• Nandez

Farmen 2019

Farmen börjar på söndag, någon annan som ska titta?

• Svar på tråden Farmen 2019
  • Johannus
    Deceree1 skrev 2019-01-16 20:25:45 följande:
    Alltså jag kände på mig det från början att Göran skulle försöka att briljera.
    - Jag försöker ju lära dom att såga rakt o spika bättre... o så kommer det där, - för gruppens bästa! Alltså tror han att de bara ör han som kan..?
    Jag tror inte Göran försöker briljera, men han är äldst av alla och man. Män i den åldern har som oftast fått göra såna saker själva då frun i huset har sett till barnen, tvättat, städat och lagat maten.

Jag är i ungefär samma ålder som han så jag förstår vad han menar och det passar ju inte yngre flickor att höra detta.
  • Deceree1
    Johannus skrev 2019-01-16 20:42:51 följande:

Jag tror inte Göran försöker briljera, men han är äldst av alla och man. Män i den åldern har som oftast fått göra såna saker själva då frun i huset har sett till barnen, tvättat, städat och lagat maten.

Jag är i ungefär samma ålder som han så jag förstår vad han menar och det passar ju inte yngre flickor att höra detta.

Dom kanske vill visa att dom kan me?
  • Johannus
    Deceree1 skrev 2019-01-16 21:15:12 följande:
    Dom kanske vill visa att dom kan me?
    Självklart vill alla visa vad dem kan och det ska dom få göra. Jag menade bara att Göran är av den generationen som inte tror att unga flickor kan. (förstå mig rätt) :)

Göran kommer nog få ge med sig att alla har rätt att få prova på olika uppgifter. Han kommer själv inte kunna stå vid spisen och laga mat eller diska för det är enligt han kvinnogöra.
  • Grande Rock
    Johannus skrev 2019-01-16 22:02:03 följande:

Varför har inte del 4 av Torpet kommit ut? Någon som vet?

Troligtvis för att de inte brukar göra lika många veckoavsnitt av torpet som av farmen.
    Skulle tro att avsnitt fyra kommer på söndag.
    Att tro är att inte veta
  • lövet2
    Johannus skrev 2019-01-16 20:36:28 följande:
    Vilka talar Meiänkilei ?

Jag kan Meiänkilei, men har inte hört någon annan göra det på Farmen eller Torpet.
    Det gällde frågan om de talar finska i Tornedalen. Kul att du kan tala det! Min dotter brukar somna till något radioprogram på det språket. Hon fattar inte ett ord men tycker det är rogivande!
  • Johannus
    lövet2 skrev 2019-01-16 23:02:04 följande:
    Det gällde frågan om de talar finska i Tornedalen. Kul att du kan tala det! Min dotter brukar somna till något radioprogram på det språket. Hon fattar inte ett ord men tycker det är rogivande! smile5.gif
    Jag är född och uppvuxen i Tornedalen så jag har vuxit upp med Meiänkieli. Dock fick vi inte prata det i skolan.

• lövet2
    Johannus skrev 2019-01-16 23:05:24 följande:
    Jag är född och uppvuxen i Tornedalen så jag har vuxit upp med Meiänkieli. Dock fick vi inte prata det i skolan.

Nej, jag vet. Samma som med samiskan. Det är så många som tappat sitt språk för att det varit förbjudet i skolan.
  • Johannus
    lövet2 skrev 2019-01-16 23:14:48 följande:
    Nej, jag vet. Samma som med samiskan. Det är så många som tappat sitt språk för att det varit förbjudet i skolan.
    Jag närmar mig pensionsålder och har inte glömt Meiänkieli. Pratar ofta med mina barn det. 
    Även om jag nu bott i södra Sverige i 15 år så använder jag Meiänkieli med min dotter lite få och då.
  • Deceree1

Va ni har snöat in på dialekter. Blir lite ot för oss som vill skriva om Farmen......

Svar på tråden Farmen 2019