Finns det ens NÅGOT man kan jobba med om man har typ autism eller liknande diagnos?
Vet att jag kommer låta jättepessimistisk nu men jag mår i själva verket verkligen inte alls bra, tamam? Och jag undrar ibland verkligen finns det ens det?, jag menar jag tycker man mer hör hur det snackas en del om att vissa arbeten får man inte alls ha/utbilda sig till om man har npf-diagnoser som autism, adhd osv och jag kan ibland inte låta bli att grubbla då på: om det överhuvudtaget ens finns speciellt många jobb som man ens får ha, om man har exempelvis en autismspektrumstörning eller liknande? Jag menar här framförallt yrken som man kan utbilda sig till genom exempelvis högskola, universitet och liknande. Får för min del liksom uppfattningen av att det mest finns en massa sociala yrken och utbildningar i samhället, så som utbildningar som inriktar sig mycket till att arbeta med människor och så typ. Och undrar ju lite då, om man ens får studera på såna typ lite sociala arbeta med människor-inriktade utbildningar - om man har en autistisk diagnos eller liknande? Och finns det ens någon arbetsgivare inom yrken som handlar mycket om mänskliga kontakter som ens vill anställa någon som är autistisk/har autistiska drag? Eller får man typ bara nöja sig med en del få jobb som blir över om man har en sån funktionsnedsättning?
Jag undrar då sammanfattningsvis lite; vad har ni med autistiska diagnoser eller andra npf-diagnoser som läser detta för erfarenheter? Vad arbetar ni med och vad har ni arbetat med för slags yrken under era liv? Har ni studerat på några utbildningar (typ universitet, högskola, folkhögskola eller liknande)? Och en fråga till folk som överhuvudtaget läser detta, vad har ni för erfarenheter och upplevelser att folk med autism och/eller andra npf-diagnoser kan/får jobba med, läsa för utbildningar osv? Alltså till exempel vad har eventuella personer med autism-diagnoser och liknande diagnoser i er närhet för slags yrken och utbildningar? Samt kanske typ personer med sådana här diagnoser som ni typ hört talas om?