• Aniroma

    Flicka 2,9 år säger inte till när hon behöver kissa

    Som rubriken lyder. Min dotter är 2 år och 9 månader och vi började med potträning i somras. Nu är det snart nyår och vi är lediga två veckor så då tänkte vi köra stenhårt med potträningen. Hon har ett belöningssystem som faktiskt visat sig positivt för henne. Vi påminner henne och sätter henne på pottan med jämna mellanrum och det kommer oftast nägot då! Men hon säger inte till själv när hon behöver kissa, så är vi inte snabba med att ta med henne till pottan så kissar hon på golvet. Vi har tagit bort dagblöjan helt nu och hon har bara på natten när hon sover. Det har funkat jättebra den första veckan med bara kanske två olyckor, men nu börjar det bli mer olyckor igen..

    Är det bara att kämpa på eller har nu nägot tips för att lära henne att känna av när hon behöver kissa och då säger till oss alt springer själv till pottan?

    Till saken hör att hon föddes med problem i urinvägar och ena njuren och hennes njurläkare och kirurg säger att hon måste bli blöjfri för att undvika fler urinvägsinfektioner, annars hade vi kanske inte stressat på det.

  • Svar på tråden Flicka 2,9 år säger inte till när hon behöver kissa
  • LaFontaine

    Säger hon till med andra? Vår dotter är ett halvår yngre och säger i princip aldrig till med oss föräldrar. Däremot säger hon till när det kommit en droppe i trosan varpå hon kniper. Hos mormor och morfar säger hon däremot till självmant, både om kiss och bajs. Dock när det är akut.

    Däremot har hon, ibland, börjat svara jakande på frågan om hon behöver kissa. Däremellan "tvångssätter" vi henne på toaletten när det gått för lång tid eller när vi ser att hon är kissnödig och varje gång kommer en rejäl mängd kiss.

    Det är helt enkelt för kul att leka för att hon ska känna efter och självmant avbryta.

  • elin1989

    Min son behövde bli påmind tills han var typ 4.5... Han hade iofs aldrig olyckor men han höll sig alltid så länge han kunde och sa aldrig till. Jag skulle bara fortsätta säga till på rutin, till slut släpper det.

  • Trippelmamma76

    Hon är fortfarande ganska liten. Eftersom ni inte (pga njurar etc) kan invänta hennes egen mognad i detta, så tror jag helt enkelt att ni får fortsätta att rutinkissa tills hennes egen kropp är ikapp. Tror inte det hjälper att stressa henne med olika metoder. Kanske hon kan få ha blöja när hon går ut nu i vinter så hon slipper kissa i overallen?

  • Lynxsa

    Samma sak med våran dotter. Nu 3 år och 2 månader så plötsligt släppte det. Går självmant och gör båda behoven. Dessutom är hon så gott som torr på natten.

    Vi kissade henne varannan timme innan och undrade hur det skulle gå att få henne att fatta att hon kan själv.

    Har inga tips men kanske händer samma sak för er om ni fortsätter som ni gör

  • mammalovis

    Det är en mognadsfråga skulle jag vilja påstå. Min första dotter var verkligen jättetydlig i tre faser. Första fasen var att hon kunde säga till efter hon hade kissat i blöjan. I den andra stannade hon till och konstaterade att nu kissar jag. I den tredje kunde hon säga till innan, men då var det panik första perioden. Hon kunde hålla sig i uppåt 5 timmar. Nu får vi oftast tjata på båda tjejerna att de måste kissa t ex när vi ska iväg.

    Sonen fyllde 3 år i oktober och har inte velat sitta på pottan. Nu har vi hamnat mitt i trotsåldern, men jag tror han pendlar mellan 1 och 2, så han börjar förstå hur det känns att behöva kissa. Med bajsandet är han så tydlig med att han går undan (och nästan gömmer sig). En liten klutt kom på pottan häromdagen och han blev glad över detta. Just nu tycker han det är smidigast med blöjan, men säger till när det kliar. Att han har bajsat förnekar han gärna.

    Har ni inte fått kisschema på varannan timme då? Som jag fattade det på en av kusinerna gick det att lära hjärnan kissa på rutin. Men så länge barnet inte själv har koll får ni sköta tidspassandet.

  • Aniroma
    LaFontaine skrev 2018-12-28 11:43:19 följande:

    Säger hon till med andra? Vår dotter är ett halvår yngre och säger i princip aldrig till med oss föräldrar. Däremot säger hon till när det kommit en droppe i trosan varpå hon kniper. Hos mormor och morfar säger hon däremot till självmant, både om kiss och bajs. Dock när det är akut.

    Däremot har hon, ibland, börjat svara jakande på frågan om hon behöver kissa. Däremellan "tvångssätter" vi henne på toaletten när det gått för lång tid eller när vi ser att hon är kissnödig och varje gång kommer en rejäl mängd kiss.

