• silverinterior

Förlovningsring i vitguld

Hej!

Jag har precis förlovat mig (igår!) och jag har nu en jättefin diamantring i vitguld. Och nu är jag extremt orolig att jag ska förstöra den, haha. Det är en nickelfri ring i vitguld som är ronderad. 

Min plan är att alltid ta av den när jag tvättar händerna, använder hudkräm, duchar, lagar mat, sover och har på mig vantar. Om jag har på mig vantar kanske diamanten lossnar??! Och när jag tvättar händerna kanske den glansiga ytan förstörs?

Hur gör ni som har förlovningsring i guld/vitguld och hur ofta tar ni av den?
    Förstörs ytan av tvål ?

Ladda gärna upp bild på era ringar, det är så roligt att se andras vackra ringar Skrattande

• Svar på tråden Förlovningsring i vitguld
  • Anonym (Hm)

Fin ring! Min ring är på 24/7 och den ser bra ut än. Dom gångerna den åker av är när jag färgar håret, planterar blommor eller ska knåda deg..och jag använder vantar med min ring, ser inte riktigt vad problemet skulle vara med det, vanten är ju lixom töjbar? och fastnar vanten så är det snarare vanten än ringen som skulle gå sönder, typ släppa en tråd eller så..

• Anotherone

Jättefin ring!
    När vi skulle välja ringar så ville jag prompt ha vitguld eftersom jag tycker det är finast. Egentligen gillar jag silver mycket bättre än guld men det gillade inte min man så kompromissen blev vitt guld. Men så fick maken veta att det tydligen är väldigt mjukt och lätt skadas. Och i och med att han arbetar med sånt där man antingen måste ta av smycken eller i varje fall vara försiktig så att de inte förstörs så bytte vi riktning igen och valde titan. Sjukt nöjda!
    Bland de hårdaste metallerna, bra hållbarhet, går att få matt eller slipa upp som silver/vitguld och väldigt snyggt och stilrent.
    Så vi har båda förlovningsringar i titan och sen när vi gifte oss fick jag en vigselring från samma ställe;
    titanringar.se/kategori/titanringar/diamantringar/ 

• Anonym (Emms)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-12-27 08:53:50 följande:
    En till som tror att ett av världens hårdaste material (som man använder för att t ex borra i betong med) skadas av att slå emot insidan av en diskho? x) Vad är det med folk numera...

Håller med om att det är en superfin ring verkligen men fruktansvärt opraktisk. Du får helt enkelt inte in den i ett par vanliga fingervantar heller, snarare lär du förstöra dem till slut.

Byt ring. Den är inte praktisk på nåt sätt, om du inte vill ha den i en kedja runt halsen.
    Det är sådan info som jag fått. Jag förlitar mig självklart på att de som säljer juveler dagligen kan sin sak, 
  • Caitlin Deschanel

Här är min vitguldsring, har haft den i strax över ett år nu och den är fortfarande lika blank och fin. Har den alltid på mig förutom när jag färgar håret.. I början var det ovant eftersom den sticker upp så mycket. När jag använder tighta vantar snurrar jag den så stenen ligger åt sidan.

• silverinterior
    Anonym (Anonym) skrev 2018-12-26 19:55:16 följande:
    Alltså först, du tror väl ändå inte att diamant, ett av världens hårdaste material, kan skadas av tvål...?

Jättefin ring, men inte så praktisk. Just det där du säger med vantar t ex, annars kan du väl ha den på, kanske ta av när du har handcreme då förstås. Diamanten ska absolut inte kunna lossna om du har vantar, däremot lär du inte hitta annat än möjligen extremt rymliga tumvantar för att ens kunna ha några på.

Om du är orolig för att ytan ska mattas kan du köpa diamanttvätt hos guldsmeden, det lurade de på min man när han köpte örhängen till mig.
    haha, nej klart jag inte menade att jag tror att själva diamanten skadas av tvål. Vill mest inte slita på klorna som håller upp den i onödan då jag hört att diamanten kan lossna Flört

Jag har hört nu i efterhand att just vitt guld är väldigt känsligt och har därför funderat över hur metallen reagerar när den kommer i kontakt med tex tvål eller kräm, vill inte ha några missfärgningar på ringen det första som händer. Om det bara är rodieringen som förstörs så spelar det inte så stor roll då det alltid går att rodiera om om man vill.

Tack för tipset med diamanttvätt, ska kolla upp det.
  • silverinterior
    Anonym (J) skrev 2018-12-27 03:15:10 följande:

Varför köper man dyra smycken med stora opraktiska stenar som man är rädd för att förstöra? Det är väl mycket bättre med en billigare variant som tål att has på 24/7?

Hade en silverring i 5 år, inte en enda repa. Sen hade jag en tunnare vitguld (sades det att det var iallafall) ring på mig dygnet runt i 2 år som liten tonåring, inte ens då blev den dålig.

Mitt råd är att byta ring helt enkelt!

