• Anonym (Julmamman)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Samma visa i år igen.. snart dags för jul o årets ångesthelg!

För fyra år sedan träffade jag en ny man. Han hade två barn då o jag ett.

Nu bor vi ihop men vägen hit har varit kantad med konflikter gällande hans/mina/våra barn och ex. Vi har haft det tufft men kämpat på och nu fungerar allt bra med samtliga.

Men vid jul kommer gammalt groll upp igen. O det gäller min mamma. Min mamma är pensionär, lever ensam sen längre o älskar sina barnbarn över allt annat. Min mamma har det inte ekonomiskt dåligt ställt men kan inte heller gödsla med pengar. Hon har sex biologiska barnbarn plus mina två bonusbarn.

Varje år förklarar hon för mig att hon kommer köpa mer till de biologiska barnbarnen, bonus får presentkort/pengar a 300 kr/var.

Min sambo tycker detta är så ?dåligt?, att hans barn är mindre värda och att de inte är omtyckta..

Hans föräldrar köper alltid lika mkt till alla sina barnbarn (de har bara mannens två o min son som bonus). Sambon tycker att det är orättvist! Jag har dock alltid sagt att de naturligtvis inte behöver köpa lika mkt till min son!

Innan har jag smygköpt mer grejer till bonusbarnen från min mamma men i år kan jag inte för jag är sjukskriven o har inte den ekonomin. O jag vet att detta kommer bli en tyst konflikt mellan mig o sambon som mer eller mindre förstör julen.

Vi som familj gör naturligtvis ingen skillnad på barnen!!

Hur ska jag göra? Har mamma rätt, mannen? Vem ?parti? ska jag ta o hur ska jag få sambon att fatta att detta inte har någonting att göra med att hans barn är mindre omtyckta??

• Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-23 22:47:38 följande:

Tack för alla svar hörrni!

Ikväll har vi firat jul, bonusbarnen var inte ens med då de hellre ville stanna hemma med sin mamma (där deras mormor var på besök) o ha uppesittarkväll.

Min mamma hade köpt två julklappar till dem var (vet att ett är ett kuvert med pengar), andra vet jag inte.

Vet inte heller totalsumman, men gissningsvis mindre än vad de biologiska barnbarnen får. Jag har bestämt mig för att inte säga någonting om detta i år (det är egentligen alltid jag som drar upp diskussionen med min sambo, genom att liksom ursäkta henne.

Jag väljer att säga ingenting nu, om min sambo säger nåt kommer jag bara svara att min mamma är en egen person med egen vilja som inte har någon speciell relation till bonusarna, o att hon gör som hon vill. Jag kan inte påverka det!

Jag önskar dig en riktigt God Jul och att du kan få tid att prioritera dig själv lite också, Tomte
  • Anonym (Fia)

Ikväll har vi firat jul, bonusbarnen var inte ens med då de hellre ville stanna hemma med sin mamma (där deras mormor var på besök) o ha uppesittarkväll.

Min mamma hade köpt två julklappar till dem var (vet att ett är ett kuvert med pengar), andra vet jag inte.

Vet inte heller totalsumman, men gissningsvis mindre än vad de biologiska barnbarnen får. Jag har bestämt mig för att inte säga någonting om detta i år (det är egentligen alltid jag som drar upp diskussionen med min sambo, genom att liksom ursäkta henne.

Jag väljer att säga ingenting nu, om min sambo säger nåt kommer jag bara svara att min mamma är en egen person med egen vilja som inte har någon speciell relation till bonusarna, o att hon gör som hon vill. Jag kan inte påverka det!

Ja vad bra och stå fast för det. Jag sa till min familj förra året att de ska spara sina pengar och inte köpa något till mina bonusbarn, de firar inte ens med oss. Min make får säga vad han vill men han ser ju att vår gemensamma behandlas på rätt sätt så han förstår ju. Däremot hans pappa ger till mina barn lika mycket men det är för att mina har en farfar relation med honom.

