• Anonym (Varför?)

Folk beter sig så konstigt på sociala medier??

Jag har tänkt på en sak. Sociala medier, typ Facebook och Instagram kan göra så att människor som i vanliga fall är trevliga beter sig konstigt/illa. Jag avföljde en tjej för någon dag sedan och när hon på något sätt hade sett att jag avföljde henne har hon blockat mig från Instagram och även tagit bort mig som vän på Facebook. Detta är en i vanliga fall väldigt trevlig tjej som är supergullig på alla sätt. Dock vet jag att hon har haft det tufft och har knappt några vänner alls, hon har varit deprimerad men är inte det längre. Men jag tycker hon beter sig väldigt illa på sociala medier genom att blocka mig på Instagram och sedan ta bort mig som vän på Facebook! Hur kommer det sig att folk beter sig illa på sociala medier?? Fattar inte det. Jag trodde inte hon var så barnslig av sig. Eller knäpp.

• Svar på tråden Folk beter sig så konstigt på sociala medier??
  • plättarmedsylt
    Anonym (Varför?) skrev 2019-01-02 09:44:17 följande:

Har sett på Facebook att hon skriver massa fina saker till gemensamma vänner men mig vill hon tydligen inte prata med. Jag har inte varit privat med henne knappt alls. Jag förstår bara inte hur en sån här sak kan göra någon så sur att den inte vill prata med en/undviker en.

Men hör du inte vad du själv säger? Hon blev uppenbarligen sårad av att du avföljde henne på Instagram och du blev sårad av att hon blockade dig på samma plattform. Olika människor blir sårade av olika saker och det finns väl ingen mening med att grubbla över varför. I detta fall var dock det ni gjorde mot varandra väldigt likt, så jag har faktiskt svårt att förstå hur du inte kan förstå henne. OCH det var ju du som började! Vad hade du förväntat dig för reaktion från hennes sida? Hon blev tydligen mer sårad än vad du hade förväntat dig och det är bara att konstatera att det var så. Vi är olika, som sagt. Hon kanske skulle tycka att du överreagerar om hon fick veta att du startade en tråd på FL där du berättar om hur sårad du blev över hennes blockning.
  • Fiona M

Har sett på Facebook att hon skriver massa fina saker till gemensamma vänner men mig vill hon tydligen inte prata med. Jag har inte varit privat med henne knappt alls. Jag förstår bara inte hur en sån här sak kan göra någon så sur att den inte vill prata med en/undviker en.

Hur ser du vad hon skriver om hon blockat dig?
  • Anonym (Vad har du pa hennes FB att gora?)

Nu har jag forstass varken Facebook eller Instagram, sa fran min synvinkel verkar det naturligt att om nagon aktivt tar avstand/avfoljer nagon pa t ex. Instagram, varfor skulle da personen vilja ha kvar avfoljaren "snokandes" pa sin Facebooksida? Avfoljaren har ju aktivt tagit avstand och visat att den inte ar intresserad, vad har den da pa dennes Facebooksida att gora? 
    TS varfor vill du ha tillgang till hennes Facebook sida? Vad har du dar att gora? Du ville ju inte se hennes bilder (eller vad det nu var) och nu blev det sa, tack vare att du visade henne att du INTE ar intresserad.

• Fiona M

Du framstår som ganska konstig som å ena sidan hävdar att hon är en ointressant bekant, men å andra sidan surar över att hon skriver till andra.

Du är väl lika ointressant för henne som hon för dig, och vore du blockad skulle du inte se vad hon skrev.

Anonym (Varför?) skrev 2019-01-02 00:22:28 följande:

Tycker det var och är en överreaktion. Jag slutade följa henne för hon är mer bekant för mig än en vän och jag är inte särskilt intresserad av hennes bilder. Fast vi umgås tillsammans med gemensamma vänner.

• Anonym (A)
    annabellelee skrev 2019-01-02 09:17:58 följande:
    Jag förstår inte varför du är upprörd. Du avföljer och signalerar därmed att du inte tycker hon är så intressant. Hon blir sårad och blockar dig. Och då blir du sur? Du började ju...
    Håller med
  • Anonym (?)

Jag tycker du överreagerar och jag förstår varför hon blev ledsen, speciellt om hon har depressioner i bagaget. Men varför valde du att avfölja henne istället för att bara dölja hennes bilder? När den funktionen finns så kan ju en avföljning faktiskt tolkas som en ganska hård markering.

• Anonym (Varför?)
    Fiona M skrev 2019-01-02 12:10:53 följande:

Hur ser du vad hon skriver om hon blockat dig?

