• Anonym (Sandr­a765)
    Äldre 22 Dec 11:56
    1413 visningar
    12 svar
    12
    1413

    Ringa narkotikabrott

    Min man blev tagen av polisen för ringa narkotikabrott. Jag visste inget om detta men eftersom vi har barn så har vi fått en kallelse av socialen för samtal. Jag förstår att man måste genomföra detta möte och att det är bra att socialen kollar upp så att inte barnen far illa. Men för mig känns detta ändå riktigt jobbigt, jag har ju inte gjort något. Jag undrar om någon har erfarenhet om hur ett sånt här möte går till? Kommer socialen har kollat upp oss innan mötet? Jobb, lön, boende osv. Eller är det enbart min mans liv som kollas upp? Eller vet de inget om oss när vi kommer förutom anmälan? Vilka frågor kommer vi få? Kommer jag bli utfrågad?

    Kanske någon socionom som jobbar med detta som kan ge mig lite info eller någon som varit i samma situation?

    Tack!

  • Svar på tråden Ringa narkotikabrott
  • Anonym (soc)
    Äldre 22 Dec 12:07
    #1

    Dom kallar dig för att se om du visste det, för om du vet att din man är missbrukare och tillåter det i närheten av era barn så är du lika olämplig föräldrer som honom.

  • Anonym (sub)
    Äldre 22 Dec 12:09
    #2

    Och var beredd på att de kommer fråga ut dig rejält.. Varenda svar du ger kommer att vändas och vridas på, om du säger att du inte vet om hans problem kommer de att anse att du är olämplig som INTE hade en aning. De är totalt hänsynslösa.

  • Äldre 22 Dec 13:15
    #3
    Anonym (soc) skrev 2018-12-22 12:07:14 följande:
    Dom kallar dig för att se om du visste det, för om du vet att din man är missbrukare och tillåter det i närheten av era barn så är du lika olämplig föräldrer som honom.

    Finns inget i den texten som säger att personen ifråga har ett missbruk ens, om nu man är intresserad av den medicinska definitionen.
    Det enda vi vet är att personen fastnat med polisen för tillfället.


    När det kommer till SOC och detta, så är de livegna, ibland slår dom med hela armen, andra ggr så inget händer.


    hur många meter var det?
  • Anonym (jur)
    Äldre 22 Dec 13:37
    #4
    Anonym (soc) skrev 2018-12-22 12:07:14 följande:

    Dom kallar dig för att se om du visste det, för om du vet att din man är missbrukare och tillåter det i närheten av era barn så är du lika olämplig föräldrer som honom.


    Det är inte helt lätt att veta i förväg hur socialtjänsten reagerar, och det är lätt att göra fel i kontakten med denna många fall konstiga myndighet som inte behöver följa lagar och kan basera utredningar på rena lögner.

    Om du inte redan har ett juridiskt ombud skaffa det omedelbart så att du får det stödet du behöver och därmed minskar risken att du blir av med ditt barn.
  • Anonym (A)
    Äldre 22 Dec 13:38
    #5
    Anonym (jur) skrev 2018-12-22 13:37:08 följande:
    Det är inte helt lätt att veta i förväg hur socialtjänsten reagerar, och det är lätt att göra fel i kontakten med denna många fall konstiga myndighet som inte behöver följa lagar och kan basera utredningar på rena lögner.

    Om du inte redan har ett juridiskt ombud skaffa det omedelbart så att du får det stödet du behöver och därmed minskar risken att du blir av med ditt barn.
    Håller med
  • Anonym (Sandr­a765) Trådstartaren
    Äldre 22 Dec 14:03
    #6

    Ok. Men jag kommer såklart säga som det är, jag visste inget och har själv aldrig tagit droger och därmed inte gjort något fel. Så jag är inte orolig för att de ska ta barnen ifrån mig, de har inget på mig. Men eftersom jag aldrig har varit i den här situationen så vet jag inte vad jag har att vänta mig. Som sagt, någon som vet om de kollar upp allt de kan om mig innan mötet? Någon som vet om det ingår i rutinen?

  • Äldre 22 Dec 14:06
    #7
    Anonym (Sandra765) skrev 2018-12-22 14:03:36 följande:
    Ok. Men jag kommer såklart säga som det är, jag visste inget och har själv aldrig tagit droger och därmed inte gjort något fel. Så jag är inte orolig för att de ska ta barnen ifrån mig, de har inget på mig. Men eftersom jag aldrig har varit i den här situationen så vet jag inte vad jag har att vänta mig. Som sagt, någon som vet om de kollar upp allt de kan om mig innan mötet? Någon som vet om det ingår i rutinen?

    Vad handlar det om för drog?


    hur många meter var det?
  • Anonym (Sandr­a765) Trådstartaren
    Äldre 22 Dec 14:10
    #8

    Han blev tagen på en klubb med kokain i fickan och erkände brott.

  • Anonym (jur)
    Äldre 22 Dec 14:13
    #9
    Anonym (Sandra765) skrev 2018-12-22 14:03:36 följande:

    Ok. Men jag kommer såklart säga som det är, jag visste inget och har själv aldrig tagit droger och därmed inte gjort något fel. Så jag är inte orolig för att de ska ta barnen ifrån mig, de har inget på mig. Men eftersom jag aldrig har varit i den här situationen så vet jag inte vad jag har att vänta mig. Som sagt, någon som vet om de kollar upp allt de kan om mig innan mötet? Någon som vet om det ingår i rutinen?


    Ett gott råd, var inte naiv i kontakten med socialtjänsten.

    De flesta som inte har nära erfarenhet av socialtjänsten lever ofta i tron att det är en rättssäker verksamhet som lyssnar och kontrollerar att fakta stämmer men så är det inte. Socionomerna bygger det mesta av sitt handlande på en åsikt och den åsikten behöver inte vara förankrad i verkligheten.

    Det är otroligt lätt att navigera fel när man har med socialtjänsten att göra, så mitt uttryckliga råd är att innan du har kontakt med socialtjänsten så ha ett samtal med en jurist så att du får korrekt vägledning och minskar risken att socialtjänsten ser en omsorgsbrist hos dig pga. din sambo.
  • Anonym (Lugnt­)
    Äldre 22 Dec 18:55
    #10

    Har han inte åkt fast tidigare så är det hur lugnt som helst. Jag har varit med om samma.

    Bara att säga att du inte visste något. Din man får berätta att han blev erbjuden att prova . Men att de var en engångs grej.

    Det krävs mycket mer än så för att dom ska ta barnen ifrån "en"

    Du överreagerar.

  • Anonym (Sandr­a765) Trådstartaren
    Äldre 22 Dec 20:29
    #11

    Jag är inte rädd att de ska ta barnen ifrån mig. Jag undrar om de kommer kolla upp mig och min man innan mötet, så som arbete, boende m.m. Eller om de är helt oförberedda inför mötet? Någon som vet hur rutinerna brukar se ut för dessa mötet?

  • Anonym (Lugnt­)
    Äldre 22 Dec 22:11
    #12

    Dom kollar upp er. Men ni är ju inga galningar antar jag så de finns ju inget konstigt att hitta antar jag. ?

Svar på tråden Ringa narkotikabrott