Kan man ha två försahandskontrakt i samma stad?
Kan man ha förstahandskontrakt på två lägenheter i samma stad samtidigt, om lägenheterna är genom olika bolag? Jag vet en person som via ett av bolagen hade en lägenhet som övernattningslägenhet, men hennes andra bostad var i en annan stad. Det finns ingen information kring regler angående detta på något av bolagens hemsidor och de har stängt, så kan inte kontakta och fråga just nu.
Syftet är att hyra en lägenhet åt en närstående som inte uppfyller reglerna att själv kunna göra det men behöver en lägenhet relativt akut. Andrahandsuthyrning är bara tillåtet om man ska jobba/studera på annan ort, provbo som sambo eller liknande, så det är inte officiell andrahandsuthyrning vi ska göra, utan att jag hyr två lägenheter (den ena har jag redan) - bor och är folkbokförd i ena och den närstående bor i andra lägenheten men är inte folkbokförd på den. Skulle detta kunna funka? Frågan är inte om det är helt och hållet tillåtet eller inte utan huruvida det skulle kunna gå att göra så utan att det upptäcks, eller i alla fall utan att man blir av med kontraktet?