• Anonym (ssw2)

Psykopat till chef

Anonym (Stark) skrev 2018-12-20 19:51:08 följande:

Jag följer beslut. Men hon gillar inte de som tycker annat. Hon vill ha ja-sägare runt sig.

Hon tål inte att någon annan skiner eller blir populär. Hon ursäktar alltid fördelarna vissa får.

På möten hör man att hon i förväg redan diskuterat vissa punkter med de närmaste, vilket ju blir fel mot oss andra.

Allt ska se perfekt ut utåt, alla dokument tex. Men måendet bakom fasaden är inte så viktigt.

Hon letar fel, små fel hela tiden. Fel som egentligen inte rör arbetsuppgifterna eftersom jag sköter dem bra. Ett nålstick kan gå an, två tre också. Men när det blir många är det energikrävande.

Inga beröm alls. Jag jagar inte beröm, men när hon uppmärksammar sina favoriter hela tiden blir det märkligt.

Hon kan komma flera veckor efteråt och peka på nån liten detalj som inte påverkar annat än mitt mående.

En vettig chef vill inte ha anställda som fjäskar eftersom det innebär sämre förutsättningar för företaget. En dålig chef kanske tycker att jobbet blir lättare om alla accepterar allt utan invändningar.
    Kanske skulle fjäskandet för en psykopat rättfärdiga dennes syn på människor och denne skulle bekräfta sin inställning att de dumma människorna förtjänar att bli utnyttjade...

Men låter mer som att ni inte kan samarbeta. Ni borde väl ha samma mål? Kanske behöver du fråga chefen och verkligen förstå varför ni gör som ni gör.
    Om du inte förstår och därför inte är överens med de tillvägagångssätt ni använder kanske du istället är passivt aggressiv (i dina ögon icke ja-sägare), något som inte gynnar eran relation. 

Bara ett annat perspektiv.

• Anonym (ssw2)
    Pentra skrev 2018-12-20 23:23:54 följande:

Jo, det finns personer som har tittat på detta fenomen och kommit fram till att ca 80 % av personer i maktposition är psykopater; och, ju högre upp man tittar i samhällshierarkin och i makthierarkin desto mer ökar procentsatsen psykopater. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Oj, källa på det?
    Hört att de ofta måste röra sig mellan arbetsplatser eftersom folk listar ut dem tillslut i och med att de utnyttjar folk.

Statistiskt sett låter det orimligt att 80% av personer i maktposition skulle vara psykopater, man brukar säga att ungefär en på hundra män är psykopater och ännu färre kvinnor.
  • Anonym (ssw2)
    sebbe420 skrev 2018-12-21 01:02:22 följande:
    Spelar väl ingen roll att folk listar ut dom? De förlorar ju inte sina positioner för det. En psykopat kan givetvis vara passande för sin roll och leverera strålande resultat även om det mänskliga bemötandet ofta lämnar mycket att önska. Just siffran 80% kan jag inte kommentera men har annars hört samma som Pentra.
    När de klättrar i karriären spelar det roll.
    Nej givetvis är 80% åt helvete fel.
Svar på tråden Psykopat till chef