• Anonym (Ts)
    Äldre 1 Jan 18:20
    1193 visningar
    18 svar
    18
    1193

    Jag dricker 7 öl om dagen

    Hur ska jag sluta? Druckit för 1000 kr i veckan men vet ibte hur jag ska sluta..

  • Svar på tråden Jag dricker 7 öl om dagen
  • Äldre 1 Jan 18:23
    #1

    Sök behandling, har du en arbetsgivare ska dom bekosta detta. Har du inte jobb kan du ringa soc.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 18:28
    #2
    Långbenopluto skrev 2019-01-01 18:23:54 följande:

    Sök behandling, har du en arbetsgivare ska dom bekosta detta. Har du inte jobb kan du ringa soc.


    Blir man inte av med barnen då? Jag har inget jobb
  • Anonym (H)
    Äldre 1 Jan 18:31
    #3
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-01 18:28:49 följande:

    Blir man inte av med barnen då? Jag har inget jobb


    Barnen förtjänar nyktra föräldrar. Då får du göra vad som krävs.
  • neverp­reggo
    Äldre 1 Jan 18:46
    #4
    +1
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-01 18:28:49 följande:
    Blir man inte av med barnen då? Jag har inget jobb

    Är prion barnen eller drickandet?


    Det är inte säkert att du förlorar barnen men barnen ska inte behöva ha en onykter förälder.

  • Anonym (A)
    Äldre 1 Jan 19:19
    #5

    Be någon annan ta hand om pengar & kort så KAN du inte dricka!

  • Anonym (Embe)
    Äldre 1 Jan 19:40
    #6

    Drick vatten istället.... sluta köpa fler öl.... eller sök professionell hjälp.

    Det är alltid bättre om barnen har en nykter pappa än en som nästan konstant är berusad och lägger tusentals kronor på öl varje månad. Detta gäller även om det kanske skulle resultera i att du inte längre kan vara vårdnadshavare för barnen.

  • Anonym (AA)
    Äldre 1 Jan 19:50
    #7

    Du kan börja med att kolla upp var det finns anonyma alkoholister-möte i din stad och gå dit. Du kan även ringa vårdcentralen och be om hjälp.

  • Anonym (Tomte­n på loftet­)
    Äldre 1 Jan 20:53
    #8

    Ta en vecka då du bara dricker alkoholfria öl/2,8:or bara för att se om du fixar det. Se det som en utmaning och tänk att du får återgå till ditt vanliga öldrickande veckan därpå. Den veckan gör du samma sak igen. Och så vidare.

    Det fungerade för en gammal bekant till mig. Kan vara värt ett försök för dig också.

    Lycka till.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 21:16
    #9
    Anonym (Tomten på loftet) skrev 2019-01-01 20:53:25 följande:

    Ta en vecka då du bara dricker alkoholfria öl/2,8:or bara för att se om du fixar det. Se det som en utmaning och tänk att du får återgå till ditt vanliga öldrickande veckan därpå. Den veckan gör du samma sak igen. Och så vidare.

    Det fungerade för en gammal bekant till mig. Kan vara värt ett försök för dig också.

    Lycka till.


    Tack! Ska försöka! Se nyår som en nystart.
  • Anonym (Varni­ng)
    Äldre 1 Jan 21:20
    #10
    -1 +2

    Tänk dig för var du söker hjälp, många har anmälningsplikt. Och jag lovar, du vill inte få soc på halsen.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 21:57
    #11
    Anonym (Varning) skrev 2019-01-01 21:20:19 följande:

    Tänk dig för var du söker hjälp, många har anmälningsplikt. Och jag lovar, du vill inte få soc på halsen.


    Ha du förslag? Vil inte dricka såhär.. alltid efter barnen lagt sig men nu har jag hållit på i ett år och pengarna rinner iväg
  • Anonym (Tomte­n på loftet­)
    Äldre 1 Jan 22:26
    #12
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-01 21:16:10 följande:

    Tack! Ska försöka! Se nyår som en nystart.


    Suveränt. Skitsvårt att sluta (har själv druckit väldigt mycket i perioder som ung), men ibland går det att lura hjärnan - ungefär som när man slutar röka.
  • Anonym (Det finns en lösnin­g!)
    Äldre 1 Jan 22:44
    #13

    Kära vän!

