• Anonym (Skämsöver_attinteförstå.)

Ni som är utbildade ingenjörer - förklara detta med derivata och derivator på enkel svenska!

Som jag förstått av vad jag läst är en Derivata inom matematiken en funktion som  mäter hastigheten av en förändring hos en annan funktion.

Men sen blev det rena grekiskan för mig när jag kom till exemplen på uträkningarna.

Det jag undrar är vilka förkunskaper i matematik man måste ha för att förstå detta för mig mycket komplicerade. Vad måste man ha studerat innan man kan förstå de olika komponenterna?

Nej, jag pluggar inte själv, men behöver känna till hela innebörden av vad Derivata/derivator är då jag behöver kunna förstå vad en kompis till mig som är utbildad ingenjör pratar om och tycker inte att vare sig Wikipedia eller andra sidor förklarar så man förstår fullt ut.

Någon som kan s.a.s. förenkla det hela så det blir förståeligt även för oss som inte är högutbildade?

• Svar på tråden Ni som är utbildade ingenjörer - förklara detta med derivata och derivator på enkel svenska!
  • annabellelee

Vad är det du vill veta??

Säg att du har en funktion som beskriver hur snabbt en bil kör vid en viss tidpunkt. Då visar derivatan hur hastigheten ändras vid samma tidpunkt, dvs derivatan är accelerationen. Om derivatan är negativ saktar bilen ner, är derivatan noll är hastigheten konstant dvs den saktar inte in eller ökar hastigheten, och är derivatan positiv ökar hastigheten och bilen kör snabbare och snabbare.

Motsvarande gäller om funktionen visar hur priset för en bara förändras eller befolkningen i ett land - då visar en positiv derivata att priset (eller befolkningen) ökar, är derivatan noll händer inget utan priset är konstant, och en negativ derivata visar att priset minskar.