• Anonym (Anna)

Uppslitande skillmässa

Hej.

Jag går genom en för mg och familjen en traumatisk tid. Jag har varit gift i nästan 25 år och har vuxna barn. I somras träffade jag en ny man och förr pladask. Mitt fel varat jag vid ett tillfälle inledde en ny relation medan jag var gift dock berättade jag om det ioch sa att jagville skiljas direkt. Vi är skilda nu. Min nya kärlek bor 50 mil härifrån och mina barn vägrar höra något om mitt liv. Jag är ignorerad. Jag har förlorat vänner och familj och mår dåligt. Jag bor kvar i min stad för tillfället men vill flytta, men får så mycket hat och ilska. Jag har förlorat massor. Hur långt id ska det behöva ta innan barnen kommer över att jag vill ha ett nyttliv? Och respekterar mina val. Även om jag flyttar är det några timmar bort. De är 19 och 24 år. Hur ska jag göra? De vill att jag bryter med honom helt. Tilläggas ska att jag har varit som så många andra kvinnor, knuten i familjen . Jag har också velat skiljas sedan flera år men inte tagit mig ur det. Men jag får ingen sympati eller ens förlåtelse från något håll.

• Svar på tråden Uppslitande skillmässa
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-21 09:38:01 följande:

Och du får nog sätta hårt mot hårt mot din man. Han kan inte sitta och hålla på huset för att han inte var den som tog beslutet att skiljas. Klart man kan ha överseende ett tag med hans känslor men du kan inte leva i ett vacuum medan alla dömer dig.

Tack Stina.ska ta tag i detta i januari. när jag vilat mig lite under ledigheten. Håller med dig i sak om att jag måste bli hårdare och just detta att jag tvingar honom från hus och hem och in i ekonomiskt sämre läge, gör att jag har skamkänslor... vi har delat av villan men det funkar inte längre.
  • LFF
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-21 06:48:44 följande:

Hej.

Jag går genom en för mg och familjen en traumatisk tid. Jag har varit gift i nästan 25 år och har vuxna barn. I somras träffade jag en ny man och förr pladask. Mitt fel varat jag vid ett tillfälle inledde en ny relation medan jag var gift dock berättade jag om det ioch sa att jagville skiljas direkt. Vi är skilda nu. Min nya kärlek bor 50 mil härifrån och mina barn vägrar höra något om mitt liv. Jag är ignorerad. Jag har förlorat vänner och familj och mår dåligt. Jag bor kvar i min stad för tillfället men vill flytta, men får så mycket hat och ilska. Jag har förlorat massor. Hur långt id ska det behöva ta innan barnen kommer över att jag vill ha ett nyttliv? Och respekterar mina val. Även om jag flyttar är det några timmar bort. De är 19 och 24 år. Hur ska jag göra? De vill att jag bryter med honom helt. Tilläggas ska att jag har varit som så många andra kvinnor, knuten i familjen . Jag har också velat skiljas sedan flera år men inte tagit mig ur det. Men jag får ingen sympati eller ens förlåtelse från något håll.

Det är inte ett dugg konstigt att dina barn är arga på dig. Du har ju förstört deras bild av hur det ska vara. Att det dessutom gått väldigt fort från att du träffade mannen, var otrogen och sen skilde dig från din man och nu vill flytta hjälper inte för fem öre. 

De sörjer det som varit helt enkelt och det är ok. Det måste det vara. Du kan inte heller tvinga dem att i dagsläget acceptera din nya man eftersom det är han som "tagit dig ifrån dem och förstört er familj".

Så hur ska du göra? Du ska låta det ta tid helt enkelt. Du och den nya kan inte rusa in i en ny relation och tro att det ska bli bra. Dina barn måste få smälta och komma igenom det som hänt först. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-21 09:46:26 följande:

Tack Stina.ska ta tag i detta i januari. när jag vilat mig lite under ledigheten. Håller med dig i sak om att jag måste bli hårdare och just detta att jag tvingar honom från hus och hem och in i ekonomiskt sämre läge, gör att jag har skamkänslor... vi har delat av villan men det funkar inte längre.

