• Anonym (:'()

Finns det ens NÅGOT man kan jobba med om man har typ autism eller liknande diagnos?

Vet att jag kommer låta jättepessimistisk nu men jag mår i själva verket verkligen inte alls bra, tamam? Och jag undrar ibland verkligen finns det ens det?, jag menar jag tycker man mer hör hur det snackas en del om att vissa arbeten får man inte alls ha/utbilda sig till om man har npf-diagnoser som autism, adhd osv och jag kan ibland inte låta bli att grubbla då på: om det överhuvudtaget ens finns speciellt många jobb som man ens får ha, om man har exempelvis en autismspektrumstörning eller liknande? Jag menar här framförallt yrken som man kan utbilda sig till genom exempelvis högskola, universitet och liknande. Får för min del liksom uppfattningen av att det mest finns en massa sociala yrken och utbildningar i samhället, så som utbildningar som inriktar sig mycket till att arbeta med människor och så typ. Och undrar ju lite då, om man ens får studera på såna typ lite sociala arbeta med människor-inriktade utbildningar - om man har en autistisk diagnos eller liknande? Och finns det ens någon arbetsgivare inom yrken som handlar mycket om mänskliga kontakter som ens vill anställa någon som är autistisk/har autistiska drag? Eller får man typ bara nöja sig med en del få jobb som blir över om man har en sån funktionsnedsättning?

Jag undrar då sammanfattningsvis lite; vad har ni med autistiska diagnoser eller andra npf-diagnoser som läser detta för erfarenheter? Vad arbetar ni med och vad har ni arbetat med för slags yrken under era liv? Har ni studerat på några utbildningar (typ universitet, högskola, folkhögskola eller liknande)? Och en fråga till folk som överhuvudtaget läser detta, vad har ni för erfarenheter och upplevelser att folk med autism och/eller andra npf-diagnoser kan/får jobba med, läsa för utbildningar osv? Alltså till exempel vad har eventuella personer med autism-diagnoser och liknande diagnoser i er närhet för slags yrken och utbildningar? Samt kanske typ personer med sådana här diagnoser som ni typ hört talas om?

• Svar på tråden Finns det ens NÅGOT man kan jobba med om man har typ autism eller liknande diagnos?
  • lövet2

I släkten har jag en meteorolog och en biblioteksassistent (utbildad lärare egentligen men trivdes inte med det jobbet). En är halvvägs färdig ingenjör. De här tre har Aspergers och är lite extra intelligenta.

• KarlUttervik

nej det finns det inte non annan kan förklara varför, inte så svort att fatta egentligen

• Anonym (Finns jobb)

Jag känner många duktiga programerare med autismdiagnos (fd aspergerdiagnos).

Många forskare och även läkare likaså. Alla dessa har varit duktiga på sina jobb.

Mindre bra varianter som jag också träffat på är psykologer med autismdiagnos samt även någon förvaltningsutbildad person. Men yrken som kräver stor social kompetens bör man helt klart undvika med autism.

• Aurora Borrealis

Programmerare! Då verkar det vara en fördel att vara autistisk. Du sitter koncentrerat och jobbar själv framför datorn 8 timmar per dag eller mer om du vill. Mycket inom datavärlden verkar vara utmärkta jobb till autistiska. Utvecklare t ex. Du kan då starta eget företag inom det och jobba hemifrån genom datorn och leva som en eremit. Så kan endast en naturligt asocial människa leva Du kan då säkert med fördel specialfokusera dag och natt på samma sak utan att behöva social kompetens.

lövet2 skrev 2018-12-30 21:47:52 följande:

I släkten har jag en meteorolog och en biblioteksassistent (utbildad lärare egentligen men trivdes inte med det jobbet). En är halvvägs färdig ingenjör. De här tre har Aspergers och är lite extra intelligenta.

Ok, tack så mycket för svar. En kanske skulle bli såndär biblioteksassistent eller nåt...
  • Anonym (jj)

läkare, forskare, chef

• Anonym (Asperger)

Pluggar till präst just nu. Har Asperger. Jobbar som diakoniassistent under tiden.

Tidigare jobbat som kock, orkade inte med stressen och tempot så jag slutade.

Är kvinna på 42 år.

KarlUttervik skrev 2018-12-30 21:49:26 följande:

nej det finns det inte non annan kan förklara varför, inte så svort att fatta egentligen

Falska lärare i så fall, som bara tjatat o tjatat hela ens uppväxt om att man ska plugga, försöka få en utbildning osv osv osv helt fkn förgäves de borde ju fan inte ljuga och få en att göra massa saker till ingen alls nytta, men jaja >O<
  • Anonym (Elisabeth)

Det är väl ytterst få jobb som man inte får ha, polis, militär och lokförare har jag hört talas om.

Vilket jobb man passar för är ju annars givetvis indivudellt, det beror ju på vad man som individ har för styrkor, svagheter intressen osv. Man kan tex vara en god pedagog eller god analytiker eller nån som trivs bättre med rutinarbeten. Folk är olika.

Det bästa är väl att fundera på vad man själv är bra på och vad man har svårt för och söka olika yrken efter det och sedan utbilda sig om det behövs.

Anonym (Finns jobb) skrev 2018-12-30 21:57:32 följande:

Jag känner många duktiga programerare med autismdiagnos (fd aspergerdiagnos).

Många forskare och även läkare likaså. Alla dessa har varit duktiga på sina jobb.

Mindre bra varianter som jag också träffat på är psykologer med autismdiagnos samt även någon förvaltningsutbildad person. Men yrken som kräver stor social kompetens bör man helt klart undvika med autism.

Så det går alltså/man får alltså utbilda sig till typ psykolog då?
Svar på tråden Finns det ens NÅGOT man kan jobba med om man har typ autism eller liknande diagnos?