• Min älskade dotter

Magsjuka?

Hej! Intresserad hur andra resonerar. Själv är jag skräckslagen inför magsjuka och blir vansinnig om man lämnar för tidigt på ex förskolan.

Ett scenario - småsyskon har feber, kräks ut all välling på kvällen och tempen stiger. Sover hela natten. Vaknar och har lite feber och är snorig. Äter och dricker och ingen diarré.

Ett storasyskon hade en planerad aktivitet senare under eftermiddagen tillsammans med en förälder.

Skulle ni gå med storasyskon (förutsatt att inte småsyskon eller annan blivit dålig)..?

Vi har redan (till syskons förtvivlans) bestämt att vi är hemma för att inte riskera smitta någon.

Men hur skulle andra ha gjort i detta läge??

• Svar på tråden Magsjuka?
  • legomum

Det beror väl på vilken aktivitet vi talar om och ålder pä det barnet.

Ibland måste man faktiskt ändra dag, tyvärr men man behöver inte gå till absurdum. Är barnet friskt och ni har biljetter till ett event så gå. Men handlar det om bio och hamburgare kanske man kan vänta några dagar.

Men om småsyskonet kräks upp välling en gång kan det lika gärna vara att det är slem i halsen vid en förkylning. All kräk är inte magsjuka.

• modsey
    Min älskade dotter skrev 2019-01-02 10:14:53 följande:

Hej! Intresserad hur andra resonerar. Själv är jag skräckslagen inför magsjuka och blir vansinnig om man lämnar för tidigt på ex förskolan.

Ett scenario - småsyskon har feber, kräks ut all välling på kvällen och tempen stiger. Sover hela natten. Vaknar och har lite feber och är snorig. Äter och dricker och ingen diarré.

Ett storasyskon hade en planerad aktivitet senare under eftermiddagen tillsammans med en förälder.

Skulle ni gå med storasyskon (förutsatt att inte småsyskon eller annan blivit dålig)..?

Vi har redan (till syskons förtvivlans) bestämt att vi är hemma för att inte riskera smitta någon.

Men hur skulle andra ha gjort i detta läge??

Vad är det för ålder och aktivitet ? Här har friska barn fått gå till både dagis och skolan och vi till jobb om någon är magsjuk hemma. Ohållbart annars och i många familjer omöjligt att hålla alla hemma utan att fuska.
  • cosinus

Hade det varit en av mina ungar så hade det scenariot inte ens varit magsjuka då han i princip alltid kräks när febern stiger. Då hade syskonet fått gå.

Överlag är jag inte förtjust i att friska familjemedlemmar ska isoleras, det innebär även att jag låter syskon till magsjuka barn hälsa på hos oss, så länge de inte uppvisar symtom såklart.

Däremot är vi noga med tiden efter magsjuka, att man inte går iväg för tidigt om man varit sjuk. Men friska personer är just friska personer och agerar därefter (jag har ingen kvar på dagis, där följde vi givetvis reglerna att friska syskon var hemma)

• Min älskade dotter

Storasyskon är 8 år gammal och ja, aktivitet där biljetter är bokade och tyvärr inte går att ändra på :/

På ett sätt tycker jag vi borde kunna gå men eftersom jag själv har sån skräck för magsjuka så vill jag inte risker smitta någon.

Hade det varit en självklarhet att småsyskonet är magsjuk hade vi inte gått och nu är det ju inte ens säkert att det är magsjuka....

Svårt...

• legomum
    Min älskade dotter skrev 2019-01-02 11:04:44 följande:

Storasyskon är 8 år gammal och ja, aktivitet där biljetter är bokade och tyvärr inte går att ändra på :/

På ett sätt tycker jag vi borde kunna gå men eftersom jag själv har sån skräck för magsjuka så vill jag inte risker smitta någon.

Hade det varit en självklarhet att småsyskonet är magsjuk hade vi inte gått och nu är det ju inte ens säkert att det är magsjuka....

Svårt...

Små barn kräks inte en gång, det sätter sig alltid i magen och du känner på avföringsfoften om den är så där sur. Då är det magsjuka.

Men nu är klockan snart halv tolv dagen efter och om inga andra magsjukesymtom tillkommit kan du vara 99% säker på att det inte var magsjuka.

Låt din stora gå på sitt event.
  • modsey
    Min älskade dotter skrev 2019-01-02 11:04:44 följande:

Svårt...

Hade definitivt gått även om syskonet är magsjuk!
Svar på tråden Magsjuka?