Flicka 2,9 år säger inte till när hon behöver kissa
Det är en mognadsfråga skulle jag vilja påstå. Min första dotter var verkligen jättetydlig i tre faser. Första fasen var att hon kunde säga till efter hon hade kissat i blöjan. I den andra stannade hon till och konstaterade att nu kissar jag. I den tredje kunde hon säga till innan, men då var det panik första perioden. Hon kunde hålla sig i uppåt 5 timmar. Nu får vi oftast tjata på båda tjejerna att de måste kissa t ex när vi ska iväg.
Sonen fyllde 3 år i oktober och har inte velat sitta på pottan. Nu har vi hamnat mitt i trotsåldern, men jag tror han pendlar mellan 1 och 2, så han börjar förstå hur det känns att behöva kissa. Med bajsandet är han så tydlig med att han går undan (och nästan gömmer sig). En liten klutt kom på pottan häromdagen och han blev glad över detta. Just nu tycker han det är smidigast med blöjan, men säger till när det kliar. Att han har bajsat förnekar han gärna.
Har ni inte fått kisschema på varannan timme då? Som jag fattade det på en av kusinerna gick det att lära hjärnan kissa på rutin. Men så länge barnet inte själv har koll får ni sköta tidspassandet.