• Anonym (ABC)

Mitt förhållande tar mer energi än vad det ger mig, men är det värt det?

Normen är att det är till ens fördel att vara i ett förhållande. Tillsammans är man starkare, brukar det heta. Något annat man också får höra i relationssammanhang är att man inte vill dö ensam och att man ska akta sig för att överge någon som är beredd att göra allt för en, särskilt om man är lite äldre (jag är 34 år). 

Men jag kan inte komma ifrån det faktumet att jag tycker mitt nuvarande förhållande (och för den delen alla tidigare) kostar mig mera energi än vad det ger mig. Det kan vara allt från att jag inte får tillräckligt mycket egen tid, planer som båda "måste" närvara vid, att man ska vara anpassningsbar och till att man sover dåligt.

Ett förhållande kräver enligt mig stora uppoffringar av ens frihet som jag inte kan se lönar sig annat än att man besparar tid på att dela hushållssysslorna, billigare kostnader och att man eventuellt inte lika ofta känner sig ensam

Ensamheten ifrågasätter jag i förhållanden. Ibland känns det mera som om att jag känner mig ensam, när jag är singel, för att normen är att normala människor typiskt sätt vill leva ihop med någon och att ensamhet är till för enstöringar och ensamvargar. 

En annan norm är familjen. Jag vill ha barn, ja. Men jag vill inte offra mitt egna liv för att bli en familjefar i 20 år som först vid pensionen får börja leva fullt ut och utan kompromisser (jag förstår att även ett familjeliv har sina stunder av lycka). Bara konceptet är deprimerande. Man skapar liv för att offra sitt eget. 

Jag kan däremot inte bortse från det faktum att när jag är ensam så får jag bättre livskvalitet, även om den kan uppfattas som något dekadent. Exempelvis så får man stor frihet att träffa flera partners, såväl vänner som sexuella partners. För egen del så presterar jag också bättre då jag oftast sover bättre, får egen tid till reflektion för att låta tankar och intryck från dagarna att samla sig och jag känner mig friare att spontanresa, köpa det ena och det andra och så vidare. 

Denna identitetskris, eller vad man ska kalla den för, tänker jag på varje dag.

Vad har ni själva för erfarenheter om detta? Är det verkligen bäst att vara tillsammans med någon? Är det värt de personliga uppoffringar man gör? Beror det helt enkelt på vem man är? Ångrar man att göra slut med någon som skulle göra allt för en?

• Svar på tråden Mitt förhållande tar mer energi än vad det ger mig, men är det värt det?
  • Anonym (A)

Men gör slut och förbli singel och barnlös resten av livet då. Varför har du ens förhållanden om du inte vill det egentligen? Det är inte ett måste vet du. Alla människor är inte lika och kan, och ska, inte leva likadana liv.

• Anonym (ABC)
    Anonym (A) skrev 2019-01-01 12:49:21 följande:

Men gör slut och förbli singel och barnlös resten av livet då. Varför har du ens förhållanden om du inte vill det egentligen? Det är inte ett måste vet du. Alla människor är inte lika och kan, och ska, inte leva likadana liv.

Tack för ett jättebra svar. Jag antar att du aldrig har reflekterat kritiskt över din egen tillvaro, hoppas att du är lycklig, eller att du i vart fall är såpass svagsint att du lyckats övertyga dig själv om att du är det.
  • Schack73

Om ett förhållande tar mer energi än det ger är du med fel person skulle jag säga. Var singel och njut av livet.

• Anonym (Fd lyckligt singel)

Bara du själv kan veta om det är värt att stanna kvar i relationen.

Jag själv tillhör inte dem som känner ett behov att vara ihop med någon för att det förväntas av en eller ens för att samhälle ibland verkar vara uppbyggt för att man helst ska vara två. Helt klart mer ekonomiskt att vara det.

Jag var singel i 10 år och föredrog det framför att vara tillsammans med någon jag trivdes lite halvbra med. Andra tycker det är så plågsamt att vara själva att de hellre är ihop med någon som känns ok tills någon bättre dyker upp.

