• Anonym (Bliförälder)

Får vem som helst bli förälder?

Får vem som helst bli förälder?

Hej jag funderar mycket på detta då jag ofta läser olika tankar angående detta och undrar hur folk ser på saken. Visst finns det lika många svar som det finns personer men om det finns en majoritet som tycker på ett speciellt vis?

Att föröka sig är en av/ om inte vår största biologiska drift, kan det då ändå begränsas av tex sjukdom, ålder eller ekonomisk eller social situation?? Ska intellektet få begränsa barnafödandet tex att man förstår att man är för sjuk för att kunna ta hand om ett barn / kunna få ta hand om ett barn eller är det en rättighet att få ett biologiskt barn om man fysiskt kan och sedan vill??

Själv är jag svårt sjuk i en sjukdom och funderar på om jag ens får skaffa barn. Själv vill jag nog inte..( egentligen vill jag om jag hade vart frisk) men vill nog inte i denna komplexa situation. Får, då menar jag kommer hela samhället hata mitt beslut om jag skulle skaffa barn då jag är sjuk?? Nu tog jag bara mig själv som ett exempel men jag vill veta mer hur personer i detta samhälle ser på denna fråga.

I vården finns det ju begränsningar som ålder och BMI tex om man ska göra IVF eller adoptera. ( vad tycker ni om det?)

Om man sitter på en " bra situation" ( tex god hälsa, jobb, bra boende, barn, partner etc) och tycker att dem som inte har en bra situation inte ska få skaffa barn, hade ni tyckt det om det var ni själva som var i en sämre situation och inte ansågs goda nog att få bli förälder?? Dvs när man svarar om alla ska få ha rättigheter att få kunna bli förälder/ eller vem som har det, så måste ni kunna tänka er in i att ni själva är i en riktigt dålig situation och svara utifrån den. Dvs ni som har barn .. om ni var sjuka istället och inte hade haft barn.. hade ni accepterat att samhället inte tycker ni borde få skaffa barn t. ex och vart helt ok med det??

Borde en biologisk drift vara överordnad ett samhälleligt synsätt eller inte??

Vad tycker ni??

• Svar på tråden Får vem som helst bli förälder?
  • Meriall

Barnet måste ju få ha det bra. Vem som helst "får" skaffa barn men om man tror att personen inte klarar ta hand om det så tas det om hand vid förlossningen. Vid gränsfall får föräldrarna bo på ett boende där personal kollar så de kan ta hand om barnet.

Barn som inte har det bra omhändertas om det är illa eller så hjälper man föräldrarna med stöttande åtgärder.

Men du har en partner väl? Är det en välfungerande person så tar väl han hand om barnet så det inte gör något att du inte klarar det så bra. Ett barn klarar ju sig med en fungerande förälder. Är pappan normalfungerande och mamman sjuk (Men inte farlig för barnet) så kommer ju inget hända.

• Anonym (Bliförälder)

Tack för svar.

Ja barnet borde få ha det bra, därför kanske vissa personer som inte kan erbjuda en speciell nivå inte får bli förälder, eller får man föda fram barnet sedan tas det ifrån en?

Man har precis förlorat allt i livet kanske pga av svår sjukdom och allt vad det innebär sedan bli straffad med att barnet tas ifrån en. Jag förstår att det handlar om barnets bästa inte om föräldern men jag påpekar bara det inte alla vågar uttrycka vad som ändå händer.

Nej i mitt fall har jag ingen partner...alla mina partners som jag dejtat/vart ihop med har lämnat mig pga min sjukdom och de svårigheter som uppstått i samband med den.

Någon annan som har åsikter om detta ämne? Det behöver inte bara handla om att man är sjuk.. om man är kanske mellan 35-40 och har "sista chansen" att skaffa barn men har inget jobb?

