• Anonym (fler?)

    Så rädd för att bli för gammal

    Jag kommer bli 34 år 2019. Träffade mannen i mitt liv rätt sent, flera år sedan men omständigheter gjorde att det tog lite extra tid för oss att komma igåg med vårt gemensamma liv. 

    Nästan alla mina vänner och bekanta har barn, jag har tidigare känt mig stressad och velat ha barn delvis såklart för att jag VILL ha barn, men också för att liksom passa in, eller hur jag ska säga. För någon månad sedan slog det dock om och jag känner att jag liksom verkligen, rent biologiskt och i själen, vill ha barn snart. 

    Just åldersstressen har minskat men har en gnagande oro över att det ska ta evigheter att bli gravid. Vi kommer väl inte starta med det än på ett tag, men helst skulle jag vilja det direkt bara för att gardera mig, OM det visar sig att det tar flera år. Tänker också lite på alla mina vänner som blivit ofrivilligt gravida trots olika skydd, medan det aldrig hänt mig trots att jag körde utan skydd under ett förhållande (oavbrutet, hade ingen koll på säkra metoder eller så). 

    Någon mer som är i den sitsen, alltså inte riktigt än ska börja planera för barn men är orolig över att det kanske kommer ta jättelång tid att bli gravid? 

  • Svar på tråden Så rädd för att bli för gammal
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (fler?) skrev 2018-12-28 13:56:29 följande:

    Jag kommer bli 34 år 2019. Träffade mannen i mitt liv rätt sent, flera år sedan men omständigheter gjorde att det tog lite extra tid för oss att komma igåg med vårt gemensamma liv. 

    Nästan alla mina vänner och bekanta har barn, jag har tidigare känt mig stressad och velat ha barn delvis såklart för att jag VILL ha barn, men också för att liksom passa in, eller hur jag ska säga. För någon månad sedan slog det dock om och jag känner att jag liksom verkligen, rent biologiskt och i själen, vill ha barn snart. 

    Just åldersstressen har minskat men har en gnagande oro över att det ska ta evigheter att bli gravid. Vi kommer väl inte starta med det än på ett tag, men helst skulle jag vilja det direkt bara för att gardera mig, OM det visar sig att det tar flera år. Tänker också lite på alla mina vänner som blivit ofrivilligt gravida trots olika skydd, medan det aldrig hänt mig trots att jag körde utan skydd under ett förhållande (oavbrutet, hade ingen koll på säkra metoder eller så). 

    Någon mer som är i den sitsen, alltså inte riktigt än ska börja planera för barn men är orolig över att det kanske kommer ta jättelång tid att bli gravid? 


    Jag är lite i den sitsen nu. Jag fick mitt första barn när jag var nästan 37 men vill ha ett till och nr 2 är planerad till samma år som jag fyller 40. Lite scary men jag försöker påminna mig om att kronprinsessan minsann var i samma ålder när hon skaffade sina. Jag har dock inte haft några problem att bli gravid tidigare så jag tror det kommer att gå bra. Du kan ju fråga din mamma hur det varit i resten av släkten så kanske det kan ge någon indikation.
  • Anonym (fler?)
    Anonym (kvinna) skrev 2019-02-09 11:02:15 följande:

    Varför inte börja nu?


    Oj, vad inaktiv jag varit. Men ja, det vore ju det bästa. Samtidigt skulle det vara så ironiskt om det tog sig direkt, för jag är inte helt där än, men bättre det än att det skulle ta flera år förstås. 
  • Zaxika

    Är din man den rätta att skaffa barn med då?

    Tror du att ni kommer leva många år ihop?

    Hur känner du inför en eventuell separation? T ex innan ni ens hinner bli gravida? När barnet/barnen är små eller i skolåldern?

  • Anonym (Xxx)

    Om du träffat rätta mannen så skulle jag nog slängt preventivmedel visst det kan gå snabbt men även dröja. Din ålder tyder på att du antagligen hunnit med en del i livet och att du är redo men det viktigaste är att ni har ett stabilt bra förhållande.

  • Anonym (fler?)
    Zaxika skrev 2019-02-09 12:49:30 följande:

    Är din man den rätta att skaffa barn med då?

    Tror du att ni kommer leva många år ihop?

    Hur känner du inför en eventuell separation? T ex innan ni ens hinner bli gravida? När barnet/barnen är små eller i skolåldern?


    Svaret är ja på dina första två frågor. :)

    Att fundera på en framtida separation känns väldigt underligt, varför skulle jag göra det? Vad som än händer vill jag inte leva mitt liv som barnlös. Tror inte det är något folk sitter och tänker på överlag när dom har ett stadigt och seriöst långvarigt förhållande. 
  • Anonym (fler?)
    Anonym (Xxx) skrev 2019-02-09 13:04:26 följande:

    Om du träffat rätta mannen så skulle jag nog slängt preventivmedel visst det kan gå snabbt men även dröja. Din ålder tyder på att du antagligen hunnit med en del i livet och att du är redo men det viktigaste är att ni har ett stabilt bra förhållande.


    Tack, vilket bra och peppande svar! Vi har ett jättebra förhållande. Vi båda är såna som tar förhållanden seriöst. Inget slit och släng liksom. Är väldigt lycklig och ser fram emot vår framtid ihop. Så som du säger är det kanske inget att gå och vänta på. :) 
Svar på tråden Så rädd för att bli för gammal