• Snowflingan

Bf September 2019

Jag har letat ett tag efter en tråd om bf i september och inte hittat någon så tänker jag att jag skapar en!

Här kan vi samlas, välkomna!

Lite om mig: 24åring som bor med min sambo i Stockholm, väntar första barnet efter ha försökt i 25 månader och ett missfall. Plussade rejält tidigt redan äl+7 på kvällen och har bf 2 september :D

• Svar på tråden Bf September 2019
  • Anonym (chockad!)

Jag är också väldigt nyfiken men bara för nyfikenhetens skull för jag är inte sådär att jag handlar massa innan och definitivt inte "tjej och kille" saker eftersom jag har en yngre son tex som älskar allt som har med rött, rosa och lila att gör ;) så väljer nog lite blandat till barnet själv kan bestämma :)

Vi har två grabbar här hemma sedan förut så, såklart skulle en tjej vara skoj men är övertygad om att det är en kille till...känner mig som en killmamma ;) haha haha men hoppas jag har fel :p men som sagt, bara barnet är friskt så är jag överlycklig!

Hört att på KUB testet, vid den åldern på fostret, så har tjejer en mer rund form på huvudet än vad killarna har...vet dock inte om det stämmer...

• Daphodil

V11-12 kände jag verkligen en stor skillnad, blev piggare och illamåendet blev mer sparsamt och milt. Men sedan tre dagar har jag mått jätteilla intermittent, ffa på kvällen, och idag är jag lika dränerat trött som tidigare veckor. Känns så trist, hoppas det är tillfälligt. Någon som känner igen sig, och hur blev det för er sen?

• September89
    Daphodil skrev 2019-03-16 17:46:07 följande:

V11-12 kände jag verkligen en stor skillnad, blev piggare och illamåendet blev mer sparsamt och milt. Men sedan tre dagar har jag mått jätteilla intermittent, ffa på kvällen, och idag är jag lika dränerat trött som tidigare veckor. Känns så trist, hoppas det är tillfälligt. Någon som känner igen sig, och hur blev det för er sen?

Jag hade en dipp i vecka 15 då jag kände att jag fick tillbaka illamåendet osv men det varade bara några dagar. Är nu i vecka 17 och mår bra igen, peppar peppar!
  • Daphodil
    September89 skrev 2019-03-16 18:07:11 följande:

Jag hade en dipp i vecka 15 då jag kände att jag fick tillbaka illamåendet osv men det varade bara några dagar. Är nu i vecka 17 och mår bra igen, peppar peppar!

Vad skönt!
  • Jojjans
    Anonym (chockad!) skrev 2019-03-16 16:43:06 följande:

Jag är också väldigt nyfiken men bara för nyfikenhetens skull för jag är inte sådär att jag handlar massa innan och definitivt inte "tjej och kille" saker eftersom jag har en yngre son tex som älskar allt som har med rött, rosa och lila att gör ;) så väljer nog lite blandat till barnet själv kan bestämma :)

Vi har två grabbar här hemma sedan förut så, såklart skulle en tjej vara skoj men är övertygad om att det är en kille till...känner mig som en killmamma ;) haha haha men hoppas jag har fel :p men som sagt, bara barnet är friskt så är jag överlycklig!

Hört att på KUB testet, vid den åldern på fostret, så har tjejer en mer rund form på huvudet än vad killarna har...vet dock inte om det stämmer...

Jag tänker som dig, är supernyfiken bara för att jag vill veta. Men klädmässigt köper jag absolut inte tydliga pojk-/flickkläder eller allt i blått/rosa så för den sakens skull spelar det ingen roll.

Men jag skulle gärna veta för att lättare kunna börja tänka på namn. Sen kommer vi inte bestämma oss helt förens bebisen är här, men lättare att begränsa sig till halva namnlistan iallafall.
  • Jojjans
    Tösen01 skrev 2019-03-16 08:23:30 följande:

