• Svedenborg

Jag vet varför män slår sina fruar

Man. Gift. Barn.
    Funderat i många år över varför män slår sina fruar.
    Kom på svaret häromdan.

Det beror på deras sätt att hantera sina egna känslor.
    Det går till ungefär såhär:

En situation uppstår för mannen. Situationen orsakar en känsla som dyker upp inom dem, en känsla som väcker obehag, till exempel sorg, avvisande, hat, förnedring, oro etc, hela kroppen sätts i brand, ett tryck byggs upp inom dem, ett tryck som inte får plats inom dem, ett tryck som de inte kan bära inom sig. Istället för att bära trycket så gör de sig av med trycket, låter det få pysa ut, eftersom de inte har strategier för att hantera trycket på något annat sätt, så de slår sig fria. De gör sig av med trycket/känslorna.

Våldet handlar om männens sätt att hantera sina känslor.

Man är alltid två när man dansar tango säger någon. Jo, en del kvinnor kan provocera fram männens värsta sidor. Men än en gång. Då handlar det om gränssättning från mannens sida. Att säga ifrån. Att JAG tänker inte bli provocerad av dina ord. JAG väljer att gå min väg. Att gå från situationen, från den provocerande kvinna till exempel.

Saker som spär på allting. Testosteron.

Fler frågor. Varför slår bara vissa män och andra aldrig? Jag vet inte. Jag tror faktiskt att alla män har en potentiell risk/möjlighet att utöva våld mot sin fru/partner, om de "rätta" omständigheterna finns på plats. Sedan tror jag också att våldet inte alltid behöver vara slag, utan kan även te sig som ord, kommentarer, suckar, etc. Men då övergår det mer till ett psykiskt våld. Där tror jag att både män och kvinnor kan göra lika stor skada.

Hur löser vi då detta mansproblem? Löser vi det genom att låta våra småpojkar tala om känslor med sina mammor? Eller bör dagens pappor bli mer närvarande med sina söner? Jag vet inte. Vad tror du? 

• Svar på tråden Jag vet varför män slår sina fruar
  • Godisbuske

Statistik visar att kvinnor är våldsamma mot sina män i lika stor utsträckning. Hur löser vi det kvinnoproblemet.
    Att män tas på allvar när dom rapporterar ? Att dom inte skall skämmas och känna sig förnedrade och våga anmäla ?

• Tecum

Jag tror inte att alla män är potentiella misshandlare, lika lite som att alla kvinnor kan stanna hos en man som misshandlar. Det låter mer som radikalfeministisk mytbildning där man delar in alla i kategorier, förövare resp offer baserat på kön.

Man löser det genom allmän nolltolerans mot våld och det måste börja i skolan, tidigt. Och även hos föräldrarna förstås. Vi måste sluta att glorifiera eller släta över de som tar till våld, även psykiskt våld som  mobbning eller glåpord. idrotten är ett exempel där våld accepteras och hyllas, t ex i ishockey. Likaså slagord och hat från läktarna, det måste stoppas. Här utmärker sig män negativt, de är dåliga förebilder.
    Samtidigt måste tjejer/kvinnor sluta belöna män med ett aggressivt och våldsbejakande beteende. Inget är viktigare för män än att få en kvinna, om ingen vill ha dem kommer de att ändra beteende, var så säkra.

• Godisbuske
    äldreochklokare skrev 2018-12-30 13:33:42 följande:

www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html 

Här är rätt färsk statistik på misshandel som visar att kvinnor utsätts för våld av närstånde otroligt mycket oftare än män, vilka oftare utsätts förmisshandel av okända (jag tänker tex krogbråk och liknande och då troligen av andra män, oftast)  

Mörkertalet är stort , män anmäler sällan fysiskt våld och handlingar från kvinnan. Han blir inte trodd eller tas på allvar. 
  • AndreaBD
    Godisbuske skrev 2018-12-30 13:20:05 följande:

Statistik visar att kvinnor är våldsamma mot sina män i lika stor utsträckning. Hur löser vi det kvinnoproblemet.
    Att män tas på allvar när dom rapporterar ? Att dom inte skall skämmas och känna sig förnedrade och våga anmäla ?

Snälla, öppna en ny tråd om det! Det här förstör bara tråden!
  • Kermit1561
    äldreochklokare skrev 2018-12-30 13:33:42 följande:

www.bra.se/statistik/statistik-utifran-brottstyper/vald-i-nara-relationer.html 

Här är rätt färsk statistik på misshandel som visar att kvinnor utsätts för våld av närstånde otroligt mycket oftare än män, vilka oftare utsätts förmisshandel av okända (jag tänker tex krogbråk och liknande och då troligen av andra män, oftast)  

Det är bara i grövre våld det skiljer sig åt, brå själva skriver ju själv i länken du anger att ?Även om utsattheten för våld i nära relationer under 2012 verkar vara jämnt fördelad mellan kvinnor och män, är det vanligare att kvinnor utsätts för grövre våld?.

Det är kanske inte så konstigt, mön är ju fysiskt starkare..
  • VictoriaJ02

Man ska också komma ihåg att många män misshandlar under stark alkoholpåverkan. Jag har sett och levt med män som varit hur trevliga och hyggliga som helst så länge de är nyktra, men när de dricker är det som de förvandlas från dr. Jekyll till Mr. Hyde. När mannen har druckit så mycket att han börjar förlora både omdöme och normala spärrar kommer först den nedlåtande attityden och glåporden och han börjar irritera sig på minsta lilla sak, sedan kommer slagen. Så gemytliga och trevliga och charmiga som en del män är i nyktert tillstånd, man kan inte föreställa sig hur de blir när de druckit om man aldrig sett dem berusade.

• Ignoramus

Yes, skyll mäns våld mot kvinnor på kvinnor! Precis som att det skulle vara de slagna männens fel att kvinnorna tillåts styra och ställa i förhållandet. Nädu. Det är alltid den som slår som gör fel, så länge det inte rör sig om nödvärn. Ingen provokation är stor nog att rättfärdiga ett slag, från något av könen.

Män får väl skaffa sig andra intressen som är viktigare än att vända in och ut på sig själva för att uppnå nån sorts manlighet som de inbillar sig att kvinnor trånar efter.

Tecum skrev 2018-12-30 13:28:17 följande:

Jag tror inte att alla män är potentiella misshandlare, lika lite som att alla kvinnor kan stanna hos en man som misshandlar. Det låter mer som radikalfeministisk mytbildning där man delar in alla i kategorier, förövare resp offer baserat på kön.

Man löser det genom allmän nolltolerans mot våld och det måste börja i skolan, tidigt. Och även hos föräldrarna förstås. Vi måste sluta att glorifiera eller släta över de som tar till våld, även psykiskt våld som  mobbning eller glåpord. idrotten är ett exempel där våld accepteras och hyllas, t ex i ishockey. Likaså slagord och hat från läktarna, det måste stoppas. Här utmärker sig män negativt, de är dåliga förebilder.

Samtidigt måste tjejer/kvinnor sluta belöna män med ett aggressivt och våldsbejakande beteende. Inget är viktigare för män än att få en kvinna, om ingen vill ha dem kommer de att ändra beteende, var så säkra.

Svar på tråden Jag vet varför män slår sina fruar