Ändå har ni pratat om skilsmässa i flera år... Hade han agerat annorlunda om han varit den som tagit initiativet? Jag tycker det är barnsligt (om än mänskligt) att liksom ta chansen att vara superkränkt när själva sakfrågan - er skilsmässa - varit något han själv hade kunnat ta steget till. Nu utnyttjar han att du varit den som tagit steget. Som sagt - stå på dig. Du är inte en dålig människa och det är inte ovanligt att man har så att säga ett litet överlapp mellan relationer. Alla behöver kärlek och det kunde antagligen lika gärna varit din man som träffat någon.
  • Anonym (Anna)
    Pope Joan II skrev 2018-12-21 09:42:58 följande:

Det som är bra med att uppföra sig anständigt och avsluta den relation man har innan man inleder nästa är att man kan ställa krav på att bli respekterad och slippa ha dåligt samvete om man inte blir det. 

I ditt fall så tycker jag att du ska be om ursäkt för otroheten men stå på dig vad gäller resten. Det vill säga, du säger till ditt vuxna barn och till tonåringen att du beklagar att du företog dig ett dumt val och att du förstår att det var klumpigt och sårande för deras pappa, men att du - som alla människor - begick ett misstag och att du förväntar dig av dem att de förlåter dig det. Sedan är du mycket tydlig med att du ämnar fortsätta med den man du är tillsammans med och att du hoppas och vill ha en fortsatta nära och bra kontakt med dina barn och att ni - du och ungarna - tillsammans planerar för hur den ska se ut. 

Jag skulle också lägga krut på att prata om hur värdelöst det är att vara ställföreträdande sårad, det som är och varit mellan dig och deras pappa tycker jag att du ska säga till dem att det sköter du själv utan deras inblandning. Vad pappan gör kan du inte styra över men du kan sätta gränser för vad du vill prata med dem om och där behöver inte relationen mellan dig och deras pappa ingå. 

Ett förslag för hur din framtida kontakt med barnen kan se ut är att ni ses själva utan krav på att de ska skapa en relation till din nya man. Det kan komma långt senare, om alls. Skulle det inte utveckla sig så så får du se det som en konsekvens av de misstag du begick i samband med att du ville skilja dig och leva med det. Det behöver ju inte bli så dåligt det heller, ungar är ju trots allt relativt vuxna, den ena mer än den andra. 

Påminn dem också om att de själva är ett stycke på väg in i vuxenlivet, säg till dem som det är - livet är roligt och viktigt men det är inte alltid helt lätt att leva det utan att begå några misstag. Det kommer de också att få erfara. 

Har redan sagt det där och bett om ursäkt för det. 19 åringen är okej, men 24 åringen inte. Jag kan lägga bollen hos barnen där de får välja om de vill ha en relation med mig, men det är sorgligt. 24 åringen känner att jag prioriterar min nye och inte henne. låst läge
  • Anonym (Stina)
    LFF skrev 2018-12-21 09:47:51 följande:

Det är inte ett dugg konstigt att dina barn är arga på dig. Du har ju förstört deras bild av hur det ska vara. Att det dessutom gått väldigt fort från att du träffade mannen, var otrogen och sen skilde dig från din man och nu vill flytta hjälper inte för fem öre. 

De sörjer det som varit helt enkelt och det är ok. Det måste det vara. Du kan inte heller tvinga dem att i dagsläget acceptera din nya man eftersom det är han som "tagit dig ifrån dem och förstört er familj".

Så hur ska du göra? Du ska låta det ta tid helt enkelt. Du och den nya kan inte rusa in i en ny relation och tro att det ska bli bra. Dina barn måste få smälta och komma igenom det som hänt först. 