Jag har valt Trygghansa! Ett självklart val då deras barnförsäkring är en av de bästa. Samt att hela familjen har Trygghansa. Den gäller från v. 16. Gällande fosterdiagnostik så är det så att alla försäkringar har undantag om avvikelser finns, tyvärr. Det skulle inte vara ekonomiskt försvarsbart annars anser dem. Skillnaden mellan v. 22-v.23 är inte av betydelse. Många regioner räddar inte barn förrän runt v. 23. Om det ör från v. 22 så kostar det ju inte föräldrarna något, vården är gratis. Det enda bortfallet är en veckas (om den kommer i v. 22) ersättningsbortfsll. Dock börjar den gälla i v. 23. Oavsett. Utomlands spelar ingen roll, när jag ringt runt och pratat med olika försäkringsbolag så täcker inte försäkringen tidig födsel i v. 23 utomlands. Vi pratar miljonbelopp. Sedan är de få länder som räddar så tidigt som vi gör. Därav bra att hålla sig i Sverige. Är det så te x med Trygghansa, att jag från v. 16 behöver vara inneliggande på sjukhus pga graviditetskomplikationer, så får jag ersättning för varje dag jag är på sjukhus. Från v. 23 även partnern om hen behöver vara "stöd" eller liknande,dock ej hela graviditeten. Min mamma tecknade tryggabarn till mig när jag föddes 1989, den bästa försäkringen då, vad den har varit bra! Fått ut säkert över 500 000 kr o ersättning pga mina sjukdomar och sjukhusvistelse, även min mamma när hln var tvungen att vara med. Snabba utbetalningar, inget krångel. Jag ringde bara och fråga om ersättning och de bad om tillåtelse att ta del av delar av min journal. Sedan 10 dagar senare fanns pengarna på mitt konto. Jag har även deras vuxenförsäkring, vilket ersätter mig fortfarande när jag är sjuk. Haha nu låtee jag som en säljare på Trygghansa, men jag vill gärna lyfta fram företag som är duktiga. Tyvärr finns det baksidor på alla företag, så alla har säkert inte min åsikt eller upplevelse. Dock är det så, ju mer man undersöker innan tecknad försäkring, desto mer undantag kan man få. Gäller både djur och människor.

Ok, så då spelar det ingen roll ifall man har försäkring innan tex KUB och Nipt eftersom försäkringarna har undantag för dom diagnosers man kan se där menar du?

Känner att vi måste läsa på mer helt enkelt...
  • Jojjans

Vi har precis köpt ett stort sommarhus med stora renoveringsbehov och mitt i allt det blev jag ju såklart orolig för vad det innebär att bära och kånka och bygga medan man är gravid. Tycker att alla svenska sidor och dom flesta barnmorskor säger att lyft inte är en risk mer än för den gravida kroppen osv, men mitt missfall i vecka 16 startades efter 2 veckor av enorm stress och mycke tunga lyft på jobbet så jag har velat läsa mer.

Nu hittade jag en dansk studie som kanske inte är helt aktuell för de flesta av oss eftersom vi inte längre är i tidig graviditet. Men ändå värt att tänka på att rekommendationer förändras och det som är sanning ena dagen behöver inte vara det nästa.

Tycker (för) mycket av ansvaret läggs över på den enskilda gravida kvinnan. Typ ?känn efter vad som känns ok i din kropp så är det ingen fara?. Hur ska man veta det? Hade önskat att det fanns tydligare riktlinjer och tydliga begränsningar baserat på forskning.

www.suntarbetsliv.se/forskning/fysisk-arbetsmiljo/tunga-lyft-risk-for-missfall-enligt-forskning/

• Anonym (Ovetande nr 3)

Plussde 19 februari.. helt ovetande att jag va gravid. Trodde jag hade fått infuensan o var trött av de. Så vi gjorde ett tidigt ultraljud o va då 10 veckor gången. Detta är 3:e barnet för oss har en pojke född 07 och en tjej född 09 så nu blir det en sladdis i september????

Gjort Kup test men det ångrar jag nästan att jag gjorde blev bara nervös av de.. behövde inte göra de, men alla blir erbjudna att göra de i vårt landsting. Nackspalten va lite för mycke (lång) därav ett extra blodprov efter de och det visade att barnet är friskt och vi fick även reda på könet då...

Har varit och är fortfarande väldigt illamående o trött.. min dotter som snart fyller 10 är väldigt hjälpsam. Plockar undan o hjälper mig med disken och stödning.

Nu inväntar vi nästa umtraljud v18 ca 4 veckor kvar.. få se om BF stämmer 18 september.

• Tösen01
    Jojjans skrev 2019-03-17 07:58:47 följande:

Ok, så då spelar det ingen roll ifall man har försäkring innan tex KUB och Nipt eftersom försäkringarna har undantag för dom diagnosers man kan se där menar du?

Känner att vi måste läsa på mer helt enkelt...

Precis, allt som kommer fram innan försäkringen börjar gälla blir undantag. Men om man skulle välja exempelvis trygghansa, så kan man välja att göra NIPT i v. 16, även om det då är något galet, gäller försäkringen. Då "skadan" uppstod eller kom fram efter atr försäkringen tecknades.
  • Anonym (chockad!)

Hur var era bebisar när ni var på KUB? Lugna eller väldigt aktiva?

Svar på tråden Bf September 2019