Jag är blockad på Instagram, inte Facebook. På Facebook är jag endast borttagen som vän.
  • Anonym (Me)
    Anonym (Sårad) skrev 2019-01-02 09:30:04 följande:

Nu har jag kollat på Facebook, och det går inte att se om man har avföljt. Jag vet det, för jag har även ett konto i ett påhittat namn, så att jag kan prova sådana saker och se vad som syns. Det syns inte. 

Kan det vara så att du har blivit för privat i dina kommentarer på hennes Facebook? För jag undrar om inte det kan vara orsaken till att "min" Facebookvän blockade mig. Att jag kommenterade bilder på hans barn och familjeliv och sådant fast jag aldrig träffat hans familj? Att jag skrev för personliga saker om mig själv - sådant som inte hade med vårt gemensamma intresse att göra? Oerhört sårad blev jag i alla fall, över blockningen...

Du har nog rätt i din analys. Själv avföljer jag folk som jag inte är vän på riktigt med som skriver privata saker. Tycker det är jobbigt med folk som saknar integritet helt enkelt. Har du dessutom varit inne och kommenterat som att du känner honom trots att du inte gör det så var du nog för gränslös för hans smak. Själv döljer jag flödet för sådana, så märks det inte lika tydligt som när man blockar.
  • Anonym (Sårad)
    Anonym (Me) skrev 2019-01-02 13:11:57 följande:
    Du har nog rätt i din analys. Själv avföljer jag folk som jag inte är vän på riktigt med som skriver privata saker. Tycker det är jobbigt med folk som saknar integritet helt enkelt. Har du dessutom varit inne och kommenterat som att du känner honom trots att du inte gör det så var du nog för gränslös för hans smak. Själv döljer jag flödet för sådana, så märks det inte lika tydligt som när man blockar.
    Fast det är lätt hänt nu. Man skriver ju så mycket personligt på sociala media överhuvudtaget nu, fast man inte känner varandra. Här... På Flashback... Så det är lätt hänt att man gör det på Facebook också, trots att skillnaden där är att man vet varandras riktiga namn, och ser foton på varandras ansikten. Men det känns väldigt tråkigt och pinsamt... Men tur i oturen, kanske, att jag INTE behöver träffa honom IRL, när jag känner så här. 
  • Anonym (meh)
    Anonym (Varför?) skrev 2019-01-01 19:23:31 följande:

Jag har tänkt på en sak. Sociala medier, typ Facebook och Instagram kan göra så att människor som i vanliga fall är trevliga beter sig konstigt/illa. Jag avföljde en tjej för någon dag sedan och när hon på något sätt hade sett att jag avföljde henne har hon blockat mig från Instagram och även tagit bort mig som vän på Facebook. Detta är en i vanliga fall väldigt trevlig tjej som är supergullig på alla sätt. Dock vet jag att hon har haft det tufft och har knappt några vänner alls, hon har varit deprimerad men är inte det längre. Men jag tycker hon beter sig väldigt illa på sociala medier genom att blocka mig på Instagram och sedan ta bort mig som vän på Facebook! Hur kommer det sig att folk beter sig illa på sociala medier?? Fattar inte det. Jag trodde inte hon var så barnslig av sig. Eller knäpp.

Jag tycker inte att hennes reaktion är konstig alls. Det som är konstigt är din reaktion och ärligt talat också handlingen att avfölja henne. Varför avföljde du henne? Det skickar en ganska tydlig signal om att hon inte intresserar dig, så du borde inte bry dig om hon vill vara lika tydlig med att det är ömsesidigt. Du kanske kan rädda upp situationen genom att IRL hitta på något tillräckligt trovärdigt om att det inte var meningen att avfölja henne, typ, att du råkade klicka på skärmen av misstag (det händer i alla fall mig ibland). Kramas och bli vänner igen.
  • Anonym (Soe)
    Anonym (Hanna) skrev 2019-01-01 19:42:00 följande:
    Fast om du redan har avföljt henne så är du ju inte intresserad av vad som händer i hennes liv så vad spelar det för roll?
    Man kan vara väldigt bra vän med någon. Men postar den personen bilder på sej själv i olika ljus eller i olika outfits, bilder på sin frukost, lunch, middag, religiöst innehåll eller om något intresse jag finner ointressant flera gånger om dagen så är jag inte så intresserad av att henoms innehåll ska ta över mitt flöde så att jag missar något intressant från något konto som inte uppdateras lika frenetiskt.

Räcker väl om man är vänner då utan att få upp varenda uppdatering i flödet?
  • Hypotenusan
    Anonym (Soe) skrev 2019-01-02 20:04:42 följande:
    Man kan vara väldigt bra vän med någon. Men postar den personen bilder på sej själv i olika ljus eller i olika outfits, bilder på sin frukost, lunch, middag, religiöst innehåll eller om något intresse jag finner ointressant flera gånger om dagen så är jag inte så intresserad av att henoms innehåll ska ta över mitt flöde så att jag missar något intressant från något konto som inte uppdateras lika frenetiskt.