Vissa väjer bort barn fastän de kanske fysiskt kan skaffa barn för att de kanske inte vill i dess komplexa situation eller för att de inte orkar bli anklagade socialt få de går emot vissa värdegrunder som finns i samhället.

Vad är överordnat, biologisk drift eller samhällsenliga principer?

• Anonym (Emma)

Att "skaffa" barn är i min mening ingen rättighet utan ett stort ansvar, och det är barnet som har rättigheter. Barnet har rätt till trygga, kärleksfulla föräldrar (eller förälder), omvårdnad, boende, mat, varma kläder osv. Kan man inte erbjuda ett barn det skall man heller inga ha. Samhället skall finnas där som ett sista skyddsnät om allt krisar, men det är jag som förälder, och bara jag, som har ansvar att tillgodose barnets emotionella och materiella behov och att skaffa barn som man på ett eller annat sätt inte kan ta hand om och tycka att det är samhällets uppgift för att man själv är sugen på barn är oacceptabelt.

• Anonym (A)
    Anonym (Bliförälder) skrev 2019-01-09 22:51:37 följande:

Tack för svar.

Ja barnet borde få ha det bra, därför kanske vissa personer som inte kan erbjuda en speciell nivå inte får bli förälder, eller får man föda fram barnet sedan tas det ifrån en?

Man har precis förlorat allt i livet kanske pga av svår sjukdom och allt vad det innebär sedan bli straffad med att barnet tas ifrån en. Jag förstår att det handlar om barnets bästa inte om föräldern men jag påpekar bara det inte alla vågar uttrycka vad som ändå händer.

Nej i mitt fall har jag ingen partner...alla mina partners som jag dejtat/vart ihop med har lämnat mig pga min sjukdom och de svårigheter som uppstått i samband med den.

Någon annan som har åsikter om detta ämne? Det behöver inte bara handla om att man är sjuk.. om man är kanske mellan 35-40 och har "sista chansen" att skaffa barn men har inget jobb?

Vissa väjer bort barn fastän de kanske fysiskt kan skaffa barn för att de kanske inte vill i dess komplexa situation eller för att de inte orkar bli anklagade socialt få de går emot vissa värdegrunder som finns i samhället.

Vad är överordnat, biologisk drift eller samhällsenliga principer?

Ja, man får föda sitt barn. Vi har varken tvångsabort eller tvångssterilisering och ska inte heller ha. Det vore alldeles fruktansvärt. Så ja, vem som helst som kan och vill får skaffa barn, det är en rättighet. Däremot är det inte säkert att man får behålla sitt barn sen (efter det är fött alltså) om man inte kan ta hand om det eller misshandlar det på något sätt.
  • Anonym (anonym kvinna)

Generellt får förstås ingen ta ifrån en rätten att få barn. Men det finns förstås fall där det är olämpligt och dem personerna kommer ju att få kritik av omgivningen och socialtjänsten ingriper ju också om nödvändigt.

Jag har själv, genom jobbet, sett följande fall: 15-åring med flera psykiatriska diagnoser blir gravid för andra gången och insisterar att hon inte ska göra abort den här gången. Hon har inte heller någon familj att få hjälp av, pappan till barnet var hon bara ihop med i några veckor. Hon föder barnet och påstår att allt går jättebra. Sedan vet jag inte hur det har gått efter det. Men jag tyckte det var hemskt, och på något sätt ändå orimligt att utsätta ett litet barn för detta. En omogen tonåring som mamma, utan avslutad skolgång och inga övriga människor runtomkring som skulle kunna stötta. Egentligen taskigt mot barnet.

• Anonym (Teve)
    Anonym (anonym kvinna) skrev 2019-01-09 23:10:37 följande:

Generellt får förstås ingen ta ifrån en rätten att få barn. Men det finns förstås fall där det är olämpligt och dem personerna kommer ju att få kritik av omgivningen och socialtjänsten ingriper ju också om nödvändigt.