Anledningen till att jag vill ha en ring med sten är för att förlovningsring och smycken i almänhet är väldigt viktigt för mig och jag har alltid drömt om en klassisk ring, tycker det är så fin och vill inte byta! Jag har inget emot att behöva ta av mig den då och då pågrund av vantar.

Absolut, det hade ju varit mer praktiskt med en slät ring :) Det blir en slät ring utan stenar som alliansring! Oavsett, min oro ligger egentligen inte på själva diamanten utan på metallen då jag hört historier om att det slits fort, ville mest ha råd angående vad metallen tål och inte tål.

Oj men i såfall behöver jag nog inte tänka så mycket på att vitguldet kan förstöras!
  • silverinterior
    Tomelilla15 skrev 2018-12-27 05:02:40 följande:

Att ta av den hela tiden låter jobbigt. Är det inte större risk att den tappas bort då? Använd den och skulle den på något sätt bli skadad så går det att laga.

Klokt svar.. Ja lite metall och sten klart det går att laga och till och med ersätta om det skulle gå riktigt illa vilket jag inte tror. Möjligtvis kanske det bara är rodieringen som slits och då är det ju inga problem.. 

Kommer inte ta av den på offentliga platser. men vid dusch åker den av då jag inte vill trassla in den i håret!
  • silverinterior
    Lilyje skrev 2018-12-27 05:55:00 följande:

Vad är det för mening med att ha en förlovningsring eller vigselring om man ska ta av den hela tiden?

Både min förlovningsring och vigselring är i vitguld, och har inte ens tänkt tanken på att man skulle behöva ta av dom.

Gifta i 3 år och ser fortfarande ut som nya. Vigselringen var även min svärmors vigselring när hon var gift med svärfar, så den har blivit använd i 25+ år och ser fortfarande ut som ny..

Vad skönt att höra! Kul att din ring fortfarande är så fin jag hoppas min håller sig lika fin. Antar då att jag inte behöver va så försiktig med den :)

En fundering.. Tar du inte av ringen när du städer med olika redgöringsmedel, eller om du badar i pool/havet?
  • silverinterior
    Anonym (Emms) skrev 2018-12-27 07:48:55 följande:

Vad gäller handskar klurar jag lite på samma vad gäller att köpa en en enstensring med diamant. Jag har läst vad andra har skrivit på forum att de vrider ringen lite åt sidan ( så att stenen kommer åt sidan och inte står rakt upp). Däremot kan du kanske inte ha smala skinnhandskar utan får ha fingervantar eller så. Inte så praktisk ring men om du inte bor i Norrland så kanske du större delen av året ändå inte har vantar/hanskar på dig?

Så långt hade jag faktiskt inte tänkt, det ska jag testa. Nej jag bor inte i norrland, har endast vantar på när jag är ute och traskar med mina hundar på vintern, och då har jag oftast tumvantar så jag tror absolut att det skulle fungera att vrida på ringen :)
  • silverinterior
    Anonym (Emms) skrev 2018-12-27 07:45:59 följande:

Wow vilken vacker ring.. Jag har planerat att byta ut min vigselring och kommmer att köpa  något liknande. Jag har också hört att man ska ta av ringen när man tvättar händerna dushar eller jobbar med händerna så att man inte skadar diamanten. Det kan du ju göra men ta aldirig av dig ringen när du är på offentlig toalett. Då är risken stor att du glömmer den. Jag kan inte tänka mig att det blir så mycker sämre för att man tvättar sig med ringen på. (jag har lite mindre diamanter i min nuvarande ring men tvättar alltid mina händer med ringen på och de glänser fint) Däremot att stå och handdiska kanske inte är så bra (med risk för att stöta emot diamanten).

Tack! Ringar med sten i är fantastiskt fint så det tycker jag du ska göra om du vill ha en! Hos vissa guldsmeder kan man till och med ta den ringen man redan har och lägga till en diamant.

Ja jag har hört att klorna som håller upp diamanten slits med tiden och därför ska man väll undvika att utsätta ringen för vissa aktiviteter. Dock kan man ju lämna ringen på kontroll med jämna mellanrum för att undvika det :)

Är det vitguld du har? 
  • silverinterior
    Anonym (Anonym) skrev 2018-12-27 08:53:50 följande:
    En till som tror att ett av världens hårdaste material (som man använder för att t ex borra i betong med) skadas av att slå emot insidan av en diskho? x) Vad är det med folk numera...

Håller med om att det är en superfin ring verkligen men fruktansvärt opraktisk. Du får helt enkelt inte in den i ett par vanliga fingervantar heller, snarare lär du förstöra dem till slut.

Byt ring. Den är inte praktisk på nåt sätt, om du inte vill ha den i en kedja runt halsen.
    Nej jag kommer inte att byta ring ;) 
  • silverinterior
    Anonym (Hm) skrev 2018-12-27 15:16:48 följande:

Fin ring! Min ring är på 24/7 och den ser bra ut än. Dom gångerna den åker av är när jag färgar håret, planterar blommor eller ska knåda deg..och jag använder vantar med min ring, ser inte riktigt vad problemet skulle vara med det, vanten är ju lixom töjbar? och fastnar vanten så är det snarare vanten än ringen som skulle gå sönder, typ släppa en tråd eller så..

