hon letar fel, små fel hela tiden. Fel som egentligen inte rör arbetsuppgifterna eftersom jag sköter dem bra. Ett nålstick kan gå an, två tre också. Men när det blir många är det energikrävande.

Inga beröm alls. Jag jagar inte beröm, men när hon uppmärksammar sina favoriter hela tiden blir det märkligt.

Hon kan komma flera veckor efteråt och peka på nån liten detalj som inte påverkar annat än mitt mående.

En vettig chef vill inte ha anställda som fjäskar eftersom det innebär sämre förutsättningar för företaget. En dålig chef kanske tycker att jobbet blir lättare om alla accepterar allt utan invändningar.
    Kanske skulle fjäskandet för en psykopat rättfärdiga dennes syn på människor och denne skulle bekräfta sin inställning att de dumma människorna förtjänar att bli utnyttjade...

Men låter mer som att ni inte kan samarbeta. Ni borde väl ha samma mål? Kanske behöver du fråga chefen och verkligen förstå varför ni gör som ni gör.
    Om du inte förstår och därför inte är överens med de tillvägagångssätt ni använder kanske du istället är passivt aggressiv (i dina ögon icke ja-sägare), något som inte gynnar eran relation. 

Bara ett annat perspektiv.

• nnnnnnnn

Läs boken "omgiven av psykopater" eller lita på mej att det är bäst att lämna skeppet... Det står så i boken, du kan inte ändra på dej för då tappar du bort det som är du och det du är bra på, du kan inte ändra på chefen = du måste byta arbete om du ska överleva mentalt.
    Jag bytte med, fanns inget annat att göra tyvärr...

• Anonym (Mia)

Du har fått många dumma svar. Strunta i dem!

Jag förstår vad du upplever. Har en kollega som gör precis sådär. Passive aggressive, subtilt. Försöker trampa på ömma punkter. Mobbar, fryser ut, försöker vända folk emot en.

Har inget råd annat än att gå rak i ryggen.

• Anonym (Jag med)
    Anonym (Stark) skrev 2018-12-19 22:39:41 följande:

Hon tycker inte om mig eftersom jag vägrar att fjäska. Hon straffar mig subtilt hela tiden på olika sätt. Det går inte att bevisa något.

Jag har antecknat mycket och haft möten med facket. Men chefen vrider det och det blir bara ord mot ord.

Hon är ständigt på mig och letar fel. Visar sin makt på olika sätt, men lindar in det i fina ord eller dokument. Diskuterar inte och visar ingen hänsyn. Hon vill få bort mig.

Jag har läst mycket om sjuka chefer och om chefer som mobbar. Hon mobbar mig eftersom jag är duktig, är social mot de jag gillar och eftersom jag vägrar att bli en nickedocka.

Hon favoriserar och vänder andra emot mig. Hennes gäng psykar mig på olika sätt.

Jag får ingen hjälp eftersom det är ord mot ord och hon har dessutom närmsta kollegorna på sin sida.

Jag vet att jag borde leta efter ett annat jobb, men jag är bra på mitt jobb och det känns som om de vinner då. Det är inte rätt.

Jag vet precis vilken situation du befinner dig i. Är i samma. Har en chef som precis som din bara gynnar medlöpare och jasägare. Hen tål inte att jag inte håller med i allt och när hen begår misstag så skyller hen gärna dem på någon annan. Det är alltid någon som ska frysas ut. Hen förmedlar inte viktig information vidare till mig vilket innebär att jag gör något fel för att jag inte har fått rätt förutsättningar. Men det står hen inte för utan säger alltid att hon minsann har informerat och inte förstår varför jag inte har följt det. Hen har också mycket stöd uppifrån så jag har insett att den här kampen är ojämn och går inte att vinna hur bra jag än gör mitt jobb. Jag har därför bestämt mig för att sluta och sagt upp mig. Det tycker jag du ska också. Lägg inte mer energi på .något du ändå kommer att förlora.
  • Pentra
    Maskinverket skrev 2018-12-20 14:42:50 följande:
    Psykopater håller inte chefspositioner - löjligaste jag hört. Det är nog du har problem.

Jo, det finns personer som har tittat på detta fenomen och kommit fram till att ca 80 % av personer i maktposition är psykopater; och, ju högre upp man tittar i samhällshierarkin och i makthierarkin desto mer ökar procentsatsen psykopater. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • A4ka

Låter som en chef min kompis haft en gång enligt min kompis har hen fått nytt jobb, hon kanske är chef på din arbetsplats ))

• Anonym (ssw2)
    Pentra skrev 2018-12-20 23:23:54 följande:

Jo, det finns personer som har tittat på detta fenomen och kommit fram till att ca 80 % av personer i maktposition är psykopater; och, ju högre upp man tittar i samhällshierarkin och i makthierarkin desto mer ökar procentsatsen psykopater. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Oj, källa på det?
    Hört att de ofta måste röra sig mellan arbetsplatser eftersom folk listar ut dem tillslut i och med att de utnyttjar folk.

Statistiskt sett låter det orimligt att 80% av personer i maktposition skulle vara psykopater, man brukar säga att ungefär en på hundra män är psykopater och ännu färre kvinnor.
  • sebbe420
    Anonym (ssw2) skrev 2018-12-20 23:53:30 följande:

Oj, källa på det?

Hört att de ofta måste röra sig mellan arbetsplatser eftersom folk listar ut dem tillslut i och med att de utnyttjar folk.

Statistiskt sett låter det orimligt att 80% av personer i maktposition skulle vara psykopater, man brukar säga att ungefär en på hundra män är psykopater och ännu färre kvinnor.

Spelar väl ingen roll att folk listar ut dom? De förlorar ju inte sina positioner för det. En psykopat kan givetvis vara passande för sin roll och leverera strålande resultat även om det mänskliga bemötandet ofta lämnar mycket att önska. Just siffran 80% kan jag inte kommentera men har annars hört samma som Pentra.
  • Anonym (ssw2)
    sebbe420 skrev 2018-12-21 01:02:22 följande:
    Spelar väl ingen roll att folk listar ut dom? De förlorar ju inte sina positioner för det. En psykopat kan givetvis vara passande för sin roll och leverera strålande resultat även om det mänskliga bemötandet ofta lämnar mycket att önska. Just siffran 80% kan jag inte kommentera men har annars hört samma som Pentra.
    När de klättrar i karriären spelar det roll.
    Nej givetvis är 80% åt helvete fel.
  • Anonym (Utanför boxen)
    Anonym (Stark) skrev 2018-12-19 22:39:41 följande:

Det låter rätt normalt. Din chef är troligen inte psykopat utan bara en vanlig skitstövel. Det är när din chef börjar jaga dig på fritiden som det börjar det bli psykopatvarning. Tyvärr är det oftast mer besvär än det är värt att börja kämpa emot. Det är för det mesta bättre att byta jobb även om man inte vill.
Svar på tråden Psykopat till chef