• Pilofru83

    Ngn med liknande förlopp? Omföderska

    Jag är gravid 39+1 med barn nr.3 men den sista kom för 9år sen så jag behöver fräscha upp minnet och få lite bra feedback nu, och gärna andras upplevelser.

    1:an kom 9dgr över tiden med att det var riktigt värkarbete som tilltog på bara ett par timmar, inga tvivel när det väl startade, men allt gick lugnt och fint öppnade mig 1cm i timmen och krystade 45min. Slemproppen gick väl kvällen innan.

    2:an kom 39+6 med att slemproppen gick under dagen, värkarbetet kom igång senare på kvällen och från att jag förstod att det var på riktigt till han var ute tog det bara ett par timmar.

    Nu har jag haft sammandragningar med kraftigare menssmärta i 4dgr, första dagarna konstant molande och igår gick det över o ca 10min intervall, och jag vet ju att det ska göra ordentligt mycket ondare, men är ändå glad att kroppen verkar värma upp.

    Igår tror jag slemproppen började släppa, får som vita gelestrimmor när jag torkar mig efter toabesöket. Men inget blod eller stor omisstaglig klump.

    Jag var hos min bm igår som kände att jag var lite öppen och livmodertappen var mjuk längst ut, men fortfarande bakåt, vilket jag inte förstod så mycket utav?

    Så det jag undrar är hur ser era berättelser ut med nr 3 (eller fler?), finns det någon röd tråd?

    Och någon som haft liknande förlopp som jag har nu, vad kan jag räkna med i tid/ dagar framöver? :)

  • Svar på tråden Ngn med liknande förlopp? Omföderska
  • Windsor

    Hej!

    Mitt första barn kom på 39+1 efter 2 dagar lång förlossning. 38 +4 idag med barn nummer två. Förvärkar i två veckor. Undersöktes i måndags, 2 cm öppen men mycket tapp kvar, vill säga hade bara börjat mjukna. Fick en hinnsvepning som hjälpte delvis. Ringde i fredags, in igen och va öppen 3 cm med nästan ingen tapp kvar alls. En till, rejäl hinnsvepning. Förvärkar fortsätter, slemproppen har lossnat sakta men säkert iförrgår och igår men inget mer händer! Inte en aning om jag fortsätter öppna mig eller om de står still. Har två timmar till förlossningen härifrån så jag ska ringa idag och rådfråga då jag börjar bli livrädd att jag fortsätter öppna mig så när de väl sätter fart kommer de gå för fort .

    Men ja, det är väl lite lika förlopp :)

  • My871

    Med mina två första barn och mitt fjärde barn så märkte jag direkt att det var på gång. Med trean så trodde jag att det va på gång i fem dagar med värkar och smärta innan han kom . Hört att trean kan va klurig att veta när det kommer igång på riktigt ????

  • Norania

    Hej, är gravid med mitt andra barn, 9 år emellan. Är i v. 40+1, hade en snabb förlossning sist i v. 37+4, 4 timmar och det startade med att vattnet gick. Nu har jag haft starka sammandragningar sedan v. 23, förvärkar i snart 3 veckor som för ont, en hinnesvepning för ca en vecka sedan och då gick slemproppen, tappen under 2 cm, mjuk och öppen 3 cm. Har fått tid för igångssättning på torsdag. Trodde att det skulle gå smidigare med barn två men nu känns det som att hon aldrig vill komma ut och är inställd på en flera dyng lång förlossning... skulle oavsett bli igångsatt v. 41+0 pga. kostbehandlad grav. diabetes men fick tid i mellandagarna. Så less på att det inte kommer igång!

Svar på tråden Ngn med liknande förlopp? Omföderska