• Snowflingan

Bf September 2019

Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

Här kan vi samlas, välkomna!

Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

• Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (chockad!)
    Jojjans skrev 2019-03-13 11:27:43 följande:

Åå vad underbart!! Fick du bra resultat med? Är så spänd inför fredag...

Ja faktiskt. Kromosom 13 och 18 lägsta sannorlikheten och kromosom 21 också väldigt låg. Var lite orolig pga min ålder men bm sa att vi hade väldigt låg risk på allt.
  • dreendo
    Daphodil skrev 2019-03-13 11:24:30 följande:

Mitt andra riktiga inköp blir nu en ny amningskudde, för jag har nu svårt att ligga plant och kudden blir ett skönt stöd.

Jag funderar också på att göra detta då jag framförallt börjar känna av lite foglossning och har svårt att hitta en skön position att sova i. Har du tittat ut någon?

Gjorde ul för ca 2 veckor sedan å allt såg bra ut, vd 1 sept nu istället. Nu känner jag tom lite då å då små sprattel där inne. Men det har inte varit en dans på rosor, har spytt så mycket att jag varit sjukskriven i perioder. Äter nu lergigan vilket hjälper mycket. Men är hemma ändå för dottern har influensan å min sambo är bortrest. Är såå trött på att vara hemma nu...

• Daphodil
    dreendo skrev 2019-03-13 15:26:46 följande:

Jag funderar också på att göra detta då jag framförallt börjar känna av lite foglossning och har svårt att hitta en skön position att sova i. Har du tittat ut någon?

Gjorde ul för ca 2 veckor sedan å allt såg bra ut, vd 1 sept nu istället. Nu känner jag tom lite då å då små sprattel där inne. Men det har inte varit en dans på rosor, har spytt så mycket att jag varit sjukskriven i perioder. Äter nu lergigan vilket hjälper mycket. Men är hemma ändå för dottern har influensan å min sambo är bortrest. Är såå trött på att vara hemma nu...

Jag ska köpa en från Rätt start. Vill ha en mjuk och "jämntjock", inte med små kulor som min förra, den är hur slapp som helst nu.

Låg och höll om ett extratäcke häromnatten, så skönt för hela kroppen!

Kul med bra ul. Mindre kul med kräkningar, hoppas det går över snart.
  • Anonym (chockad!)

Nu känns det lite bättre även om jag vill invänta RUL om 5 v ca för att vara säker på att allt ser bra ut! Men det hon kunde se i dag med hjärta, magsäck, hjärna, ben, armar, storlek osv såg bra ut så antar att det ser bra ut då också.

Det är lite lättare nu att kunna planera.

Jag tänkte berätta för chefen denna eller nästa vecka. Jag kommer ju gå redan i mitten av juni så är ju bra för dom om de har vikarie (börjar med 4 v semester och sedan havandeskapspenning). Vet redan nu att de har dåligt med folk MED mig medräknad!!

Sedan ska jag väl kanske berätta för lite vänner (bara två av mina närmaste som vet...). 

Jag vill även börja titta på lite grejer som vagn mm. Det kan ta ett tag att hitta nåt man verkligen vill ha.

Har ni några såna där "måste" saker när det gäller att ha hemma när bebisen kommer (förutom då säng, vagn och bilstol kanske).

Jag vill absolut har en bärsjal. Hade inte det till min första men han älskade vagnen. Min andra var galet tokig i att INTE vara i vagnen utan PÅ mig, så köpte en sjal sent om sider och det var det bästa jag gjort. Så vagn, bilstol, säng, bärsjal, lite kläder och en amningspump är nog mina måsten :) 

• Daphodil
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-13 16:09:05 följande:

Nu känns det lite bättre även om jag vill invänta RUL om 5 v ca för att vara säker på att allt ser bra ut! Men det hon kunde se i dag med hjärta, magsäck, hjärna, ben, armar, storlek osv såg bra ut så antar att det ser bra ut då också.

Det är lite lättare nu att kunna planera.

Jag tänkte berätta för chefen denna eller nästa vecka. Jag kommer ju gå redan i mitten av juni så är ju bra för dom om de har vikarie (börjar med 4 v semester och sedan havandeskapspenning). Vet redan nu att de har dåligt med folk MED mig medräknad!!

