• Äldre 27 Dec 14:04
    349 visningar
    7 svar
    7
    349

    Eksem-kattallergi?

    Har en helt underbar liten tjej på 5 månader här hemma. Tyvärr har hon nu eksem över i princip hela kroppen. Börjar bli helt desperat både för hennes del och för min egen. Hon mår dåligt över det och har nu börjat riva sig för att det kliar så och jag själv mår dåligt över att det är en sån psykisk påfrestning på flera sätt. Vet inte hur många besök vi har haft hos BVC och inte frågan om hur många olika salvor vi har provat utan resultat. Det blir bara värre och värre hela tiden. Har även varit mjölkfri i fyra veckor utan minsta början till förbättring. Även hemnes storasyster hade en del eksem när hon var liten och där fick vi konstaterat atopiskt eksem. Men detta varken beter sig eller liknar hennes eksem.

    Har nu börjat fundera på om hennes eksem kan bero på våra katter. Är det någon annan som har erfarenhet av detta? Hon har inga andra symptom, utan bara hemska torra eksem som breder ut sig. Vet att det är ovanligt att så små barn har pälsdjursallergi, men börjar ändå fundera. Dela gärna med er av era erfarenheter!

    /Ledsen mamma

  • Svar på tråden Eksem-kattallergi?
  • Anonym (Aller­gi)
    Äldre 27 Dec 14:13
    #1

    Det är inte jättevanligt med pälsdjursallergi såpass tidigt, men förekommer såklart! Det kan inte vara ägg? Vanligt på småbarn, precis som mjölk, och kan ge eksem.

  • Äldre 27 Dec 14:42
    #2

    Tack! Ska ta upp det med BVC och prova utesluta ägg också.

  • Äldre 27 Dec 15:46
    #3

    Jag var väldigt allergisk mot pälsdjur som barn, men det kom först runt ett och visade sig som astma. Eksem fick jag av en massa olika mat, men inte det heller före ett. Därmed inte sagt att det kanske möjligen skulle kunna visa sig med bara eksem mycket tidigare, men det är nog ovanligt. Ägg och soya kan också visa sig som allergi hos barnet om du ammar.

  • Äldre 27 Dec 16:04
    #4

    Hej! Jag harliknande problem! Jag har en flicka på 6 mån med atopiskt eksem, och är också väldigt fundersam kring hur jag kan hjälpa mitt barn. Kortison och mjukgörande salva gör hennes hud mjuk och fin , men klådan verkar kvarstå. Hon river sig själv blodig och kan inte sova på natten. Jag har uteslutit ägg mjölk och soja, bytt till Neutral tvättmedel, vädrar och tvättar ofta för att minska kvalster osv osv men inget verkar hjälpa!

  • Äldre 28 Dec 06:33
    #5

    vid vilken ålder kan man börja prick-testa?

  • Äldre 28 Dec 09:55
    #6
    EmberEyes skrev 2018-12-28 06:33:49 följande:

    vid vilken ålder kan man börja prick-testa?


    Det kan man göra rätt tidigt tror jag. Problemet är att många små barn inte ger utslag på allergiprov, varken prick eller blodprov. Min allergiker gav inte utslag på blodprov förän han var 7 år och min erfarenhet är tyvärr att har man ett negativt prov är vården snabba att avskriva det som icke allergi så då får man ändå lik förbaskat prova sig fram själv. Så i mitt tycke är allergiproven rätt värdelösa i många fall.
  • Anonym (Linne­a)
    Äldre 28 Dec 12:56
    #7

    Lider med er!

    Min son fick eksem utslag redan 1månaden och försvann inte förens i somras när han var 2.5 ÅR (!) varit ett helvete med kliande, ingen sömn, krämer, dålig läkarkontakt och letande efter utlösande faktorer.

    Först försvann mjölkprotein, sen ägg. Var först vid 1,5år som soja och katt konstaterades. Tog ett helt år till innan blodprov togs, upptäcktes jordnöt, mandel och hasselnöt.

    Min man måste duscha och byta kläder när han kommer hem från jobbet.

    Se över ert val utav tvättmedel, (sköljmedel om ni använder det), bebisens kläder, handdukar, sängkläder...

    duschtvål på barnet och er föräldrar, antar mycket hud mot hud?

    Min son badade kanske 1gång i månaden för att hans hud inte klarade av det, samt tvål/schampo kan fortfarande inte användas.

    Han kunde aldrig heller vara "naken" som bebis, all hud som inte var påklädd fick utslag. Så något i hemmet måste ha varit dåligt för hans hud.

    Kanske inte var till någon hjälp ;) men sätt igång med uteslutningsmetoden snarast och se till att ni får bra uppföljning utav BVC (alt vart ni får vård)

Svar på tråden Eksem-kattallergi?