Inlägg från: Schack73 |Visa alla inlägg
  • Schack73

Klippa med sonen

mammatill6 skrev 2018-12-26 09:36:50 följande:

Förstår ändå inte vad erat umgänge har med läxorna att göra? Om du inte kan hjälpa honom med läxorna kan du bara umgås för att äta sushi? Då tror jag ni/din son har större problem än skolan.

Är faktiskt inne på pappans linje. Kan mycket väl vara så att det faktiskt är du som är boven i dramat. Vissa personer klarar absolut inte av krav, så fort det blir ett krav med skolan blir det ett problem och ger ångest. För om jag anstränger mig och inte lyckat tillräckligt bra som mamma vill har jag ju misslyckats. Om jag istället inte gör det är jag bara lat.

Min dotter är precis sådan. Vi försökte i många år med att sätta upp mål, puscha om läxor, allt man tror man ska göra. Och allt med skolan gav bara ångest. och hon kände sig konstant misslyckad, 

Sen släppte vi allt med det. Vi uppmuntrar och berömmer, har koll vad hon har och frågar om hon behöver hjälp, men ställer inga krav. Och vilken skillnad, hon har totalt höjt nästan 100 i meritpoäng senaste åren. 

Hur uppmuntrar och berömmer ni utan att det finns krav eller förväntningar bakom? Har hon haft problem med närvaro i skolan eller är det bara med läxor? Jag tror min son är likadan.
Svar på tråden Klippa med sonen