Jag tycker mycket väl att du kan påpeka till din mamma att barnen har en egen mormor så att endast ge något symboliskt är helt okej! Såvida inte de barnens mormor ger till dina barn
  • Anonym (Ingen barnbarnsrelation)

Jag tycker att det känns bra att du har landat i detta. Barnen själva verkar ju inte ha tagit det minsta illa upp utan det verkar enbart vara din sambo som överhuvudtaget upplever det här som ett problem. Då får han ta ansvar för sina egna känslor och inte lasta över dem på någon annan. Jag tycker dessutom att det är ganska omoget av honom att jämföra sina egna föräldrars beteende med din mammas beteende när de har så olika ekonomiska förutsättningar.

Mina barn sedan tidigare får inga julklappar alls av min partners föräldrar, men det beror på att föräldrarna ifråga bor över 100 mil bort och att de inte ens kommer att träffa mina barn sedan tidigare under julhelgen. Hade det förekommit gemensam julklappsutdelning hade de helt säkert fått några mindre julklappar.

Jag tar faktiskt inte ett dugg illa upp av detta, framför allt för att mina barn inte tar illa upp. De har helt enkelt inget behov av någon "barnbarnsrelation" med min partners föräldrar. I mina barns ögon är de helt enkelt bara två ganska ointressanta gamlingar som de träffar några gånger om året. Självklart är mina barn (som är tonåringar) och partnerns föräldrar artiga och vänliga mot varandra de gånger de träffas, men varför skulle det åt något av hållen uppstå en "barnbarnsrelation" mellan dem bara för att jag och min partner bestämt oss för att leva ihop?

Det viktiga för mig är att det finns uppriktig värme och tillgivenhet mellan min partner och mina barn sedan tidigare. Hade det inte gjort det hade jag aldrig flyttat ihop med hen och skaffat gemensamma barn.

Att mina barn sedan tidigare och min partners föräldrar däremot måste ha en "barnbarnsrelation" känns som en lika horribel förväntning som om jag måste ha en "syskonrelation" till min partners syskon och känna för dem precis som jag gör för mina egna syskon.

Och nej, det har inte bara med blodsband i sig att göra. Jag skulle tänka likadant oavsett om någon av de inblandade var adopterad eller tillkommit genom ägg- eller spermiedonation.
  • Anonym (Herregud)

Mina bonus är inte ens välkomna på jul och så har det varit i 10 år. Aldrog i livet.

• Anonym (Farmor)
    Anonym (Herregud) skrev 2018-12-25 20:01:40 följande:

Mina bonus är inte ens välkomna på jul och så har det varit i 10 år. Aldrog i livet.

Det är då ordet "bonus" verkligen visar hur fel benämningen är.
    Det är ju ingen bonus att få andras ungar "på halsen".
  • Anonym (Julmamman)
    Anonym (Herregud) skrev 2018-12-25 20:01:40 följande:

Finns ju biologiska barn som av olika anledningar inte heller är välkomna ?hem? över jul. Men det är ju en annan tråd!

Här är alla barn både välkomna och omtyckta!
  • Anonym (Pappa)
    Anonym (Julmamman) skrev 2018-12-25 20:42:57 följande:
    Finns ju biologiska barn som av olika anledningar inte heller är välkomna ?hem? över jul. Men det är ju en annan tråd!

Här är alla barn både välkomna och omtyckta!
    Det är precis så det ska vara,

Det gör mig gott att höra att alla barn både är välkomna och omtyckta, det visar på att du/ni har en varm och fin människosyn Solig

Ett riktig Gott Nytt år
  • Anonym (Herregud)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-25 20:22:19 följande:

Ja jag brukar aldrog säga det. Dom har inte träffat oss på 10 år och jag struntar i dom.
  • Anonym (Ingen barnbarnsrelation)
    Anonym (Farmor) skrev 2018-12-25 20:22:19 följande:

Det där går åt bägge hållen. Många barn är precis lika ointresserade av att få ett par nya "morföräldrar eller "farföräldrar" på halsen som du är av att få några "bonusbarnbarn" på halsen. Många gånger är det barnens föräldrar och inte barnen själva som vill eller till och med kräver att deras föräldrar ska behandla och betrakta "bonusbarnbarnen" som sina egna barnbarn. Så verkar det ju vara i TS fall, då det är hennes sambo och inte barnen själva som vill att "bonusbarnbarnen" ska behandlas som barnbarn när det gäller julklappar. Barnen i fråga var ju inte ens särskilt intresserade av att fira med "bonusmormor".