Jag har själv, genom jobbet, sett följande fall: 15-åring med flera psykiatriska diagnoser blir gravid för andra gången och insisterar att hon inte ska göra abort den här gången. Hon har inte heller någon familj att få hjälp av, pappan till barnet var hon bara ihop med i några veckor. Hon föder barnet och påstår att allt går jättebra. Sedan vet jag inte hur det har gått efter det. Men jag tyckte det var hemskt, och på något sätt ändå orimligt att utsätta ett litet barn för detta. En omogen tonåring som mamma, utan avslutad skolgång och inga övriga människor runtomkring som skulle kunna stötta. Egentligen taskigt mot barnet.

Jag anser att den enda som har rätt att tycka sådana saker, i alla fall innan man vet vad barnet tycker, är barnet själv. Han/hon kanske i sin mening har ett bra liv och/eller är väldigt glad att finnas, och att hans/hennes mamma valde att behålla honom/henne. Det vet inte du. Blir väldigt märkligt om du ska argumentera att det är synd om barnet då bara för att hans/hennes mamma inte passar in i din idealbild.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (Teve) skrev 2019-01-09 23:18:15 följande:

Jag anser att den enda som har rätt att tycka sådana saker, i alla fall innan man vet vad barnet tycker, är barnet själv. Han/hon kanske i sin mening har ett bra liv och/eller är väldigt glad att finnas, och att hans/hennes mamma valde att behålla honom/henne. Det vet inte du. Blir väldigt märkligt om du ska argumentera att det är synd om barnet då bara för att hans/hennes mamma inte passar in i din idealbild.

Fast det var väl ett bra exempel på ett fall där det troligen var högst olämpligt att skaffa barn? Visst, chansen finns att allt gick bra men med de förutsättningarna är risken stor att det inte blir det.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (Emma) skrev 2019-01-09 22:59:30 följande:
    Att "skaffa" barn är i min mening ingen rättighet utan ett stort ansvar, och det är barnet som har rättigheter. Barnet har rätt till trygga, kärleksfulla föräldrar (eller förälder), omvårdnad, boende, mat, varma kläder osv. Kan man inte erbjuda ett barn det skall man heller inga ha. Samhället skall finnas där som ett sista skyddsnät om allt krisar, men det är jag som förälder, och bara jag, som har ansvar att tillgodose barnets emotionella och materiella behov och att skaffa barn som man på ett eller annat sätt inte kan ta hand om och tycka att det är samhällets uppgift för att man själv är sugen på barn är oacceptabelt.
    Håller med
  • Anonym (anonym kvinna)
    Anonym (Teve) skrev 2019-01-09 23:18:15 följande:
    Visst, jag brukar också ha väldigt vida ramar för vad som är lämplig. Man vet aldrig. Men en 15-åring som har hur mycket som helst problem med sig själv och som inte ens har avslutat grundskolan? Pappan bryr sig inte heller om barnet, inga mor- eller farföräldrar som bryr sig? Någonstans finns det ju nästan ingen chans att det skulle kunna gå bra.
  • Anonym (Ali)

Det är ju svårt att förbjuda utan att det blir obehagligt samhällsklimat. Jag kan däremot tycka att det finns många som egentligen inte borde skaffa barn, men som i vissa fall gör det ändå. Jag tror det är viktigt att inse om man är lämplig eller ej, sen finns det såklart undantag där saker händer i livet som man inte väntade sig, dödsfall, olyckor och såvidare.

Personligen ser jag inte mig själv som lämplig att skaffa barn, visst jag är i god hälsa och så, men lever ganska fattigt samtidigt som jag är ganska dålig att hantera människor generellt. Ett barn skulle hos mig växa upp relativt fattigt, ärva en viss bitterhet och dålig människokännedom från mig, om det blev en pojke skulle han troligtvis bli för kort också. Sen finns där mer skäl än detta, men jag är säker på att jag aldrig kommer ha barn.

Svar på tråden Får vem som helst bli förälder?