• Anonym (Mamma)

Låta tonåring bo i friggebod?

Är det okej att låta sin tonåring bo i en friggebod på gården? Vi är i ett behov av ett till rum i huset då vi inte för plats. Tonåringen skulle älska det men jag känner att man förlorar lite kontroll över dom, när dom ska va hemma på kvällen tex.

Hur tänker ni? Tror ni att det skulle fungera?

• Svar på tråden Låta tonåring bo i friggebod?
  • Anonym (Stina)

Ja, det är väl inte en helt ovanlig lösning! Man kan ju ändå ha koll på när de kommer hem, gå ut och knacka på t ex. :)

• Anonym (A)

Det tycker jag är en bra lösning.

• CitronTulo

Tycker att det är helt okej och inte alls ovanligt! Men såklart får inte tonåringen missbruka förtroendet utan visa att den är att lita på! Skulle hen börja springa ute på nätterna eller så åker hem in i huset igen!

• Anonym (Mamma)

Va skönt att ni alla verkar vara så positiva, tack!

• EmberEyes

Det går jättebra. Förutsättningarna är dock att tonåringen själv vill, att boden är utrustad för att klara ett året-runt boende, och att det finns klart definierat vilka regler som gäller och konsekvenserna för vad som händer om förtroendet bryts.

• Str8fwd

Bra förslag att bo i friggeboden.
    Jag köpte granntomten för något år sedan och trodde jag skulle bli av med en tonåring sommartid i alla fall på sommaren, men det har inte hänt ännu.

• OlgaElvira

Vi hade våra söner i tur och ordning boende ute i ett ombyggt garage. Där fanns toa och duschen förmatch var dr tvungna att kommun. Tonårspojkar är konstant hungriga så delar inne tätt ofta. Efter utekvällar kom de alltid in och åt ett berg med mackor, så man hade kollaps när de var hemma. Stor avundsjuka bland kompisar för att de hade något eget. Vi slapp bekymra oss om städning och ordning. De lärde sig också vikten av att städa i badrummet.

• Sharper

Vi har som mål att mannens dotter ska flytta ut till "boa" när hon börjar högstadiet. Vi är i behov av ett sovrum till, mannens barn har egna rum och mina barn delar rum, men har inte möjlighet att låna pengar till en utbyggnad så vi satsar på renovering av de huset/utrymmet istället:)

• Anonym (ppppp)
    Anonym (Mamma) skrev 2019-01-03 16:02:20 följande:

Är det okej att låta sin tonåring bo i en friggebod på gården? Vi är i ett behov av ett till rum i huset då vi inte för plats. Tonåringen skulle älska det men jag känner att man förlorar lite kontroll över dom, när dom ska va hemma på kvällen tex.

Hur tänker ni? Tror ni att det skulle fungera?

Det beror helt på hur just den personen är. Jag vet flera som bor så, men då är de 17-18 år sådär, inte 14-15. Litar man på sin ungdom så varför inte.
  • Lilyje

Beror väl på om tonåringen är 13 eller 17?

En 13åring skulle jag aldrig låta bo så, medans det för en 17åring skulle vara ett bra sätt att förbereda sig för att flytta hemifrån.

M 2010 | B 2017 | A 2019
  • Anonym (Jodå)

Bra förslag så länge boden är vinterisolerad och har fönster. Vi planerar att nåt av barnen ska flytta in i vår gäststuga när de blir äldre.

• OlgaElvira
    OlgaElvira skrev 2019-01-03 16:46:44 följande:

Vi hade våra söner i tur och ordning boende ute i ett ombyggt garage. Där fanns toa och duschen förmatch var dr tvungna att kommun. Tonårspojkar är konstant hungriga så delar inne tätt ofta. Efter utekvällar kom de alltid in och åt ett berg med mackor, så man hade kollaps när de var hemma. Stor avundsjuka bland kompisar för att de hade något eget. Vi slapp bekymra oss om städning och ordning. De lärde sig också vikten av att städa i badrummet.

Det här inlägget blev helt obegripligt när systemet byter ut ord. Gör ett försök till.

Vi hade v
    åra söner i tur och ordning boende ute i ett ombyggt garage. Där fanns toa och duschen för att äta var de tvungna att komma in. Tonårspojkarär konstant hungriga så de kom in rätt ofta. Efter utekvällar kom de alltid in och åt ett berg med mackor, så man hade koll när de var hemma. Stor avundsjuka bland kompisar för att de hade något eget. Vi slapp bekymra oss om städning och ordning. De lärde sig också vikten av att städa i badrummet
  • Tangent

Beror äl på om tonåringen vill och hur friggeboden ser ut. Är den vinterbonad och har badrum? Väldigt jobbigt för tonåringen om det inte ens finns toalett.

Svar på tråden Låta tonåring bo i friggebod?