Anonym (Anna) skrev 2018-12-21 09:19:37 följande:
Min äldsta har vetat om det lite grann, då jag försökt förklara men hon har stängt öronen. Idag tycker hon att hon anser att det var rätt beslut ,men tycker att jag ska dumpa honom, bo själv och ut på marknaden och dejta. Det vill inte jag. Jag älskar honom djupt och känns som min själsfrände.Tror att barnen anser att jag blivit knäpp. Men jag har försäkrat att jag inte är knäpp. Skilsmässor är även dyra ekonomiskt och det här blir ett hårt slag. Men jag har ändå valt att lämna. Är trött på att andra bestämmer riktlinjerna i mitt liv. Om vi flyttar ihop, mister jag mina barn helt känns det som. Min nya kärlek kommer alltid att betraktas som pestsmittad.Att han bor 50 mil bort är jättejobbigt för vi får inte vardagen att fungera.
Mitt ex blev förkrossad, är nu arg och motarbetar mig och kommunicerar ej. Han vill bo kvar men har inte råd att köpa ut mig. Jag och exet har i många år pratat om skilsmässa ,men han hatar den nye så klart. Jag har gett honom tid och inte tvingat honom till något, så han får landa. så även de andra. Men hur länge ska jag vänta till? Exet påverkar framför allt 19-åringen som bor hemma.
När jag skilde mig sa terapeuten att det tar ca ett år innan de flesta landat. Tänker i detta fallet mest på ditt ex. Eftersom han inte ville detta blir det ju jobbigare för honom än för dig.
Ett år där man omskapar allting, massor med det praktiska först med boende, alla möbler och bankonton osv. Det kan kännas "enkelt" att ta tag i för det är så konkret och det måste ju göras. Men när det är klart kommer man i nästa fas som blir att hitta sig själv som ensam. Vem är jag? Hur ska jag leva?
Då kommer allt det där som födelsedagar, jul, påsk, semester - hitta nya system för detta. Det kommer också påverka era barn.
Därför är det för vissa, ett väldigt jobbigt första år och om man inte är förberedd eller inte har tänkt speciellt långt fram i tid kan det här bli som ett oöverstigligt berg och då är det lätt att reagera med ilska på sitt ex. Ditt ex skulle behöva någon att prata med antagligen.
Din nya däremot, är ju något kul som du har men ditt ex har inget sånt. Du ska nog däremot ta det lugnt, inte flytta dit allför fort även om allt känns bra. Det är ju så att ska man vara lite realist så är du ff i förälskelsefasen. Ni har mycket större chans att ro detta förhållande i land om ni inte gör saker alltför fort utan verkligen lär känna varann under en något längre period, säg ett år. Provbo tex, det kan man göra hos varann utan att flytta på riktigt först.
Vad gäller att ditt ex inte vill flytta men behöver köpa ut dig/ni säljer - har du kontaktat en advokat? Det kan vara bara att ha en på lut om ni inte lyckas lösa detta. Vet inte hur din ekonomi ser ut, men hur länge har du råd att han bor kvar utan att ni gör något åt saken?