• Pripps Vichy

    Hur kan chokladmjölk hålla sig så länge när vanlig mjölk går ut inom en vecka?

    Då och då köper jag chokladmjölk, mest för att ha som groggvirke. Vanlig mjölk går ju ut inom en vecka, men chokladmjölk kan jag ha stående i kylen i flera månader utan att den blir dålig.

    Är det så att choklad konserverar eller vad är grejen?

  • Svar på tråden Hur kan chokladmjölk hålla sig så länge när vanlig mjölk går ut inom en vecka?
  • annabellelee

    Chokladmjölken du köper görs antagligen av högpastöriserad mjölk, som håller längre.

    Högpastöriserad mjölk är mindre vanligt här, men betydligt vanligare i andra delar av Europa. När jag bodde i Frankrike köpte vi högpastöriserad mjölk och förvarade oöppnade paket flera veckor i rumstemperatur. Först när vi öppnat det ställde vi det i kylskåpet.

  • ThomasW
    annabellelee skrev 2018-12-24 15:47:58 följande:

    PS: chokladmjölk som groggvirke??!


    Dåligt sätt att förstöra spriten på.
  • Pripps Vichy
    annabellelee skrev 2018-12-24 15:47:58 följande:

    PS: chokladmjölk som groggvirke??!


    Då jag har halsbränna är mjölk lite neutraliserande för min mage och bra att blanda med för att det inte ska bli starkt som det blir om jag t.ex. skulle blanda med läsk eller juice.

    För övrigt tycker jag det är gott. Blir ju lite som att dricka Baileys.

  • Pripps Vichy
    ThomasW skrev 2018-12-24 16:46:35 följande:
    Dåligt sätt att förstöra spriten på.
    Gott ju. Det blir ju som att dricka Baileys.

  • Pripps Vichy
    annabellelee skrev 2018-12-24 15:47:21 följande:

    Chokladmjölken du köper görs antagligen av högpastöriserad mjölk, som håller längre.

    Högpastöriserad mjölk är mindre vanligt här, men betydligt vanligare i andra delar av Europa. När jag bodde i Frankrike köpte vi högpastöriserad mjölk och förvarade oöppnade paket flera veckor i rumstemperatur. Först när vi öppnat det ställde vi det i kylskåpet.


    Okej. Den chokladmjölk (Coco eller vad den heter) som jag har i kylen nu har stått där i 3 månader och är fortfarande god och fullt drickbar.

  • sysop
    annabellelee skrev 2018-12-24 15:47:21 följande:

    Chokladmjölken du köper görs antagligen av högpastöriserad mjölk, som håller längre.

    Högpastöriserad mjölk är mindre vanligt här, men betydligt vanligare i andra delar av Europa. När jag bodde i Frankrike köpte vi högpastöriserad mjölk och förvarade oöppnade paket flera veckor i rumstemperatur. Först när vi öppnat det ställde vi det i kylskåpet.


    Så ovanligt är det inte då det finns i de flesta butiker och heter H-Mjölk

    Arla H-Mjölk. God mjölk med extra lång hållbarhet. Mjölken är ultrapastoriserad och har därför en hållbarhet på 140 dagar och har en UHT-värmebehandling som gör att oöppnad förpackning kan förvaras i rumstemperatur.

    Sedan finns det något mitt i mellan och det är mjölk som är pastoriserad vid en högre temperatur än den vanliga mjölken.

    UHT-behandling
    Hoppa till navigeringHoppa till sök

    UHT (Ultrahög Temperatur). UHT-behandlade mjölkprodukter har hållbarhetsbehandlats genom värmebehandling vid cirka 135-140 °C i 2-4 sekunder och därefter förpackats aseptiskt. Syftet är att förstöra alla kvarvarande nedbrytande mikroorganismer och deras sporer på ett sådant sätt att de kemiska, fysiska och organoleptiska förändringarna är minimala. Hållbarheten på UHT-mjölk är ca 4 månader vid rumstempererad förvaring i oöppnad förpackning.


    UHT-behandling kallas också ultrapastörisering. UHT-mjölk får en viss bitter ?koksmak? som kan tas bort med tillsatser, t.ex. immobiliserat sulfhydryloxidas för att oxidera tioler. Livsmedlet måste anses vara hårt processat. UHT-mjölk är vanlig i Europa men inte i Sverige (UHT-mjölk förvaras i rumstemperatur i livsmedelbutiker på kontinenten). UHT-behandlad grädde och mjölk, som håller i 3 månader, är dock en vanlig produkt i storkök och på restauranger även i Sverige. Portionsförpackningarna innehåller även stabiliseringsmedel E331 (natriumcitrater).


    UHT-behandling av ekologisk mjölk är tillåten i flera länder. Skånemejerier har producerat UHT-mjölk för den engelska marknaden. I USA har skarp kritik riktats mot att UHT-behandlad mjölk får kallas ekologisk, t.ex. av företaget Next Generation i Wisconsin.


    Ur energisynpunkt är det viktigt att notera att en UHT-anläggning kostar mycket energi eftersom man ska upp i höga temperaturer. Å andra sidan slipper man kylanläggningar för att hålla mjölken kall.


    UHT-behandlad mjölk benämns H-mjölk och saluförs ibland under namnet kaffemjölk.


  • annabellelee
    sysop skrev 2018-12-24 17:44:18 följande:

    Ur energisynpunkt är det viktigt att notera att en UHT-anläggning kostar mycket energi eftersom man ska upp i höga temperaturer. Å andra sidan slipper man kylanläggningar för att hålla mjölken kall.

    UHT-behandlad mjölk benämns H-mjölk och saluförs ibland under namnet kaffemjölk.


    Det var väldigt praktiskt att kunna ha mjölk hemma utan att den tar upp plats i kylskåpet och måste drickas inom en vecka från inköp. Men det kändes lite konstgjort att ha mjölk stående i rumstemperatur. Sen var smaken inte den bästa heller. Jag köper den därför inte i Sverige.
  • annabellelee
    sysop skrev 2018-12-24 17:44:18 följande:

    Ur energisynpunkt är det viktigt att notera att en UHT-anläggning kostar mycket energi eftersom man ska upp i höga temperaturer. Å andra sidan slipper man kylanläggningar för att hålla mjölken kall.

    UHT-behandlad mjölk benämns H-mjölk och saluförs ibland under namnet kaffemjölk.


    Det var väldigt praktiskt att kunna ha mjölk hemma utan att den tar upp plats i kylskåpet och måste drickas inom en vecka från inköp. Men det kändes lite konstgjort att ha mjölk stående i rumstemperatur. Sen var smaken inte den bästa heller. Jag köper den därför inte i Sverige.
  • snedtak
    annabellelee skrev 2018-12-24 15:47:58 följande:
    PS: chokladmjölk som groggvirke??!
    Finns ju massa saker man kan göra. Puckomintuu, Oboy med cointreau, Whiskeychoklad med vispad grädde,...
  • Busarew

    finns något som heter konserveringsmedel och andra tillsatser

  • sysop
    snedtak skrev 2019-01-01 17:57:18 följande:
    Finns ju massa saker man kan göra. Puckomintuu, Oboy med cointreau, Whiskeychoklad med vispad grädde,...
    Blanda på jag tar fram glasen ;)
  • klyban

    Det räcker läsa innehållsförteckningen för få svar på den frågan.


    hur många meter var det?
Svar på tråden Hur kan chokladmjölk hålla sig så länge när vanlig mjölk går ut inom en vecka?