Räcker väl om man är vänner då utan att få upp varenda uppdatering i flödet?
    Håller med här. Jag har också tagit bort några sådana från mitt flöde, men utan att avmarkera som vän. Så märks det inte lika tydligt. Man orkar inte se deras ointressanta spam en gång i timmen. Folk fattar inte, att vill de ha uppmärksamhet, så är det bättre att skicka ut nytt lite lagom ofta. En gång om dagen räcker, helst mindre än så. 
  • Anonym (Tankar)

Du har väl i princip gett ett bra svar på din fråga själv i tråden, att hon sett att du fortfarande följer era andra gemensamma vänner/bekanta och bara avföljt henne?
    Det kanske gav henne obehagliga funderingar över varför du valt att avfölja just henne och ingen av de andra, hon kanske till slut började undra över om du kanske tycker illa om henne som person, tyckt att hennes inlägg varit löjliga/patetiska, kanske till och med funderade hon på om du kanske pratat illa om henne för de andra (eller tänkt göra det) och du därför tog bort henne för att du inte kan följa någon som du tycker (och kanske pratar) illa om... Mycket "teorier" som kan börja snurra i huvudet på en om man upptäcker sådant. Och alla har inte stake nog att våga fråga någon varför de valt att avfölja en (eller ta bort en som vän), och då kan vissa som reagerar så välja att ta "det säkra före det osäkra" och blockera, kanske för att slippa vara rädd för eventuellt skitsnack om henne eller hennes profil från din sida (för även om du inte pratar illa om henne eller tänkt göra det, så vet ju inte hon om det).

• Anonym (test)
    Anonym (Varför?) skrev 2019-01-02 00:22:28 följande:
    Tycker det var och är en överreaktion. Jag slutade följa henne för hon är mer bekant för mig än en vän och jag är inte särskilt intresserad av hennes bilder. Fast vi umgås tillsammans med gemensamma vänner.
    Så då gjorde hon dig en tjänst så du slapp ta bort henne som VÄN på Facebook, eftersom du ju inte ser henne som vän. 
  • Anonym (Varför?)
    Anonym (Tankar) skrev 2019-01-03 01:49:57 följande:

Du har väl i princip gett ett bra svar på din fråga själv i tråden, att hon sett att du fortfarande följer era andra gemensamma vänner/bekanta och bara avföljt henne?

Det kanske gav henne obehagliga funderingar över varför du valt att avfölja just henne och ingen av de andra, hon kanske till slut började undra över om du kanske tycker illa om henne som person, tyckt att hennes inlägg varit löjliga/patetiska, kanske till och med funderade hon på om du kanske pratat illa om henne för de andra (eller tänkt göra det) och du därför tog bort henne för att du inte kan följa någon som du tycker (och kanske pratar) illa om... Mycket "teorier" som kan börja snurra i huvudet på en om man upptäcker sådant. Och alla har inte stake nog att våga fråga någon varför de valt att avfölja en (eller ta bort en som vän), och då kan vissa som reagerar så välja att ta "det säkra före det osäkra" och blockera, kanske för att slippa vara rädd för eventuellt skitsnack om henne eller hennes profil från din sida (för även om du inte pratar illa om henne eller tänkt göra det, så vet ju inte hon om det).

Jag hade förstått henne om hon bara avföljde tillbaka, men nu har hon blockat mig på Instagram samt tagit bort mig från Facebook. Jag tycker det är en stark överreaktion.
  • Anonym (qwerty)

När man avföljer någon är det sunt förnuft att även ta bort så den personen slutar följa en. Det är det första du skulle gjort. Det är inte ok att du tycker hon är för ointressant för att följa men du anser att hon ska fortsätta följa dig?

Men till problemet.

Det finns appar som säger till när någon tar bort en från instagram. Hon har förmodligen en sån. Då fick hon notis om det i den appen. Jag själv tar bort alla som tar bort mig. Såklart.
    Är du säker att hon har blockat dig? Hon kanske bara har privat sida? Är du blockad kan du inte ens se sidan. Inte bara bilderna alltså. Hon har förmodligen bara tagit bort dig precis som du gjorde med henne.

Att hon tog bort dig från facebook är helt logiskt. Du visade henne att du inte ville vara vänner på insta, varför ska hon då vara din vän på fb? Det är samma sak för många.

BTW! Stör man sig på någon numera går det lätt att dölja den personens bilder och story på insta utan att ta bort den. Då är man fortfarande vänner, men man måste aktivt gå in på sidan för att se bilder osv. Då slipper man sådana här draman.

Svar på tråden Folk beter sig så konstigt på sociala medier??