• Anonym (Julmamman)

Mormor/farmors julklapp till bonus?

Samma visa i år igen.. snart dags för jul o årets ångesthelg!

För fyra år sedan träffade jag en ny man. Han hade två barn då o jag ett.

Nu bor vi ihop men vägen hit har varit kantad med konflikter gällande hans/mina/våra barn och ex. Vi har haft det tufft men kämpat på och nu fungerar allt bra med samtliga.

Men vid jul kommer gammalt groll upp igen. O det gäller min mamma. Min mamma är pensionär, lever ensam sen längre o älskar sina barnbarn över allt annat. Min mamma har det inte ekonomiskt dåligt ställt men kan inte heller gödsla med pengar. Hon har sex biologiska barnbarn plus mina två bonusbarn.

Varje år förklarar hon för mig att hon kommer köpa mer till de biologiska barnbarnen, bonus får presentkort/pengar a 300 kr/var.

Min sambo tycker detta är så ?dåligt?, att hans barn är mindre värda och att de inte är omtyckta..

Hans föräldrar köper alltid lika mkt till alla sina barnbarn (de har bara mannens två o min son som bonus). Sambon tycker att det är orättvist! Jag har dock alltid sagt att de naturligtvis inte behöver köpa lika mkt till min son!

Innan har jag smygköpt mer grejer till bonusbarnen från min mamma men i år kan jag inte för jag är sjukskriven o har inte den ekonomin. O jag vet att detta kommer bli en tyst konflikt mellan mig o sambon som mer eller mindre förstör julen.

Vi som familj gör naturligtvis ingen skillnad på barnen!!

Hur ska jag göra? Har mamma rätt, mannen? Vem ?parti? ska jag ta o hur ska jag få sambon att fatta att detta inte har någonting att göra med att hans barn är mindre omtyckta??

• Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?
  • EmberEyes

Så olika vi kan tänka. För mig är skillnaden på 300 och 500 kr i en present ganska oviktig, om vi utgår från att det är "bra" presenter (genomtänkta eller önskade).

Sedan gjorde jag en snabb beräkning efter min egen mammas situation, hon får ca 5000 kr i handen efter pension, skatt, hyra och bostadsbidrag (eller vad den korrekta termen är). Om hon hade 8 barnbarn (bio+bonus) och varje barn ska få en present för 500kr till jul och till födelsedag, så ska hon kunna lägga ut över 650kr/månad. Det är faktiskt en ganska stor summa med den inkomsten.

• Anonym (Håller med mannen)
    EmberEyes skrev 2018-12-21 21:49:32 följande:

Så olika vi kan tänka. För mig är skillnaden på 300 och 500 kr i en present ganska oviktig, om vi utgår från att det är "bra" presenter (genomtänkta eller önskade).

Sedan gjorde jag en snabb beräkning efter min egen mammas situation, hon får ca 5000 kr i handen efter pension, skatt, hyra och bostadsbidrag (eller vad den korrekta termen är). Om hon hade 8 barnbarn (bio+bonus) och varje barn ska få en present för 500kr till jul och till födelsedag, så ska hon kunna lägga ut över 650kr/månad. Det är faktiskt en ganska stor summa med den inkomsten.

Fast som barn märker man dom där 100-lapparna och till viss del förstår man inte varför det ska vara sådan skillnad på dom andra barnen och en själv. Jag är själv ett bonusbarn och visst tyckte farmor och farfar om mig, och kusinernas föräldrar. Men man märkte vilka som gjorde skillnad på bonusbarn och inte. Exemeplvis fick alla mina kusiner utom jag (för jag var enda bonusbarnet) ganska fina presenter utav farmor och farfar. Det var pussel, play dough set, barbie docka osv. Jag fick en bok oftast, om jag fick en leksak så var det något litet ett plastdjur eller liknande. Medan en av mina kusinerns föräldrar gjorde verkligen ingen skillnad alla fick samma typ av leksak. 

Som barn så är man uppspelt inför julafton och tomten, när alla river i sina paket och visar kolla vad jag fick, och så får man själv något som ingen annan skulle få. Det gör ont, och man känner sig mindre älskad.

• annabellelee
    Anonym (Håller med mannen) skrev 2018-12-21 21:59:18 följande:

Fast som barn märker man dom där 100-lapparna och till viss del förstår man inte varför det ska vara sådan skillnad på dom andra barnen och en själv. Jag är själv ett bonusbarn och visst tyckte farmor och farfar om mig, och kusinernas föräldrar. Men man märkte vilka som gjorde skillnad på bonusbarn och inte. Exemeplvis fick alla mina kusiner utom jag (för jag var enda bonusbarnet) ganska fina presenter utav farmor och farfar. Det var pussel, play dough set, barbie docka osv. Jag fick en bok oftast, om jag fick en leksak så var det något litet ett plastdjur eller liknande. Medan en av mina kusinerns föräldrar gjorde verkligen ingen skillnad alla fick samma typ av leksak. 

Som barn så är man uppspelt inför julafton och tomten, när alla river i sina paket och visar kolla vad jag fick, och så får man själv något som ingen annan skulle få. Det gör ont, och man känner sig mindre älskad.

