Anonym (Sandra765) skrev 2018-12-22 14:03:36 följande:
Ok. Men jag kommer såklart säga som det är, jag visste inget och har själv aldrig tagit droger och därmed inte gjort något fel. Så jag är inte orolig för att de ska ta barnen ifrån mig, de har inget på mig. Men eftersom jag aldrig har varit i den här situationen så vet jag inte vad jag har att vänta mig. Som sagt, någon som vet om de kollar upp allt de kan om mig innan mötet? Någon som vet om det ingår i rutinen?
Ett gott råd, var inte naiv i kontakten med socialtjänsten.
De flesta som inte har nära erfarenhet av socialtjänsten lever ofta i tron att det är en rättssäker verksamhet som lyssnar och kontrollerar att fakta stämmer men så är det inte. Socionomerna bygger det mesta av sitt handlande på en åsikt och den åsikten behöver inte vara förankrad i verkligheten.
Det är otroligt lätt att navigera fel när man har med socialtjänsten att göra, så mitt uttryckliga råd är att innan du har kontakt med socialtjänsten så ha ett samtal med en jurist så att du får korrekt vägledning och minskar risken att socialtjänsten ser en omsorgsbrist hos dig pga. din sambo.