• Snowflingan

Bf September 2019

Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

Här kan vi samlas, välkomna!

Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

• Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (Trean)
    Tigerkvinna skrev 2019-03-09 14:17:39 följande:

Ja det tycker ju jag med. För dom bokar ju in allt sent eftersom dom ligger en vecka efter. Nu får vi inte RUL förrens i v.22 :/ för dom har bokat rul till första dagen i v.21 som ju då är 3 dagar in i vecka 22...

Vart samma sak med KUB (nu ska vi inte göra det) men då skulle vi få gjort KUB i v.15 för dom tyckte att dom bokade kub i 13+3 men egentligen vart det ju då i 14+2 vilket ju skulle blivit för sent, trots att man påpekade det så sa dom bara ja men sista mens brukar stämma bra ändå så nu går vi efter det...

Också varit med om det att de hela tiden tar sista mens datum. Trots att i mitt fall gjorde jag ul för att fastställa graviditetslängden eftersom jag inte visste när jag excakt hade haft mens. Har påpekat det och då har de ändrat RUL datum. Min känsla är att de inte läser hela journalen- för bråttom. Inte rimligt med RUL v 22 så ring och be de göra rätt.
  • PetiteCherie

Tycker också det låter något sent att göra rutinultraljudet i v21+3. Trodde man gjorde mellan 19+0-21+0 men jag kan ha fel.

Tigerkvinna skrev 2019-03-09 14:17:39 följande:

Ja det tycker ju jag med. För dom bokar ju in allt sent eftersom dom ligger en vecka efter. Nu får vi inte RUL förrens i v.22 :/ för dom har bokat rul till första dagen i v.21 som ju då är 3 dagar in i vecka 22...

Vart samma sak med KUB (nu ska vi inte göra det) men då skulle vi få gjort KUB i v.15 för dom tyckte att dom bokade kub i 13+3 men egentligen vart det ju då i 14+2 vilket ju skulle blivit för sent, trots att man påpekade det så sa dom bara ja men sista mens brukar stämma bra ändå så nu går vi efter det...

• Tigerkvinna
    PetiteCherie skrev 2019-03-09 14:46:00 följande:

Tror att det är pga att MVCformulären är utformade så att det står såhär: beräknat datum enligt sista mens och beräknat datum enligt ultraljud (vilken är rutinultraljudet dem går efter). Det är dem två datum dem går efter och det som syns i journalen. Men det är dateringen på rutinultraljudet som kommer vara din rätta beräknade datum. Fostren är oftast lika stora vid v19 när rul görs så därför kan man gå på den dateringen bättre än sista mens. Är inte ofta sista mens stämmer klockrent på dagen med det rutinultraljudets beräknade datum. Sen är nog största skillnaden för Dig om du är i v9 eller v10. Själva vården i dessa veckor är precis densamma och ingen skillnad görs beroende på vecka i så tidig graviditet. Om dem ska ändra datum i din journal måste dem ju ändra datum på beräknat enligt sista mens, och där vill nog ingen vara och klicka i och ändra. Men för den gravida känns det ju tufft att ?backa? dagar eller så. Däremot efter RUL när dateringen är uppdaterad och mer säker, så kan ju veckorna börja vara avgörande (mer än för en själv) med tanke på foster överlevnad, insatser man gör på v22 eller v23 osv osv. Och då är det beräknat enligt ultraljud som gäller. Inte sista mens. Svårt skriva så bra känner jag men försökte iaf. Mvh barnmorska

Detta är ju med andra ord ett jätte dumt systemfel då typ? För som för mig då blir ju ultraljuden fel, RUL hamnar ju för sent och KUB om jag hade tackat ja till det hade ju varit helt värdelöst eftersom nackspalten antagligen varit påväg bort i v.15...

Sen har jag upplevt att vården har avrit annorlunda. För det känns som dom bryr sig mer om man är längre fram även i tidig graviditet. När jag låg inne sist var det en tjej inne som var i början på vecka 10, jag enligt ultraljudsdatering var i lite mer än halva v.10 men enligt deras sista mens bara i knappt halva v.9 och hennes magsmärta tog dom på större allvar än min med motiveringen att ja du är ju väldigt nära v.12 då kan det ju vara något som behöver kollas upp om du får plötsligt ont. Medan min magsmärta fick svaret ja men du är ju bara i v.9 då kan man ha lite växtvärkk och misfallsrisken är ju fortfarande stor när man är såpass många veckor ifrån v.12..Så jag på det sättet känns det som stor ksillnad att vara närmre eller längre bort ifrån v.12 då ett eventuellt misfall tas som allvarligare om man är närmre än den som är längre ifrån. Trots att dateringsmässigt med ultraljud som är säkrare så var jag i situationen ovan närmre v.12...
  • Tigerkvinna
    PetiteCherie skrev 2019-03-09 15:09:29 följande:

Tycker också det låter något sent att göra rutinultraljudet i v21+3. Trodde man gjorde mellan 19+0-21+0 men jag kan ha fel.

Jo man ska ju få göra det senast 21+0 men eftersom dom räknar på sista mens och inte ultraljudsdateringen så blir ju alltind förskjutet för mig med typ en hel vecka. Och ultraljudsdateringen stämmer väldigt bra med ägglossningstesterna, och tiden för då jag plussade. För med ultraljudsdateringen så ska befruktning ha skett på dag 8 i cykeln vilket stämmer väldigt bra med ägglossningsstickans peak för den kom på dag 9 och försvann på dag 10. Jag plussade på ÄL+12 enligt beräkning utifrån ägglossning vilket också är rimligt. Medan om jag ska räkna med sista mens då skulle jag ha plussat på ÄL+7 med vanliga stickor vilket känns typ omöjligt att plussa så tidigt. För då skulle ägget ha blivit befruktat och hunnit fästa på ett dygn och sen skulle hcg ha hunnits uttvecklas i tillräckligt hög mängd på 5 dagar. Man hör ju hur orimligt det låter..
  • Daphodil
    Tigerkvinna skrev 2019-03-09 15:35:28 följande:

Detta är ju med andra ord ett jätte dumt systemfel då typ? För som för mig då blir ju ultraljuden fel, RUL hamnar ju för sent och KUB om jag hade tackat ja till det hade ju varit helt värdelöst eftersom nackspalten antagligen varit påväg bort i v.15...

