Anonym (H) skrev 2018-12-26 22:54:39 följande:
Starta en egen tråd?
Och hur ska jag som anonym, få hjälp av någon annan som är anonym i en annan Anonym tråd..?
Anonym (Rådgivare) skrev 2018-12-26 22:26:05 följande:
Såklart! Finns samboavtal? Något skrivet? Om inte räknas den antagligen som samboegendom och då får ni hälften var av övervärdet om bostaden skulle säljas och lånen lösas.
För att ta över lånen själv så måste du först göra en låneansökan på hela summan, om du inte har andra tillgångar för att lösa ut honom. Blir du beviljad kommer du få motsvarande hans del i lån också och kan därmed lösa ut honom med dessa pengar (lite kortfattat). Om du inte ska utöka lånet i samband med detta (alltså totala bolån jämfört med utgångsläget) behöver du inte ta ut nya pantbrev och då slipper du den kostnaden vilket ju är skönt. Han behöver skriva en överlåtelsehandling för att du ska stå som ensam ägare (förutsatt att ni äger gemensamt nu). Detta kan man få hjälp med av en jurist om man behöver.
Lycka till!
Vad jag kan komma ihåg har vi inte skrivit något.. Utan vi äger huset 50% var.
Du menar hela summan som vi har i lån just nu? Jag har inte tänkt att utöka lånet mer än vad det är på nu. Jag är rädd att de kommer tycka att jag tjänar för lite pengar..
Förut sas de att man skulle ha 10 000 kr kvar efter alla räkningar är betalda och det kommer inte jag ha... Jag jobbar inte heltid, då vi har ett barn med diagnos och som inte orkar vara på fritids efter skolan, barnet får rejäl ångest när det hänt och det går ut över hela familjen. Personligen orkar jag inte jobba heltid heller p.g.a. diverse krämpor. Men det skulle bli för jobbigt för barnet om vi båda valde nytt boende, eftersom det är väldigt jobbigt med förändringar. Jag vill att det ska finnas åtminstone en trygg punkt i allt detta.