Men som bonusbarn hade du ju två farföräldrar, dina biologiska och dina bonusfarföräldrar. Du fick ju en extra present som de andra barnen inte fick, och som dekanskevar avundsjuka på? Likadant med ta bonusbarn - de har väl biologiska morföräldrar som kan/ vill ge julklappar?
  • Anonym (Håller med mannen)
    annabellelee skrev 2018-12-21 22:07:27 följande:
    Men som bonusbarn hade du ju två farföräldrar, dina biologiska och dina bonusfarföräldrar. Du fick ju en extra present som de andra barnen inte fick, och som dekanskevar avundsjuka på? Likadant med ta bonusbarn - de har väl biologiska morföräldrar som kan/ vill ge julklappar?

Nu hade jag inga andra morföräldrar för på min mammas sida var dom döda. Och min biologiska pappa ville inte veta av mig så har aldrig träffat mina andra farföräldrar. 

Men om man nu har ett andra par så firar man väl det separat? Det är ju som att vara avundsjuk på att ens föräldrar köper bättre presenter. För iaf i vår familj så har vi haft gemensam julklappsutdelning där kusiners föräldrar köpt till andra kusiner och där farmor och farfar har köpt. Sen har man fått egna julklappar från sian föräldrar hemma hos sig själv. 

• AnnaSthlm

Jag skulle föreslå att det din man själv köper en present från "bonusmormor" som hon kan ge i sitt namn. Barnen behöver inte veta något. Han har rätt att bli hur besviken som helst men det är helt fel att förvänta sig att din mamma ska ge hans barn julklappar överhuvudtaget.

Han vill säkert att hon ska känna lika mycket för hans barn som för sina egna barnbarn, men det är helt normalt om hon inte gör det. De egna barnbarnen har hon känt sedan bebisåldern och har en helt annan relation till.

Så om det handlar om just barnen och inte hans egna trauman borde han köpa två presenter som kan ges av bonusmormor.

• Anonym (Julmamman)

Tack för alla svar!

Ser dock att folk resonerar olika!

Men.. för barnen i fråga som dessutom är 13,11 o 10 (mitt barn är 10) så har dom full koll på släktskap. Ingen av dem får massa paket att riva i, önskemål är snarare kuvert av olika de slag.

Mina bonusbarn har ingen relation till bonusmormor mer än att de sporadiskt träffas vid kalas o annat (vi bor en bit bort), samt att de va 9 o 7 när vi träffades.

Bonusbarnen har ?riktig? mormor o firar även med sin mammas släkt.

MEN, min son har ingen på sin pappas släkt (pappan o släkten tog avstånd vid graviditet) och möjligheten har slagit mig att jag därför omedvetet försöker ?kompensera?.

Dessutom, bonusbarnen har aldrig klagat, eller sagt någonting om antal klappar eller orättvisa - detta är ENBART sambons känsla!

• Anonym (Julmamman)

Inget problem då vi inte har några gemensamma barn.

Anonym (Klok) skrev 2018-12-21 21:47:44 följande:

Det ska ju vara samma sak för dig och din sambo. Ger ni för ca 500 var till varje barn blir det alltså 1000 till era gemensamma och 500 till icke gemensamma.

• Anonym (Pappa)
    annabellelee skrev 2018-12-21 22:07:27 följande:
    Jag tänkte också lite i de banorna.

Det blir dock en annan sak om det saknas mor/far-föräldrar till bonusen eller att dessa väljer att inte ge julklappar, skulle det vara på det sättet så tycker jag att man inte ska göra någon skillnad på barnen utan ge på samma sätt till alla.

Jag vill inte att någon ska känna sig utanför, detta kan vara smärtsamt framför allt för en liten krabat på julafton.

God Jul på Er alla och tänk på att Julen ska vara en bra tid för barnen i först hand. Det är helt ok att skippa alkohol och i stället bli hög på "X-mas spirit", julmust och glädjen i barnens i ögon.
  • Anonym (Sambon pa plats)

Nej,din mamma behöver inte köpa nåt till din partners barn.Antar att bonusbarnen har sin egen farmor/mormor som gärna skämmer ut sina älskade barnbarn.Markera till din sambo att din mamma är vuxen och bestämmer själv!

• Anonym (Fia)

Nej tycker inte din mamma ska ändra på något och din sambo kan bara börja dämpa sig. Du måste ta tag i detta en gång för alla, prata med din sambo på en allvarlig nivå och cleansa ut detta innan jul och lägg sen detta till arkivet!

Hon har full rätt att köpa till sina barnbarn och ingen ska lägga till några klappar alls, det blir ju jätte falskt? Respektlöst mot din mamma dessutom.

Min syster bråkade jämt om att vår mamma köpte samma till mina bonusbarn och inte gjorde skillnad på. Det slutade med att inget barnbarn fick paket, familjerna fick en gemensam slant. Sjukt om du frågar mig, men det är så olika i olika familjer. Man måste göra det som passar en själv.

Men prata med din sambo! Ordentligt..

Svar på tråden Mormor/farmors julklapp till bonus?