Sen har jag upplevt att vården har avrit annorlunda. För det känns som dom bryr sig mer om man är längre fram även i tidig graviditet. När jag låg inne sist var det en tjej inne som var i början på vecka 10, jag enligt ultraljudsdatering var i lite mer än halva v.10 men enligt deras sista mens bara i knappt halva v.9 och hennes magsmärta tog dom på större allvar än min med motiveringen att ja du är ju väldigt nära v.12 då kan det ju vara något som behöver kollas upp om du får plötsligt ont. Medan min magsmärta fick svaret ja men du är ju bara i v.9 då kan man ha lite växtvärkk och misfallsrisken är ju fortfarande stor när man är såpass många veckor ifrån v.12..Så jag på det sättet känns det som stor ksillnad att vara närmre eller längre bort ifrån v.12 då ett eventuellt misfall tas som allvarligare om man är närmre än den som är längre ifrån. Trots att dateringsmässigt med ultraljud som är säkrare så var jag i situationen ovan närmre v.12...

Precis, när det gäller fönstret för KUB blir det dumt. Min menscykel är 35 dagar, och jag vet när jag hade äl, så min BM skrev helt enkelt i remissen att jag hade sista mensen den 21 dec istället för 14e. Och alla kallelser har hamnat rätt hittills!
  • September89

Så konstigt det låter med beräkningen av veckor!

Jag har haft jätteoregelbunden mens så var osäker på hur långt gången jag var men på kub fick jag ett besked och då sa de att det BF datum som sattes på kub inte kommer att ändras vid senare ultraljud. Det stämmer alltså inte?

Enligt hur jag beräknat så gick jag in i vecka 12 samma dag som kub men blev flyttad till 12+6 (barnmorskans beräkning utifrån en normal cykel var 12+5 så det var ju närmre än min beräkning utifrån att jag haft flera längre cykler). Jag kan alltså bli tillbakaflyttad igen vid rul då trots att de sa vid kub att man inte blir det?

• Anonym (chockad!)

Ikväll är första ggn jag känt en liten gravidmage. Magen har ju varit större men är ju bara uppblåst men nu känner jag liksom som om det är en liten hård kula. Nästan som lite sammandragningar och den blir lite hårdare då och då.

Nån mer??

Går in i v 14 i morgon...

• Daphodil
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-09 21:54:36 följande:

Ikväll är första ggn jag känt en liten gravidmage. Magen har ju varit större men är ju bara uppblåst men nu känner jag liksom som om det är en liten hård kula. Nästan som lite sammandragningar och den blir lite hårdare då och då.

Nån mer??

Går in i v 14 i morgon...

Känner tvärtom haha. Min tidigare "gravidkula" känns mer som svullenhet tbh
  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-03-09 09:50:09 följande:

Nej jag hoppas inte heller att någfot hänt. Men tror också att på något sätt blir jag mer nojjig ju närmare ultraljudet jag kommer. Ska på UL om ca en vecka i 11+2 då vi också ska göra NIPT. Och min oro har liksom kommit i takt med tänk om vi inte ser något på ultraljudet nästa vecka, och när jag tänkt så så har jag börjat nojja över men tänk om symptomen håller på och försvinna?!? Och så har jag börjat nojja över tänk om jag får världens blödning nu precis i v.12...liksom snubbla på målsnöret med misfallsrisken..

Så samtidigt som det ska bli skönt att få gå på UL och se lilla pyret så är det också en källa till oro att tänk om det inte går bra..

Jag känner verkligen igen det där at oron stiger precis innan ett ul, antagligen för att man börjar föreställa sig olika skräckscenarier. Är nog en helt naturlig försvarsmekanism för att försöka hantera rädsla. Man får försöka göra annat som håller tankarna någorlunda lugna och bara försöka få tiden att gå dom sista dagarna tills man faktiskt vet. Försöka att inte gå in i känslan så mycket för då blir den bara värre...
  • Jojjans
    Tigerkvinna skrev 2019-03-09 13:37:53 följande:

Är det föressten någon här som jobbar inom vården eller vet varför man så envist använder sista mensen som datering på gravditeten? 

Jag har en mer exakt ultraljudsdatering från 2 ultraljud som daterat lika och dateringen nämns på flera ställen i journalen. Men så fort jag har kontakt med bm, dietist eller när jag är inne för dropp så använder dom envist ändå sista mens dateringen. Detta stör mig lite eftersom det ser ut som jag får vård i fel graviditetsvecka. Exempelvis sist jag var inne så när dom gick efter gamla dateringen så stod det gravditetsvecka 8+3 när jag egentligen var i 9+2 det är ju liksom skillnad på att vara i v.9 eller i v.10 tänker jag..

Jag frågade en bm om det ich det är för att många faktiskt inte har koll på ägglossning, och man då vill använda samma mätverktyg för alla. Sen är det ju ändå rul man till sist daterar efter så sista mens går man ju bara på i början.

Men jag retar mig också mycket på det och blev mycket nöjd när min datering (enligt äl och temp) stämde EXAKT med vul, men bm hade 5 dagar fel..
Svar på tråden Bf September 2019