Sedan ska jag väl kanske berätta för lite vänner (bara två av mina närmaste som vet...). 

Jag vill även börja titta på lite grejer som vagn mm. Det kan ta ett tag att hitta nåt man verkligen vill ha.

Har ni några såna där "måste" saker när det gäller att ha hemma när bebisen kommer (förutom då säng, vagn och bilstol kanske).

Jag vill absolut har en bärsjal. Hade inte det till min första men han älskade vagnen. Min andra var galet tokig i att INTE vara i vagnen utan PÅ mig, så köpte en sjal sent om sider och det var det bästa jag gjort. Så vagn, bilstol, säng, bärsjal, lite kläder och en amningspump är nog mina måsten :) 

Mina måsten är vagn, bilstol, ett skötbord per våning, babynest, amningskudde, bärsele. Med ettan hade vi aldrig sjal, men det ser så mysigt ut så jag köpte en för typ 1 år sen att ha till nästa barn. Ska bli kul att testa!
  • dreendo
    Daphodil skrev 2019-03-13 15:47:30 följande:

Jag ska köpa en från Rätt start. Vill ha en mjuk och "jämntjock", inte med små kulor som min förra, den är hur slapp som helst nu.

Låg och höll om ett extratäcke häromnatten, så skönt för hela kroppen!

Kul med bra ul. Mindre kul med kräkningar, hoppas det går över snart.

Tack! Jag tycker det är svårt det där med amningskuddr. Jag hade en ganska fast förra gången från beemoo tror jag det heter. Den var för hård, men framförallt för stor runt om så det blev liksom ett hål mellan mig o kudden så hade inget stöd för bebben.

Hmm ska kolla runt lite på nätet vad som finns.

När vi ändå är inne på saker till bebbe å mamma, någon som har bra tips på bärsjal (och för den delen amningskudde) om man är ganska liten? Jag är 156 cm å ganska tunn så även sjalen å bärselen jag hade förra gången använde jag knappt för de var liksom för stora för mig.
  • Slovenka84
    Fruhs skrev 2019-03-13 11:32:28 följande:
    Idag var vi på kub ultraljudet, det var så skönt att få se den lilla bebisen må bra, Nackspalten och bebisen såg bra ut dock drog mina blod värden ned siffrorna på kub testet, har någon varit  med om detta tidigare? att blodvärdena visar sämre än vad bebisen mår. 
    Samma för mig, blodproverna och min ålder (34) men ultraljudet såg bra ut. Lämnade blod för NIPT för exakt 14 dagar sedan, väntar på svar. De skulle ta 14 dagar..
  • Fruhs
    Slovenka84 skrev 2019-03-14 10:56:05 följande:
    Samma för mig, blodproverna och min ålder (34) men ultraljudet såg bra ut. Lämnade blod för NIPT för exakt 14 dagar sedan, väntar på svar. De skulle ta 14 dagar..
    Vad fick du för resultat? Jag fick :301 och där står det låg risk, kan dock inte släppa tanken på att något ska va fel, barnmorskan sa att vi inte skulle oroa oss då bebisen såg fin ut, men blir så förvånad över blodresultaten, vad är de för fel på dom som gör att de drog ned värdet? Jag är 30 och när jag va gravid med pojkarna var ja 24 och 27 fick jag bra resultat.
  • Slovenka84
    Fruhs skrev 2019-03-14 11:13:09 följande:
    Vad fick du för resultat? Jag fick :301 och där står det låg risk, kan dock inte släppa tanken på att något ska va fel, barnmorskan sa att vi inte skulle oroa oss då bebisen såg fin ut, men blir så förvånad över blodresultaten, vad är de för fel på dom som gör att de drog ned värdet? Jag är 30 och när jag va gravid med pojkarna var ja 24 och 27 fick jag bra resultat.
    Jag fick 1:893 på T21. Blodproverna visar ju halterna av hCG bl.a. och om det är högt sänks det ju som jag förstått. Gjorde du NIPT?
  • Anonym (chockad!)
    Slovenka84 skrev 2019-03-14 10:56:05 följande:
    vad hade ni som hade "dåliga" värden, för värden?
Svar på tråden Bf September 2019