Idag är jag gift och har ett barn och tycker det är toppen. Jag är också jävligt tacksam att jag inte nöjde mig med någon av de halvkassa dejtar jag hade under min singeltid.

Sedan så är det så att i perioder så tar en partner mer energi än vad de tillför och för mig är det ok. Så är det att vara tillsammans. Men om det alltid är så att någon tar mer energi än vad de ger då bör man fråga sig om det går att jämna ut obalansen eller varför man är i relationen.

• Anonym (Tänk igenom!)

Tänk igenom vad du gör är mitt råd!

Jag tänkte samma som du förut! Mitt förhållande var inte rätt men ensamheten och vad ett nytt liv skulle innebära skrämde mig också! Till slut gjorde jag ett val, att lämna.

Mitt förhållande gick ut över mitt jobb och tyvärr var det för sent när jag bröt upp, vilket ledde till att jag kort senare blev degraderad. Jag kunde därmed inte jobba kvar ifall jag ville följa min dröm!

Mitt ex blev så sårad och vi fick svårt att byta bostaden(hyres) mot två andra så jag var den som flyttade ut och blev bostadslös i Sthlm!

Ordnade ny bostad med dyr hyra och med ett degraderat jobb så blev det ohållbart! Jag fick lämna Sthlm och flytta hem till föräldrarna!

Kort sagt förlorade jag allt jag hade på mindre än 6 månader från uppbrottet!

Idag bor jag i en ny stad med få möjligheter till karriär just nu och är ensam.

Jag har vänner och jag studerar så mitt cv blir extremt starkt framöver och jag är mera vältränad än någonsin och jag sover bra och jag har massor med möjligheter och idéer om framtiden och jag är lycklig inombords även om min tillvaro är rätt så ?hemsk? så är jag övertygad om att jag kommer att nå en bra framtid men vägen dit är LÅNG.

Med mitt exempel; så tänk igenom vad du kan förlora på vägen! Är du villig att anta utmaningen så skall du va stolt men det kommer inte va enkelt!

• Anonym (Grumlig)

Jag håller med tidigare inlägg, det finns relationer där båda ger varandra utrymme att få vara och det finns dem som kväver en. Om en relation tar mer energi än den ger, ja då är den faktiskt inte rätt, det skapar obalans.

• Anonym (Introvert)

Jag tror att det lätt blir så att partnern känns mer som ett ansvar än en jämlike när man är väldigt introvert eller van vid att ensam är stark. Partnern blir mer och mer needy och den väldigt introverta blir mer och mer skuldtyngd av alla verkliga eller inbillade orimliga förväntningar. Till slut blir det mönstret kanske självuppfyllande.

Själv har jag flera barn som jag älskar innerligt men tycker det tveklöst smartaste är att inte skaffa barn alls, har svårt att se att det skulle finnas någon logik inblandat i ett beslut om att bli förälder. Tror att det i vårt samhälle idag bara handlar om en biologisk drift och känslomässig önskan man inte klarar att stå emot, möjligen konformism också. Är du lyckligt skonad från sånt så herregud, låt bli att skaffa barn. Låt bli att inleda relationer med människor som inte är som du. Ha relationer som passar dig istället.

• Anonym (Analyseramera)

Tror inte att det har med förhållande vs singel att göra utan mer om vilken person du väljer att ha ett förhållande med. Att tvivla på sin relation varje dag är inte speciellt hälsosamt. Är inte du lycklig så är inte hon det heller.

• Anonym (Jessica)

För att få mer ut av relationen så behöver du sannolikt vara extremt tydlig med vad du behöver, vilka förändringar du vill ha i förhållandet. Att du behöver egentid, hur mycket och när. Du kanske behöver en helg ensam? En helg i månaden ensam ute i skogen? Är de här sakerna okej i din relation så är det såklart värt att stanna kvar. Dra dock inte in andra partners. Om du behöver mer umgänge med dina manliga kompisar så var tydlig och uttryck det. Kanske vill hon också vara ifred hemma ett par timmar när du är hos någon manlig kompis? Kanske går det att ha en relation där man får vara sig själv mer och ens behov inte kompromissas för mycket?

Svar på tråden Mitt förhållande tar mer energi än vad det ger mig, men är det värt det?