Tack, blir mer och mer positiv till vitt guld när jag får sånna här svar! Jag kommer framöver ha den på, förutom vid dusch och när jag sover, och ja.. när jag använder kemikalier av något slag. Om det nu händer något med den så kan jag ju skicka in den på underhåll hos guldsmeden men vad dom flesta säger så verkar metallen va väldigt hållbar trotts allt.
  • silverinterior
    Anotherone skrev 2018-12-27 15:41:15 följande:

Jättefin ring!
    När vi skulle välja ringar så ville jag prompt ha vitguld eftersom jag tycker det är finast. Egentligen gillar jag silver mycket bättre än guld men det gillade inte min man så kompromissen blev vitt guld. Men så fick maken veta att det tydligen är väldigt mjukt och lätt skadas. Och i och med att han arbetar med sånt där man antingen måste ta av smycken eller i varje fall vara försiktig så att de inte förstörs så bytte vi riktning igen och valde titan. Sjukt nöjda!
    Bland de hårdaste metallerna, bra hållbarhet, går att få matt eller slipa upp som silver/vitguld och väldigt snyggt och stilrent.
    Så vi har båda förlovningsringar i titan och sen när vi gifte oss fick jag en vigselring från samma ställe;
    titanringar.se/kategori/titanringar/diamantringar/ 

Tack! :)

Precis! Jag och min festman har också diskuterat olika metaller men jag har verkligen fallit för vitt guld då rött guld inte faller mig i smaken. Det är verkligen en hel jungel av olika metaller när man ska köpa ringar! Jag kommer nog inte byta min ring men om det skulle bli aktuellt så kanske det blir titan, eller palladium.

Våra ringar är köpa från en guldsmed som inte erbjuder titan men däremot platinum och palladium. Palladium ska tydligen också vara ett mycket hårt material. 

Varken jag och min kille jobbar just nu inte med grövre hantverk så vi stårt än sålänge fast vid vitt guld :) 
  • silverinterior
    Anonym (Emms) skrev 2018-12-27 17:21:23 följande:
    Det är sådan info som jag fått. Jag förlitar mig självklart på att de som säljer juveler dagligen kan sin sak, 
    Juvelerare menar nog att det är den hårdaste stenen av de stenar man använder i just smycken :) Men det är inte det hårdaste materialet som finns ute i naturen.
  • silverinterior
    Caitlin Deschanel skrev 2018-12-27 18:13:46 följande:

Här är min vitguldsring, har haft den i strax över ett år nu och den är fortfarande lika blank och fin. Har den alltid på mig förutom när jag färgar håret.. I början var det ovant eftersom den sticker upp så mycket. När jag använder tighta vantar snurrar jag den så stenen ligger åt sidan.

Vacker ring! Jag den ser verkligen ut som ny fortfarande, kul! Känner att jag kan släppa lite på min försiktighet. Men ja, vid vissa aktiviteter där kemikalier ingår måste man ju ta av sig smyckerna oavsett vad det är för material.
  • Anonym (S)
    silverinterior skrev 2018-12-28 13:20:33 följande:
    Tack! :)

Precis! Jag och min festman har också diskuterat olika metaller men jag har verkligen fallit för vitt guld då rött guld inte faller mig i smaken. Det är verkligen en hel jungel av olika metaller när man ska köpa ringar! Jag kommer nog inte byta min ring men om det skulle bli aktuellt så kanske det blir titan, eller palladium.

Våra ringar är köpa från en guldsmed som inte erbjuder titan men däremot platinum och palladium. Palladium ska tydligen också vara ett mycket hårt material. 

Varken jag och min kille jobbar just nu inte med grövre hantverk så vi stårt än sålänge fast vid vitt guld :) 
    Jag och min man valde ringar i palladium, jag gillar som dig också "silverfärgen", och är väldigt nöjd. :) Fördelen med palladium är som du säger att det är ett väldigt hårt material. Fick förklarat för mig att till skillnad mot för mjukare material (som vitguld) så försvinner inte material bort från ringen utan materialet "flyttas" bara om det blir repor. Man kan alltså polera/slipa upp dom utan att risker att metall försvinner. Hur stort problem det verkligen är i verkligheten vet jag inte, men det kändes tryggt iom att min man har ett fysiskt jobb som riskerar att förstöra ringen. Det var ca 6 år sedan vi gifte oss nu och ringarna är fortfarande väldigt fina. Jag tar nästan aldrig av mig mina ringar och dom är som nya :) Jag skulle absolut rekommendera palladium om du skulle vilja byta, annars tror jag verkligen inte vitguld är något problem om man inte gör något extremt :) Man kan ju lämna in den med jämna mellanrum så dom kan kolla igenom den om man är orolig för att diamanten ska lossna :)
Svar på tråden Förlovningsring i vitguld