    Det finns en lösning! Gå in på www.aa.se och skriv in din ort. Vi nyktra alkoholister som själva varit i din situation och gjort resan till att idag leva nyktra enkelt hjälper dig! Bryt loss från ensamheten med burkarna och kom in i värmen och gemenskapen så får du det jag har idag. Ta dig till ett möte så berättar vi (de som du träffar där) lösningen! På hemsidan hittar du alla möten i din stad. Om du har svårt att ta dig till möte för det kan kännas oerhört jobbigt att ta det första steget att våga, så skicka i alla fall ett mail efter hjälp via hemsidan. Så gjorde jag i december förra året då jag var helt desperat och idag har jag varit nykter ett år helt utan återfall! Jag kan säga att det enda som på riktigt hjälper är AA. Följ den enkla vägen, gör som programmet föreslår och livet blir enkelt att leva nykter. Så är det för mig i a f. Gläder mig att du önskar att sluta dricka, det är den önskan som är allt som behövs för att gå med i AA. Mötena är gratis.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 1 Jan 23:19
    #14
    Anonym (Det finns en lösning!) skrev 2019-01-01 22:44:09 följande:

    Kära vän!

    Det finns en lösning! Gå in på www.aa.se och skriv in din ort. Vi nyktra alkoholister som själva varit i din situation och gjort resan till att idag leva nyktra enkelt hjälper dig! Bryt loss från ensamheten med burkarna och kom in i värmen och gemenskapen så får du det jag har idag. Ta dig till ett möte så berättar vi (de som du träffar där) lösningen! På hemsidan hittar du alla möten i din stad. Om du har svårt att ta dig till möte för det kan kännas oerhört jobbigt att ta det första steget att våga, så skicka i alla fall ett mail efter hjälp via hemsidan. Så gjorde jag i december förra året då jag var helt desperat och idag har jag varit nykter ett år helt utan återfall! Jag kan säga att det enda som på riktigt hjälper är AA. Följ den enkla vägen, gör som programmet föreslår och livet blir enkelt att leva nykter. Så är det för mig i a f. Gläder mig att du önskar att sluta dricka, det är den önskan som är allt som behövs för att gå med i AA. Mötena är gratis.


    Har gått på möten och varit på behandlingshem. Inte så enkelt. Jag gillar min öl men inser att jag kan förlora hem om kag fortsätter.. ska absolut kolla in hemsida . Tack!
  • Anonym (A 2)
    Äldre 2 Jan 11:59
    #15
    Anonym (AA) skrev 2019-01-01 19:50:26 följande:
    Du kan börja med att kolla upp var det finns anonyma alkoholister-möte i din stad och gå dit. Du kan även ringa vårdcentralen och be om hjälp.
    Håller med
  • Anonym (Det finns en lösnin­g!)
    Äldre 2 Jan 22:12
    #16
    Anonym (Ts) skrev 2019-01-01 23:19:08 följande:

    Har gått på möten och varit på behandlingshem. Inte så enkelt. Jag gillar min öl men inser att jag kan förlora hem om kag fortsätter.. ska absolut kolla in hemsida . Tack!


    Varsågod God! Det räcker inte att gå på ett möte, man måste leva i programmet, göra stegen, alltså göra handlingar som visar ens villighet. Ta emot hjälp, och börja själv vara till nytta. Lösningen finns i stegen. Gör det som föreslås i programmet, gör det fullt ut. Du behöver bara vara nykter 24 timmar. En dag i taget. Endast utan alkohol i 24 timmar. Ta en sponsor på mötet när du vågat göra handlingen att ta dig dit, en annan tillfrisknad alkoholist som vägleder dig genom handlingarna som behövs göras, alltså stegen, som visar dig hur alkoholisten gjorde för att idag leva fullt ut alkoholfri. Många alkoholister som varit nyktra i t ex 20 år fortsätter att gå på möten 2 ggr veckan för de behöver det. Enligt mig går det inte att sitta ensam hemma på kammaren och sluta dricka. Gemenskap, att alltid ha en annan nykter alkoholist att umgås med eller ringa till har gjort skillnaden för mig. Om det är jobbigt så ska du sträcka dig till de andra nytta alkoholisterna när som helst. Det hjälper dem att själva hålla sig nyktra - att föra programmet vidare till exakt en sådan som dig!
  • Anonym (Ej soc)
    Äldre 2 Jan 22:18
    #17

    Gör precis vad som helst men kontakta absolut INTE soc!

    Gå till AA.

    Trappa ner istället för att sluta tvärt. Mitt ex dricker öl för 14000 i månaden och vill inte sluta.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 2 Jan 23:17
    #18
    +1

    Tack alla! Ska absolut kontakta aa igen. Denna gång är jag så villig och utan tvång! Ska bli fri skiten som hållit mig så länge!! Tack igen!

Svar på tråden Jag dricker 7 öl om dagen