    Det är helt enkelt för kul att leka för att hon ska känna efter och självmant avbryta.


    Nej hon säger inte till med någon, hon kommer o säger till först när hon har kissat eller bajsat på golvet eller i trosan!

    Vi sätter henne på pottan med 1/2 timmars mellanrum och hon kissar allt som oftast vid dessa tidpunkter
  • Aniroma
    LaFontaine skrev 2018-12-28 11:43:19 följande:

    Säger hon till med andra? Vår dotter är ett halvår yngre och säger i princip aldrig till med oss föräldrar. Däremot säger hon till när det kommit en droppe i trosan varpå hon kniper. Hos mormor och morfar säger hon däremot till självmant, både om kiss och bajs. Dock när det är akut.

    Däremot har hon, ibland, börjat svara jakande på frågan om hon behöver kissa. Däremellan "tvångssätter" vi henne på toaletten när det gått för lång tid eller när vi ser att hon är kissnödig och varje gång kommer en rejäl mängd kiss.

    Det är helt enkelt för kul att leka för att hon ska känna efter och självmant avbryta.


    Med 1-2 timmars mellanrum ska det stå!
  • Aniroma
    Trippelmamma76 skrev 2018-12-28 14:48:42 följande:

    Hon är fortfarande ganska liten. Eftersom ni inte (pga njurar etc) kan invänta hennes egen mognad i detta, så tror jag helt enkelt att ni får fortsätta att rutinkissa tills hennes egen kropp är ikapp. Tror inte det hjälper att stressa henne med olika metoder. Kanske hon kan få ha blöja när hon går ut nu i vinter så hon slipper kissa i overallen?


    Vi stressar inte henne med olika metoder.. vi uppmuntrar henne när det väl kommer kiss i pottan genom att ge henne ett klistermärke. Är det att stressa? Det anser inte jag. Självklart väntar vi in hennes mognad, jag bad bara om tips för hjälp på traven.
  • Aniroma
    mammalovis skrev 2018-12-28 23:19:15 följande:

    Det är en mognadsfråga skulle jag vilja påstå. Min första dotter var verkligen jättetydlig i tre faser. Första fasen var att hon kunde säga till efter hon hade kissat i blöjan. I den andra stannade hon till och konstaterade att nu kissar jag. I den tredje kunde hon säga till innan, men då var det panik första perioden. Hon kunde hålla sig i uppåt 5 timmar. Nu får vi oftast tjata på båda tjejerna att de måste kissa t ex när vi ska iväg.

    Sonen fyllde 3 år i oktober och har inte velat sitta på pottan. Nu har vi hamnat mitt i trotsåldern, men jag tror han pendlar mellan 1 och 2, så han börjar förstå hur det känns att behöva kissa. Med bajsandet är han så tydlig med att han går undan (och nästan gömmer sig). En liten klutt kom på pottan häromdagen och han blev glad över detta. Just nu tycker han det är smidigast med blöjan, men säger till när det kliar. Att han har bajsat förnekar han gärna.

    Har ni inte fått kisschema på varannan timme då? Som jag fattade det på en av kusinerna gick det att lära hjärnan kissa på rutin. Men så länge barnet inte själv har koll får ni sköta tidspassandet.


    Nej vi har inte fått något eget kisschema men sätter henne med 1-2 timmars mellanrum och då kommer det allt som oftast något! Tar vi på henne blöja nu och åker en sväng i bilen eller går en promenad är blöjan i 9 fall av 20 torr när vi kommer tillbaka och hon kissar då direkt på pottan. Så jag tror hon fattat att man ska hålla sig och kissa på pottan, bara det att hon verkar bli så överraskad när det kommer så hon inte hinner reagera själv ännu eller säga till oss :P
  • Trippelmamma76

    Det var ingen kritik, utan jag menar att jag tror att ni ska fortsätta att rutinkissa henne som ni gör, så kommer det av sig själv att hon säger till när hon är mogen (och alltså inte istället börja med olika metoder som jag vet finns). Klistermärke är inte vad jag menar med stress heller.


    Aniroma skrev 2018-12-29 18:36:46 följande:

    Vi stressar inte henne med olika metoder.. vi uppmuntrar henne när det väl kommer kiss i pottan genom att ge henne ett klistermärke. Är det att stressa? Det anser inte jag. Självklart väntar vi in hennes mognad, jag bad bara om tips för hjälp på traven.


  • Aniroma

    Okej tack!


    Trippelmamma76 skrev 2018-12-29 18:43:32 följande:

    Det var ingen kritik, utan jag menar att jag tror att ni ska fortsätta att rutinkissa henne som ni gör, så kommer det av sig själv att hon säger till när hon är mogen (och alltså inte istället börja med olika metoder som jag vet finns). Klistermärke är inte vad jag menar med stress heller.


Svar på tråden Flicka 2,9 år säger inte till när hon behöver kissa