• Anonym (A)

Kan man ha två försahandskontrakt i samma stad?

Kan man ha förstahandskontrakt på två lägenheter i samma stad samtidigt, om lägenheterna är genom olika bolag? Jag vet en person som via ett av bolagen hade en lägenhet som övernattningslägenhet, men hennes andra bostad var i en annan stad. Det finns ingen information kring regler angående detta på något av bolagens hemsidor och de har stängt, så kan inte kontakta och fråga just nu.

Syftet är att hyra en lägenhet åt en närstående som inte uppfyller reglerna att själv kunna göra det men behöver en lägenhet relativt akut. Andrahandsuthyrning är bara tillåtet om man ska jobba/studera på annan ort, provbo som sambo eller liknande, så det är inte officiell andrahandsuthyrning vi ska göra, utan att jag hyr två lägenheter (den ena har jag redan) - bor och är folkbokförd i ena och den närstående bor i andra lägenheten men är inte folkbokförd på den. Skulle detta kunna funka? Frågan är inte om det är helt och hållet tillåtet eller inte utan huruvida det skulle kunna gå att göra så utan att det upptäcks, eller i alla fall utan att man blir av med kontraktet?

• Svar på tråden Kan man ha två försahandskontrakt i samma stad?
  • Anonym (A)
    Kjell2 skrev 2018-12-25 09:32:10 följande:

Du måste kolla med hyresvärdens regler

Men snälla, har du inget svar så svara inte. Har redan skrivit att det inte står något om detta på deras hemsidor och att de har stängt.
  • Oktobertjej

Skulle tro att det inte är okej. Det är ju ex. inte okej att ha en bostadsrätt och samtidigt hyra en hyresrätt, iaf inte i Göteborg där jag bor.

• Anonym (Psss)

När jag nu fixade en hyreslägenhet stod det att man inte får ha andra hyreslägenheter och inte heller äga bostadsrätt eller villa. Jag äger bostadsrätt och har ett år på mig att sälja och visa upp kontraktet. Har ett år på mig att sälja.

• Kjell2
    Anonym (A) skrev 2018-12-25 09:44:36 följande:

Men snälla, har du inget svar så svara inte. Har redan skrivit att det inte står något om detta på deras hemsidor och att de har stängt.

Ja, det kan gå, om inte värden säger nej. Vissa tillåter, andra inte. Alltså går det inte att svara på på din fråga.

Dumt att försöka mörka om reglerna förbjuder, risken är att man förlorar kontraktet.
  • Kjell2

Vissa värdar tillåter att nära anhörig bor i en lägenhet trotts att den som står på kontraktet har annan bostad i samma stad.

Typexempel är föräldrar som hyr till sina barn.

• annabellelee

Så här skriver Lawline:

Kan man ha två hyreskontrakt samtidigt?

2017-05-16 i HYRESRÄTT

FRÅGA

hej jag har försthandskontrakt och bor tillsammans men min dotter och hennes 1 årige son..Jag vill flytta till en mindre lägenhet och som hon kan inte hitta eget just nu kan inte bara slänga ut henne och barnbarnen,,Har jag rätt att stå på både min nuvarande lägenhet och en ny? Isåfall behöver jag vara skriven på den nye?Tack för svaret..

SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som utgångspunkt är det inte olagligt att ha flera lägenheter samtidigt. Du behöver bara vara folkbokförd på den adress du bor på, det vill säga där du tillbringar din dygnsvila (Se Folkbokföringslagen 6 och 7 §)

Även om det inte är olagligt riskerar du att ditt hyreskontrakt blir uppsagt om det kommer fram att du faktiskt inte bor där och dessutom är skriven på en annan bostad. Däremot kan du med hyresvärden undersöka möjligheten att hyra ut din nuvarande lägenhet till din dotter och barnbarn i andra hand.

• Anonym (A 2)
    Kjell2 skrev 2018-12-25 09:54:56 följande:
    Vissa värdar tillåter att nära anhörig bor i en lägenhet trotts att den som står på kontraktet har annan bostad i samma stad.

Typexempel är föräldrar som hyr till sina barn.
    Den erfarenheten har jag med
  • Anonym (Borgen)

Om det är ekonomin som gör att din närstående inte får lov att hyra så finns alternativet att du står som borgensman på hyreskontraktet. Kolla dock upp ordentligt vad det innebär så att du inte skriver på för något som du inte hade tänkt dig!

• Anonym (Nja)

Det finns egentligen inget lagligt hinder för att ha 2, eller fler, hyresbostäder, även på relativt nära håll från varandra. Men många hyresvärdar har som grundregel att prioritera den som har ett behov av bostad, vilket du utåt sett inte har.

Däremot är det du planerar olovlig andrahandsuthyrning, hur du än vill linda in det och hur fint det än är gentemot släktingen.

Svar på tråden Kan man ha två försahandskontrakt i samma stad?