• drBubbles

Avbeställningsskydd - gravid fru = giltig anledning/"sjukdom"?

Hej,

Min man beställde för ett par månader sen en resa till Indien nu i Februari. Planen är att han ska åka med en vän, vara borta 14 dagar, o va i djungeln ttp. Nu är det så att vi snart efter att han bokat resan fick reda på att jag är gravid (skitkul, planerat, väldigt efterlängtat, genomgått missfall osv). På ett ultraljud såg vi dessutom att det är tvillingar (kul, spännande, läskigt osv).

Det jag undrar är egentligen om min graviditet, o liksom emotionella instabilitet som kommer till följe av denna skulle kunna räknas som "nära anhörigs sjukdom" för att kunna få avboka resan? Jag kommer ju inte dö av att han åker, det vet jag ju, men jag mår så sjukt dåligt av bara tanken på att bli "lämnad" i två veckor, o inte kunna ha kontakt med honom där ute i djungeln. Får väl "överspela" mitt illabefinnande hos vårdcentralen.

Vi har Folksam hemförsäkring med extra resetillägg, och han betalade resan med sitt mastercard.

Vad tror ni, är det ett dött lopp?

• Svar på tråden Avbeställningsskydd - gravid fru = giltig anledning/"sjukdom"?
  • Anonym (Knappast)

Det kan jag aldrig tänka mig att ni skulle få igenom som sjukdom. Är det inte avbokningsbart?

• Woopsie

Men ska han inte få åka på sin drömresa för att du inte vill bli lämnad i 2 veckor? Jag förstår att du tycker det är jobbigt men 2 veckor går fort. Vill mannen avboka resan?

• drBubbles

Det var han själv som tog upp det som förslag, så jag tvingar honom inte att stanna hemma, o det är fortfarande bara en diskussion vi har här hemma. Att kall det hans drömresa är lite överdrivet, det är tredje gången han gör samma typ av resa (och har varit borta längre utan att jag gjort nån grej av det), vilket också är en av anledningarna till att han själv sagt att han gott kan stanna hemma. Jag förstår hur det låter, jag kan själv tycka att jag är löjlig, men får liksom inte till att tänka logiskt mig som jag brukar kunna.

Wellwell, han får åka tillbaka till Indien o jag överlever ett par veckor utan honom.

• Anonym (E)

Låt honom åka! Två veckor klarar du. Unna honom det!

• annabellelee

Har du en riskgraviditet som kräver ständig tillsyn? Eller dokumenterad psykisk sjukdom (du talade om emotionell instabilitet)? Då kanske det kan gå igenom.

Är det en helt vanlig graviditet så tror jag inte det.

Vad jag förstår är det inte i närheten av bf, så det finns ingen egentlig anledning för honom att vara hemma.

• Anonym (Nej)

Ingen reseförsäkring täcker avbokning på grund av graviditet och de brukar inte heller täcka på grund av komplikationer vid graviditet. Det sistnämnda känner jag inte till något bolag som täcker, men kan ha missat något. Folksam täcker i alla fall inte det.

Enda sätter att avboka är om resan är köpt med avbokningsmöjlighet genom resebolaget. T.ex. vid paketresa brukar du kunna avboka oavsett anledning fram till 30 dagar innan resan om du har köpt avbokningsskydd. Då får man tillbaka allt utom bokningsavgiften.

• Anonym (Men NEJ)

hahaha men seriöst.. att va gravid är ingen sjukdom

å.dessutom är den planerad.. så NEJ de är inte en legetim ursäkt....

• drBubbles

Nej, vad vi vet hittils är det inte mer risk än en vanlig tvillinggraviditet, o jag är fullt frisk "egentligen". Den emtionella instabiliteten är bara hormoner o en enormt stark, nytillkommen rädsla att han ska dö o lämna mig ensam med 2 kids. Jag klarar mig i 2 veckor, jag vet. Han föreslog att vi skulle kolla med folksam/mastercard hur det är med försäkringarna, men jag tänkte att man säkert får snabbare svar här, med tanke på tid på dygnet osv. :)

• Anonym (T)

Resenärens anhörige måste bli akut sjuk eller avlida för att avbeställningsförsäkringarna ska gälla. Graviditet och hormonsnurr räcker inte, såvida ni inte lyckas få en läkare skriva intyg på något allvarligare.
    Alternativet att han stannar hemma finns alltid. Pengarna brinner inne och det är inte så schysst mot hans kompis. Du kommer klara dig fint de två veckorna och indien är inte månen :). Det finns Skype och telefoner. Grattis till bebisarna!

• Anonym (nja)

Har svårt att se att någon skulle klassa en planerad graviditet, som inte ens är högrisk, som sjukdom... Om du kan få en diagnos i stil med akut suicid depression så kanske det går.

• LFF

Hade det varit att du skulle med på resan så kanske det hade gått. I ert läge nu, sannolikt inte. 

• Tiina87

Det räknas troligen knte som "nära anhöriga sjukdom" då graviditet inte är en sjukdom.

• Arlene

Jag har jobbat i många år på resebyrå.
    Avbeställningsskydd gäller vid sjukdom.dödsfall, brand i hemmet osv.
    Saker som händer som man inte kan råda över.
    Planerade graviditeter gäller inte. 
    Om han ska få boka av är om du eller bebisen blir sjuk eller allvarliga graviditetskrämpor som man inte kunnat förutse.

Är det 30-40 dagar kvar till resan kan man oftast boka om resan dvs till annat datum, annan resa osv. Inte alltid man bara kan boka av utan kostnad.
    Det beror på vilken arrangör man åker med.
    Vilket flygbolag mm.

Vill han inte åka nu kommer han antagligen förlora pengar, hur mycket beror på när resan skulle ha skett och som sagt flygbolag osv.

Svar på tråden Avbeställningsskydd - gravid fru = giltig anledning/"sjukdom"?