• silverinterior

Förlovningsring i vitguld

Hej!

Jag har precis förlovat mig (igår!) och jag har nu en jättefin diamantring i vitguld. Och nu är jag extremt orolig att jag ska förstöra den, haha. Det är en nickelfri ring i vitguld som är ronderad. 

Min plan är att alltid ta av den när jag tvättar händerna, använder hudkräm, duchar, lagar mat, sover och har på mig vantar. Om jag har på mig vantar kanske diamanten lossnar??! Och när jag tvättar händerna kanske den glansiga ytan förstörs?

Hur gör ni som har förlovningsring i guld/vitguld och hur ofta tar ni av den?
    Förstörs ytan av tvål ?

Ladda gärna upp bild på era ringar, det är så roligt att se andras vackra ringar Skrattande

• Svar på tråden Förlovningsring i vitguld
  • Anonym (Anonym)
    silverinterior skrev 2018-12-26 17:37:44 följande:

Hej!

Jag har precis förlovat mig (igår!) och jag har nu en jättefin diamantring i vitguld. Och nu är jag extremt orolig att jag ska förstöra den, haha. Det är en nickelfri ring i vitguld som är ronderad. 

Min plan är att alltid ta av den när jag tvättar händerna, använder hudkräm, duchar, lagar mat, sover och har på mig vantar. Om jag har på mig vantar kanske diamanten lossnar??! Och när jag tvättar händerna kanske den glansiga ytan förstörs?

Hur gör ni som har förlovningsring i guld/vitguld och hur ofta tar ni av den?
    Förstörs ytan av tvål ?

Ladda gärna upp bild på era ringar, det är så roligt att se andras vackra ringar Skrattande

Alltså först, du tror väl ändå inte att diamant, ett av världens hårdaste material, kan skadas av tvål...?

Jättefin ring, men inte så praktisk. Just det där du säger med vantar t ex, annars kan du väl ha den på, kanske ta av när du har handcreme då förstås. Diamanten ska absolut inte kunna lossna om du har vantar, däremot lär du inte hitta annat än möjligen extremt rymliga tumvantar för att ens kunna ha några på.

Om du är orolig för att ytan ska mattas kan du köpa diamanttvätt hos guldsmeden, det lurade de på min man när han köpte örhängen till mig.
  • Anonym (J)

Varför köper man dyra smycken med stora opraktiska stenar som man är rädd för att förstöra? Det är väl mycket bättre med en billigare variant som tål att has på 24/7?

Hade en silverring i 5 år, inte en enda repa. Sen hade jag en tunnare vitguld (sades det att det var iallafall) ring på mig dygnet runt i 2 år som liten tonåring, inte ens då blev den dålig.

Mitt råd är att byta ring helt enkelt!

• Tomelilla15

Att ta av den hela tiden låter jobbigt. Är det inte större risk att den tappas bort då? Använd den och skulle den på något sätt bli skadad så går det att laga.

• Lilyje

Vad är det för mening med att ha en förlovningsring eller vigselring om man ska ta av den hela tiden?

Både min förlovningsring och vigselring är i vitguld, och har inte ens tänkt tanken på att man skulle behöva ta av dom.

Gifta i 3 år och ser fortfarande ut som nya. Vigselringen var även min svärmors vigselring när hon var gift med svärfar, så den har blivit använd i 25+ år och ser fortfarande ut som ny..

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Emms)

Wow vilken vacker ring.. Jag har planerat att byta ut min vigselring och kommmer att köpa  något liknande. Jag har också hört att man ska ta av ringen när man tvättar händerna dushar eller jobbar med händerna så att man inte skadar diamanten. Det kan du ju göra men ta aldirig av dig ringen när du är på offentlig toalett. Då är risken stor att du glömmer den. Jag kan inte tänka mig att det blir så mycker sämre för att man tvättar sig med ringen på. (jag har lite mindre diamanter i min nuvarande ring men tvättar alltid mina händer med ringen på och de glänser fint) Däremot att stå och handdiska kanske inte är så bra (med risk för att stöta emot diamanten).

• Anonym (Emms)

Vad gäller handskar klurar jag lite på samma vad gäller att köpa en en enstensring med diamant. Jag har läst vad andra har skrivit på forum att de vrider ringen lite åt sidan ( så att stenen kommer åt sidan och inte står rakt upp). Däremot kan du kanske inte ha smala skinnhandskar utan får ha fingervantar eller så. Inte så praktisk ring men om du inte bor i Norrland så kanske du större delen av året ändå inte har vantar/hanskar på dig?

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Emms) skrev 2018-12-27 07:45:59 följande:

Däremot att stå och handdiska kanske inte är så bra (med risk för att stöta emot diamanten).

En till som tror att ett av världens hårdaste material (som man använder för att t ex borra i betong med) skadas av att slå emot insidan av en diskho? x) Vad är det med folk numera...

Håller med om att det är en superfin ring verkligen men fruktansvärt opraktisk. Du får helt enkelt inte in den i ett par vanliga fingervantar heller, snarare lär du förstöra dem till slut.

Byt ring. Den är inte praktisk på nåt sätt, om du inte vill ha den i en kedja runt halsen.
  • Anonym (Ika)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-12-27 08:53:50 följande:

Håller med om att det är en superfin ring verkligen men fruktansvärt opraktisk. Du får helt enkelt inte in den i ett par vanliga fingervantar heller, snarare lär du förstöra dem till slut.

Byt ring. Den är inte praktisk på nåt sätt, om du inte vill ha den i en kedja runt halsen.

Har en liknande med en större sten, och det är inga problem alls. I alla vanliga handskar och fingervantar går den in fint. Även i plastvantar typ lab/städvantar om de inte är gamla eller både tunna/dåliga och obekvämt tajta (då kan ringen riva sönder materialet). Enda är om man är jätteförtjust i såna riktigt tighta skinnvantar skulle jag säga. Har faktiskt ett par såna. I dem vänder jag oftast ringen så att stenen är mot handflatan. Men om jag glömmer det är det inte slutet på världen.

Fodret på handskarna och ringen har bägge hållit i 5 år utan att visa tecken på att vara på väg att fördärvas.
  • Anonym (Klassisk)

Hej

Håller med om att den är opraktisk. Mycket fin dock.

Är det ett ordentligt hantverk borde du inte ha några problem med den. Lämna in den hos guldsmed någon gång och be dom Se över den om du är orolig.

Själv hade jag önskemål om en stålring pga att jag alltid vill ha den på mig och satsar på en liknande till giftermål. Inte sagt att hanblommor komma billigt undan han ska allt få lägga krut på morgongåvan????

• Anonym (Klassisk)

Det beror ju lite på hur man använder händerna med, jag jobbar t ex mycket med händerna o hade aldrig vågat gå runt med något dyrbart till vardags.

Svar på tråden Förlovningsring i vitguld