De är 19 och 24 inte 3 och 5. Hur hade de själva velat bli behandlade om de hade lämnat en relation? Det går faktiskt att fråga sina vuxna barn en sådan fråga. Jag tycker det är osympatiskt av så stora barn att bli hatiska mot sin mamma och kräva att hon bryter med sin nya för att deras barnsliga bild av kärnfamiljen inte stämde med verkligheten. Vill de hellre att mamma lever olycklig resten av sitt liv? Man måste kunna prata om sådant, särskilt eftersom det alltför ofta är kvinnor som förväntas vara familjens hela nav.
  • Pope Joan II
    Anonym (Anna) skrev 2018-12-21 09:51:07 följande:
    Har redan sagt det där och bett om ursäkt för det. 19 åringen är okej, men 24 åringen inte. Jag kan lägga bollen hos barnen där de får välja om de vill ha en relation med mig, men det är sorgligt. 24 åringen känner att jag prioriterar min nye och inte henne. låst läge
    Det kan du väl stå för att du gör? Jag tycker för min del att det är naturligt att prioritera sig själv och sin relation framför 24-åriga barn. Vad menar 24-åringen att hen behöver av dig som hen inte kan förse sig själv med? 
  • Pope Joan II
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-21 09:54:08 följande:
    De är 19 och 24 inte 3 och 5. Hur hade de själva velat bli behandlade om de hade lämnat en relation? Det går faktiskt att fråga sina vuxna barn en sådan fråga. Jag tycker det är osympatiskt av så stora barn att bli hatiska mot sin mamma och kräva att hon bryter med sin nya för att deras barnsliga bild av kärnfamiljen inte stämde med verkligheten. Vill de hellre att mamma lever olycklig resten av sitt liv? Man måste kunna prata om sådant, särskilt eftersom det alltför ofta är kvinnor som förväntas vara familjens hela nav.
    Jag håller med. Jag skulle inte finna mig i att ett vuxet barn dikterade villkoren för mig angående hur jag skulle leva mitt liv. Otänkbart för min del. 
  • LFF
    Anonym (Stina) skrev 2018-12-21 09:54:08 följande:
    Det spelar ingen roll att att de är stora. Jag förstår ändå varför de är arga både på sin mamma och den nya mannen som är orsaken till det hela. Att det inte är rätt är en helt annan sak men denna typ av känslor är sällan speciellt logiska och "rätt". Man måste ändå få känna den ilska och besvikelse gentemot sin förälder. 

Jag tror inte alls att de tycker att deras mamma ska leva olycklig men just nu är de fortfarande i en sorgfas, den som handlar just om ilska, över det som gått förlorat. Det är helt naturligt. Och just där och då så är det svårt att prata logiskt om det som skett. 

Även om TS försökt prata med sitt äldsta barn om att hon inte mått bra i äktenskapet så är det ändå en chock för barnen, speciellt när det gått så fort som det gjort och på det vis som det gjort. TS, exmannen och barnen är på helt skilda ställen i processen "Skilsmässa". 
  • mamaleona

Det är nog tid som krävs. Allt har gått för fort. Har också vuxna barn o skilt mig. Det är 2,5år sedan nu. Dejtar ingen o nu har dom börjat önska jag skall dejta. Om ni är rätt för varandra, låt det ta tid. Låt barnen smälta o acceptera. Ett år är ingenting i det stora hela. Vänta! O ses när ni kan, så hinner barnen med också.

• Pope Joan II
    LFF skrev 2018-12-21 10:01:26 följande:
    Det spelar ingen roll att att de är stora. Jag förstår ändå varför de är arga både på sin mamma och den nya mannen som är orsaken till det hela. Att det inte är rätt är en helt annan sak men denna typ av känslor är sällan speciellt logiska och "rätt". Man måste ändå få känna den ilska och besvikelse gentemot sin förälder. 

Jag tror inte alls att de tycker att deras mamma ska leva olycklig men just nu är de fortfarande i en sorgfas, den som handlar just om ilska, över det som gått förlorat. Det är helt naturligt. Och just där och då så är det svårt att prata logiskt om det som skett. 

Även om TS försökt prata med sitt äldsta barn om att hon inte mått bra i äktenskapet så är det ändå en chock för barnen, speciellt när det gått så fort som det gjort och på det vis som det gjort. TS, exmannen och barnen är på helt skilda ställen i processen "Skilsmässa". 
    Men från det - att låta 24-åringen känna det hen känner - och till att låta samma vuxna barn bestämma hur ts ska leva och dejta och annat är steget fasligt långt tycker jag. Och inte ett som bör tas, det är osunt att låta vuxna barn bestämma över eller ens lägga sig i det de inte har med att göra. 

Mitt äldsta bonusbarn gjorde i dagarna slut med sin fästman. Jag gillar honom skarpt och skulle verkligen önska att de hållit ihop men det är sannerligen inte upp till mig att bestämma eller ens ha synpunkter på det. 
Svar på tråden Uppslitande skillmässa