Inlägg från: mammatill6 |Visa alla inlägg
  • mammatill6

Klippa med sonen

Förstår ändå inte vad erat umgänge har med läxorna att göra? Om du inte kan hjälpa honom med läxorna kan du bara umgås för att äta sushi? Då tror jag ni/din son har större problem än skolan.
    Är faktiskt inne på pappans linje. Kan mycket väl vara så att det faktiskt är du som är boven i dramat. Vissa personer klarar absolut inte av krav, så fort det blir ett krav med skolan blir det ett problem och ger ångest. För om jag anstränger mig och inte lyckat tillräckligt bra som mamma vill har jag ju misslyckats. Om jag istället inte gör det är jag bara lat.
    Min dotter är precis sådan. Vi försökte i många år med att sätta upp mål, puscha om läxor, allt man tror man ska göra. Och allt med skolan gav bara ångest. och hon kände sig konstant misslyckad, 
    Sen släppte vi allt med det. Vi uppmuntrar och berömmer, har koll vad hon har och frågar om hon behöver hjälp, men ställer inga krav. Och vilken skillnad, hon har totalt höjt nästan 100 i meritpoäng senaste åren. 

• mammatill6
    PetraR skrev 2018-12-26 10:04:37 följande:

Det jag pratar om ör ju inte att bryta helt med sonen utan att bara släppa taget om bilden om att han och hans pappa ska förstå, det jag tror på, att man måste anstränga sig för att lyckas och därmed kunna klappa sig själv på axeln och få en känsla av att man är på en bra väg framåt.

Pappan säger att bara att sonen får stå sitt kast och att han till slut ska inse att han måste anstränga sig. Det kanske stämmer, men hur mkt trögare blir inte livet om man måste starta om helt och läsa på komvux sen för att kunna komma nån vart?

Nej, min son är inte så intresserad av att umgås med oss föräldrar och det ser jag som ett resultat av två saker. Han är tonåring, han umgås hellre med kompisar och det är helt normalt. Han har tillåtits spela mycket dataspel vilket gjort honom till en person som har lite svårt för detta med den sociala koden.

Det är lätt för en vuxen men insikt att säga att man behöver lyckas. Men i att lyckas finns också rädslan att misslyckas. Och så länge man inte får misslyckas med föräldrars tillåtelse vågar man inte alltid lyckas.
  • mammatill6

Jag tjatar aldrig om att du måste göra läxor. Jag säger aldrig till henne att hon måste plugga inför prov. _Jag talar inte om för henne hur viktigt det är att prestera bra i skolan, hur viktigt det är med betyg.
    Jag frågar istället om hon behöver hjälp med läxorna. När hon pratar om prov frågar jag istället hur det känns, om hon känner att hon har koll. Då tänker hon till själv och pluggar om hon behöver. *Har hon gjort ett prov frågar jag inte efter resultatet direkt, istället frågar jag hur hon tyckte det gick, om hon är nöjd. Det är så lätt att man frågar efter resultat och så blir man själv som förälder besviken för man tycker att det borde gått bättre. Och det läser barnen så lätt av och så tolkar de det som att de gjort mamma besviken.
    Jag sitter med henne och går igenom betygen så får hon själv berätta vad hon tycker, vilka hon vill satsa på att höja och pratar om vad som krävs.
    Men absolut inga krav, och detta har gjort att vi gått från idelt tjat om läxor och prov, ångest inför skolan, haft noll koll och knappt klarat godkänt i många ämnen till att hon har full koll själv. Hon tar fullt ansvar,pluggar självmant, frågar om hon behöver hjälp och hon går snart ut 9:an med betyg hon kan komma in på det gymnasiet hon vill med,

Svar på tråden Klippa med sonen