Du är inte särskilt förtjust i barn generellt skriver du. Det finns det förstås ingen lag på att man måste vara. Men precis som många vuxna inte är särskilt förtjusta i barn generellt är många barn och tonåringar inte alls särskilt förtjusta i gamla människor generellt. Den egna mormodern eller farmodern som man känt och älskat hela sitt liv och som kanske sakta, sakta förvandlats till en gammal människa är ju såklart en helt annan sak än en "ny" gammal människa man inte känner och blir påprackad av sin förälder och bonusförälder.

När jag var barn och tonåring var jag trots att jag hade en god relation med min bonusmamma helt ointresserad av min bonusmammas föräldrar och skulle aldrig ha kommit på tanken att betrakta dem som morföräldrar. Tack och lov var det inte heller något min pappa och bonusmamma krävde. För dem var det helt i sin ordning att jag bara betraktade dem som xx föräldrar och visade normal vänlighet , sådan vänlighet man visar vem som helst de gånger vi sågs.

Mina barn som är tonåringar är trots att de har en god relation med sin bonusförälder helt ointresserade av dennes föräldrar och skulle aldrig komma på tanken att betrakta dem som sina far/morföräldrar.

Inte konstigt alls, tycker jag.

Detta hindrar inte att mina tonårsbarn och min partners föräldrar behandlar varandra med vänlighet och respekt de få gånger om året de träffas.

Svårare än så behöver det faktiskt inte vara.
  • mamaleona

Levt nyfamiljsliv 18år med mina dina o vårt barn. Vi har behandlat alla 6 lika, jämt. Nu är alla utom 1 vuxna. Men visst har mina barn fått mer klappar till jul av mina föräldrar. Dom har gett nåt smått åt mannens barn. Detta är helt normalt för oss o många andra. Förstår inte riktigt ert tänk här faktiskt. Likaså betalade mina föräldrar mina barns körkort. Tycker ni då att dom borde betalt även mannens barns körkort? Hmm....

• Teresia0407
    mamaleona skrev 2018-12-26 14:43:44 följande:

Levt nyfamiljsliv 18år med mina dina o vårt barn. Vi har behandlat alla 6 lika, jämt. Nu är alla utom 1 vuxna. Men visst har mina barn fått mer klappar till jul av mina föräldrar. Dom har gett nåt smått åt mannens barn. Detta är helt normalt för oss o många andra. Förstår inte riktigt ert tänk här faktiskt. Likaså betalade mina föräldrar mina barns körkort. Tycker ni då att dom borde betalt även mannens barns körkort? Hmm....

Nej verkligen inte, vilket nonsens!
  • Anonym (Sambon pa plats)

Respektera att era älskade barn är inte lika älskade av bonusfarmor/mormor.Respekt ska man visa oavsett .Kanske barnet förstår det själv ochså.

• Anonym (.)

Ett exempel på varför man inte väljer bonusträsket.
    En karl som sitter och gråter för att  hans ungar inte får lika mycket julklappar som sambons barn. Jösses

• Anonym (du o din man borde båda skämmas)

Det är din man som framstår som snål ts.

Din mamma är inte otrevlig plus att hon ger presenter så vad gnäller han om?? jag utgår från att dom då ger även henne presenter? Eller tycker din man att det behöver dom inte göra
    Usch, nej han framstår inte som ett kap direkt

Varken du eller din mamma ske behöva ha dåligt samvete, egentligen borde du också skämmas som har skämts över din mamma istället för att stå upp för henne. Sluta foga dig efter din snålgris till man och visa din mamma uppskattning för hon behöver inte ge något alls men har valt att göra det

Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?